Colegiul Tehnic de Aeronautica "Henri Coanda"
Bucuresti
Conducerea
PLAN MANAGERIAL
ANUL ŞCOLAR 2019 – 2020
Motto:
“Fiecare copil pe care-l instruim este un om pe care-l câştigăm!”
(Victor Hugo)
I.CADRUL GENERAL DE ACTIVITATE
Conceperea şi proiectarea activităţii generale de învăţământ, la nivelul unităţii şcolare, pentru anul şcolar 2019-2020, a avut în vedere următoarele aspecte cu caracter de orientare şi fundamentare a managementului de ansamblu al instituţiei, a politicilor şi programelor prioritare.
VIZIUNEA
Dezvoltarea unui mediu de educaţie şi formare profesională care să asigure pentru tinerii şi adulţii din Bucureşti, judeţul Ilfov şi alte judeţe ale Regiunii Sud-Est, servicii de educaţie şi instruire profesională de calitate, stimulând dezvoltarea carierei şi creşterea potenţialului economic şi social.
MISIUNEA UNITĂŢII ŞCOLARE
Oferă servicii de educaţie şi formare profesională care au la bază calitatea, performanţa, promovarea valorilor europene, egalitatea şanselor pentru toţi participanţii în proces şi deschiderea spre învăţarea pe tot parcursul vieţii, promovând un învăţământ modern, centrat pe elev.
II. ACTE NORMATIVE
- Legea nr. 1/2011 - Legea Educaţiei Naţionale;
- Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
- Ordonanţa de urgenţă nr. 75/12.07.2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
- Ordinul nr.5132/10/09/2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte;
- Ordin nr. 4932/29.08.2013 pentru modificarea ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale, cu probele de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat;
- Ordin nr. 4923/29.08.2013 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional – 2020;
- Ordinul MECTS 6143 din 1.11.2011 şi Metodologia privind evaluarea anuală a cadrelor didactice şi didactice auxiliare;
- Ordinul nr. 5561 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar;
- Ordinul nr.1409/29.06.2007 cu privire la aprobarea strategiei Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretuluicu privire la reducerea fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar;
- Ordinul nr. 5565 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unităţile de învăţământ preuniversitar;
- Raportul privind starea şi calitatea învăţământului în anul şcolar 2018-2019.
III. DIAGNOZA MEDIULUI INTERN
ANALIZA SWOT
PUNCTE TARI (Strengths)
|
PUNCTE SLABE (Weaknesses)
|
OPORTUNITĂŢI (Opportunities)
|
AMENINŢĂRI (Treats)
|
Pe baza concluziilor desprinse din analizele care urmăresc evoluţiile şi tendinţele demografice şi oferta de educaţie şi formare profesională, sunt identificate următoarele priorităţi la nivelul unităţii şcolare în anul şcolar 2019-2020:
- Creşterea calităţii procesului de predare-învăţare-evaluare, a serviciilor educaţionale (curriculare şi extracurriculare), de orientare şcolară şi profesională;
- Formarea continuă şi perfecţionarea profesională a personalului didactic Creşterea numărului de cadre didactice care aplică metode activ - participative-formative (învăţarea centrată pe elev, învăţare centrată pe competenţe, învăţare incluzivă etc);
- Asigurarea unui management eficient a echipei manageriale din şcolă (director, director adjunct, membri ai Consiliului de Administraţie);
- Adaptarea ofertei educaţionale în funcţie de cerinţele de pe piaţa muncii;
- Dezvoltarea ofertei educaţionale a unităţii şcolare prin acreditarea învăţământului postliceal şi a diversificării calificărilor din domeniul aviaţiei;
- Asigurarea şanselor egale în educaţie;
- Deschiderea şcolii către comunitate, dezvoltarea colaborării şi parteneriatelor cu comunitatea locală;
- Dezvoltarea departamentului de marketing educaţional. Promovarea rezultatelor şi imaginii şcolii;
- Asigurarea condiţiilor corespunzătoare de infrastructură şcolară şi bazei didactico-materiale pentru desfăşurarea procesului educaţional.
OBIECTIVE GENERALE
O1. Reducerea absenteismului şi a cazurilor de abateri disciplinare la nivelul unităţii şcolare
O2. Implementarea şi consolidarea mecanismelor de asigurare a calităţii în educaţie
O3. Îmbunătăţirea competenţelor profesionale ale personalului didactic şi de conducere, în vederea creşterii calităţii serviciilor educaţionale oferite de unitatea şcolară
O4. Asigurarea şanselor egale la educaţie şi formare profesională pentru elevii din mediul urban şi rural
O5. Dezvoltarea instituţională prin promovarea parteneriatului, implementarea şi derularea la un înalt nivel calitativ a programelor şi proiectelor educaţionale şi de formare profesională, valorificarea competenţelor profesionale obţinute
OBIECTIVUL 1: REDUCEREA ABSENTEISMULUI ŞI A CAZURILOR DE ABATERI DISCIPLINARE LA NIVELUL UNITĂŢII ŞCOLARE |
|||||||||||||||||
Obiective specifice – anul şcolar 2019-2020
|
|||||||||||||||||
Context: Analizand situaţia frecvenţei, a rezultatelor şcolare şi a cazurilor de abateri disciplinare s-a constatat: 1. existenţa unui număr destul de mare de absenţe în anul şcolar 2018-2019, datorită situaţiei materiale precare a părinţilor; 2. existenţa unor cazuri de abateri disciplinare. |
|||||||||||||||||
Acţiuni |
Indicatori de performanţă |
Termen |
Responsabil |
Parteneri |
Cost |
Sursa de finanţare |
Riscuri |
||||||||||
ACTIUNEA 1 Monitorizarea frecvenţei şi a cazurilor de abateri disciplinare |
- Diminuarea absenteismului cu 20 % în anul şcolar 2019 - 2020 făţă de 2018-2019; - Diminuarea cazurilor de violenţa şcolară şi abateri disciplinare în anul şcolar 2019-2020 faţă de 2018 – 2019.
|
permanent |
- CEAC; - comisia pentru monitorizarea frecvenţei; - comisia pentru combaterea violenţei şi abaterilor disciplinare. |
Secţia 2 Poliţie |
- |
- |
- Lipsa interesului pentru educaţie a elevilor; - Lipsa interesului părinţilor pentru educaţia copiilor; - Lipsa motivaţiei pentru învăţare a elevilor; - Lipsa metodelor şi instrumentelor de evaluare a tuturor competenţelor cheie. |
||||||||||
ACŢIUNEA 2 Consilierea elevilor cu absenteism ridicat şi a elevilor cu abateri disciplinare |
Consilierea elevilor cu un număr mai mare de 30 de absenţe şi a elevilor cu abateri disciplinare
|
permanent |
- CEAC; - comisia pentru monitorizarea frecvenţei; - comisia pentru combaterea violenţei şi abaterilor disciplinare. |
Psiholog şcolar |
- |
- |
- Lipsa interesului pentru educaţie a elevilor; - Lipsa interesului părinţilor pentru educaţia copiilor; - Lipsa motivaţiei pentru învăţare a elevilor; - Lipsa metodelor şi instrumentelor de evaluare a tuturor competenţelor cheie. |
||||||||||
ACŢIUNEA 3 Monitorizarea rezultatelor şcolare semestriale şi anuale şi a performanţelor şcolare |
- Creşterea cu 5 % a mediilor anuale peste 7 şi cu 5% a performanţelor şcolare. (olimpiade şcolare, concursuri extraşcolare la nivel local, municipal, naţional)
|
permanent |
- CEAC; - responsabilii comisiilor metodice.
|
- |
- |
- |
- Lipsa interesului pentru educaţie a elevilor; - Lipsa interesului părinţilor pentru educaţia copiilor; - Lipsa motivaţiei pentru învăţare a elevilor; - Lipsa metodelor şi instrumentelor de evaluare a tuturor competenţelor cheie. |
||||||||||
ACŢIUNEA 4 Îmbunătăţirea rezultatelor obţinute la examenele naţionale - Bacalaureat, atestate Profesionale, certificare competenţe profesionale |
- creşterea cu 10% a promovabilităţii la examenul de bacalaureat în anul şcolar 2019-2020 faţă de 2018-2019. |
Iulie 2020 |
- CEAC; - responsabilii comisiilor metodice; -comisia pentru organizarea şi desfăşurarea examenelor naţionale |
- |
- |
- |
- Lipsa interesului pentru educaţie a elevilor; - Lipsa interesului părinţilor pentru educaţia copiilor; - Lipsa motivaţiei pentru învăţare a elevilor; - Lipsa metodelor şi instrumentelor de evaluare a tuturor competenţelor cheie. |
||||||||||
OBIECTIVUL 2: IMPLEMENTAREA ŞI CONSOLIDAREA MECANISMELOR DE ASIGURARE A CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE |
|||||||||||||||||
Obiective specifice – anul şcolar 2019-2020
Indicator de performanţă
|
|||||||||||||||||
Context: Mărirea numărului de profesori care aplică strategii didactice centrate pe elev şi măsurabile prin rezultate. Chiar dacă un număr însemnat de cadre didactice au participat la diverse stagii şi programe de formare continuă în domeniul învăţării active centrate pe elev, competenţele formate sau îmbunătăţite nu sunt valorificate în mod corespunzător în activitatea de predare – învăţare. Din analiza internă efectuată s-a constatat faptul că strategiile de predare- învăţare -evaluare folosite de cadrele didactice sunt variate, dar insuficient adaptate stilurilor individuale de învăţare, abilităţilor şi motivării fiecărui elev. Instrumentele necesare pentru asigurarea, evaluarea şi îmbunătăţirea calităţii educaţiei în unitatea şcolară , nu sunt suficient de cunoscute, aplicate şi analizate în unitatea şcolară. |
|||||||||||||||||
Acţiuni |
Indicatori de performanţă |
Termen |
Responsabil |
Parteneri |
Cost |
Sursa de finanţare |
Riscuri |
||||||||||
ACTIUNEA 1 Monitorizarea, aplicarea şi interpretarea rezultatelor obţinute de elevi la testele iniţiale, testele de evaluare curentă, testele de evaluare sumativă şi monitorizarea aplicării planurilor remediale propuse de responsabilii comisiilor metodice |
- 90 % dintre elevi vor participa la evaluarea iniţială -La clasele cu media generală sub 6, se vor realiza activităţi de pregătire remedială;
|
permanent |
- directori; - CEAC; - comisia pentru monitorizarea notării ritmice. |
- |
- |
- |
- Motivaţia scăzută a elevilor pentru învăţare -Programe încărcate care nu permit aplicarea programelor remediale în timpul orelor |
||||||||||
ACŢIUNEA 2 Monitorizarea şi consilierea personalului didactic, pentru adaptarea demersurilor didactice la învăţarea centrată pe elev şi pe dobândirea competenţelor cheie |
-20% dintre profesori vor fi monitorizaţi şi consiliaţi în domeniul asigurării calităţii educaţionale - 20% din personalul didactic participă la cursuri organizate pe metode active de învăţare centrate, pe formare de competenţe -100% dintre elevii claselor a XI a şi a XII a vor fi testaţi iniţial la obiectele de bacalaureat cu subiecte unice, iar părinţii vor fi informaţi asupra rezultatelor obţinute -100% dintre elevi claselor IX-a vor completa chestionare pentru determinarea stilului de învăţare - o realizare uniformă a asistenţelor/interasistenţelor metodice - realizarea a cel puţin 25 asistenţe /semestru de către director/director adjunct |
Semestrul I |
- director - director adjunct - CEAC;
|
CCD |
- |
- |
-Mentalităţi conservatoare -Lipsa timpului pentru activităţi de monitorizare şi consiliere -Program şcolar încărcat |
||||||||||
ACŢIUNEA 3 Aplicarea si monitorizarea instrumentelor privind asigurarea şi evaluarea calităţii educaţiei în unitatea şcolară |
-50% dintre beneficiari (elevi şi părinţi) completează diferite chestionare privind gradul de satisfacţie privind serviciile oferite de şcoală - monitorizarea a cel puţin 5 proceduri din domeniul educaţional - elaborarea rapoartelor de autoevaluare internă şi a planurilor de îmbunătăţire |
semestrial |
- director; - director adjunct; - CEAC; - responsabilii comisiilor metodice.
|
- |
- |
- |
- Lipsa deprinderilor de a lucra după proceduri operaţionale -Dezinteres manifestat de către unii profesori |
||||||||||
ACŢIUNEA 4 Adaptarea metodelor de lucru şi a întregii activităţi a personalului didactic în vederea îndeplinirii descriptorilor de performanţă din standardele de acreditare şi referinţă |
-50% cadre didactice să cunoască indicatorii şi descriptorii de performanţă din standardele de acreditare şi de referinţă |
permanent |
CEAC
|
- |
- |
- |
Lipsa de interes pentru cunoaşterea standardelor de calitate |
||||||||||
ACŢIUNEA 5 - Monitorizarea internă a feedbackului obţinut de la beneficiari prin aplicarea, interpretarea şi analiza aplicării instrumentelor utilizate - Elaborarea RAEI 2019-2020 şi a planurilor de îmbunătăţire
|
Identificarea punctelor slabe şi elaborarea planurilor de îmbunătăţire Elaborarea rapoartelor de monitorizare internă semestriale, a rapoartelor de autoevaluare şi a planurilor de îmbunătăţire anuale |
septembrie 2019 |
- director; -director adjunct; - CEAC; |
- |
- |
- |
- Lipsa chestionarelor standardizate şi lipsa deprinderilor de interpretare şi analiza rezultatelor obţinute. |
||||||||||
OBIECTIVUL 3: IMBUNĂTĂŢIREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC ŞI DE CONDUCERE ÎN VEDEREA CREŞTERII CALITĂŢII SERVICIILOR EDUCAŢIONALE OFERITE DE UNITATEA ŞCOLARĂ |
|||||||||||||||||
Obiective specifice – anul şcolar 2019-2020
Indicator de performanţă
|
|||||||||||||||||
Context: Din analiza mediului intern se constată că există cadre didactice care folosesc în activitatea de predare – învăţare metode tradiţionale, care nu conduc la formare de competenţe la elevi. Învăţarea se bazează mai mult pe acumulare de informaţii, pe care elevul nu ştie cum să le folosescă şi ca urmare, eficienţa învăţării este scăzută. Profesorii nu folosesc metode didactice centrate pe elev, pe formare de competenţe, metode activ participative, care s-au dovedit a fi cele mai eficiente în activitatea de învăţare şi educare.Nu toţi profesorii cunosc şi aplică metodele didactice care să conducă la formarea competenţelor cheie la elevi. Personalul didactic auxiliar îşi va îmbunătăţi competenţele profesionale necesare desfaşurării unei activităţi profesionale de calitate. |
|||||||||||||||||
Acţiuni |
Indicatori de performanţă |
Termen |
Responsabil |
Parteneri |
Cost |
Sursa de finanţare |
Riscuri |
||||||||||
ACTIUNEA 1 Activităţi metodice în cadrul catedrelor pe discipline: “Formarea şi Consolidarea competenţelor cheie: Metode de învăţare activă, centrate pe elev, utilizarea TIC” ş.a. |
90% din personalul didactic să participe la activităţi de formare continuă organizate la nivelul şcolii, CCD/alţi furnizori autorizaţi
|
semestrial |
Responsabilul cu perfecţionarea şi formarea continuă |
- |
- |
- |
Orar încărcat |
||||||||||
ACŢIUNEA 2 Participarea personalului de conducere la activităţi de formare continuă în domeniul managementului educaţional şi financiar |
Participarea personalului de conducere la activităţi formative |
Anul şcolar 2019 - 2020 |
- director - director adjunct
|
Furnizori de programe de formare continuă
|
- |
Fonduri proprii/europene |
Lipsa fondurilor şi a timpului |
||||||||||
ACŢIUNEA 3 Participarea la stagii de formare continuă programe acreditate |
15 profesori să participe la stagii de FC organizate prin programe acreditate de CCD |
Anul şcolar 2019 - 2020 |
- director - responsabilul cu perfecţionarea şi formarea continuă
|
Furnizori de programe de formare continuă
|
- |
Fonduri proprii/europene |
Lipsa fondurilor şi a timpului |
||||||||||
ACŢIUNEA 4 Participarea la stagii de formare continuă a personalului didactic auxiliar |
1 persoană |
Anul şcolar 2019 - 2020 |
- director - responsabilul cu perfecţionarea şi formarea continuă
|
Furnizori de programe de formare continuă
|
- |
Buget local |
Finanţare insuficientă |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OBIECTIVUL 4: ASIGURAREA ŞANSELOR EGALE LA EDUCAŢIE ŞI FORMAREA PROFESIONALĂ PENTRU ELEVII DIN MEDIUL URBAN ŞI RURAL |
|||||||
Obiective specifice – anul şcolar 2019-2020
|
|||||||
Context: Din analiza internă efectuată se constată că elevii au şanse egale la educaţie indiferent de mediul de provenienţă (urban sau rural), sex (băieţi şi fete),categorie socială, apartenenţă etnică şi religioasă. Au fost identificaţi elevii cu părinţi plecaţi în străinătate pentru care se caută soluţii de asigurare a condiţiilor de integrare şcolară şi socială. Personalul didactic nu are întotdeauna suficiente competenţe profesionale pentru a aborda elevii cu probleme familiale deosebite. |
|||||||
Acţiuni |
Indicatori de performanţă |
Termen |
Responsabil |
Parteneri |
Cost |
Sursa de finanţare |
Riscuri |
ACŢIUNEA 1 Organizarea anuală a târgului de ofertă educaţională ACŢIUNEA 2 Popularizarea planului de şcolarizare prin: - lansarea oficială a ofertei educaţionale, - organizarea acţiunii "Ziua Porţilor deschise", - prezentarea ofertei educaţionale în şcolile gimnaziale |
- Înscrierea 100% a elevilor motivaţi de a învaţa în şcoala noastră - Colaborare cu şcolile gimnaziale din Bucureşti şi jud. Ilfov |
mai 2020 |
- director - director adjunct - coordonator proiecte şi programe educative - comisia de marketing - responsabilii comisiilor metodice |
ISMB |
- |
- |
Lipsa veniturilor pentru elevii din mediul rural care să le asigure condiţiile de studiu la oraş |
ACŢIUNEA 3 Elaborarea unor programe speciale de integrare în mediul şcolar şi social a elevilor cu părinţii plecaţi în străinătate |
Asigurarea condiţiilor optime pentru integrarea elevilor cu probleme în familie |
permanent |
- diriginţii - psihologul şcolar
|
-
|
- |
- |
Lipsa experinţei în aplicarea stategiilor de consiliere psihologică a elevilor cu probleme familiare |
OBIECTIVUL 5: DEZVOLTAREA INSTITUŢIONALĂ PRIN PROMOVAREA PARTENERIATULUI, IMPLEMENTAREA ŞI DERULAREA LA UN ÎNALT NIVEL CALITATIV A PROGRAMELOR ŞI PROIECTELOR EDUCAŢIONALE ŞI DE FORMARE PROFESIONALĂ, VALORIFICAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE OBŢINUTE |
||||||
Obiective specifice – anul şcolar 2019-2020
|
||||||
Context: În contextul integrării europene, şcoala trebuie să pregătească tineri care să poată face faţă exigenţelor impuse de o societate democratică, deschisă aşa cum va fi societatea românească. În acest sens absolvenţii trebuie să deţină competenţe profesionale care să-i ajute să se integreze în mediul profesional intern sau extern, de asemenea trebuie sa aibă valori umane specifice cetăţeanului european care să-i permită integrarea socială oriunde în spaţiul european. Reforma în educaţie presupune o nouă abordarea a activităţii didactice şi pedagogice ca urmare, competenţele îmbunătăţite/formate în cadrul programelor vor fi valorificate eficient în activităţile şcolare şi extraşcolare. |
||||||
Acţiuni |
Rezultate aşteptate (măsurabile) |
Data până la care vor fi finalizate |
Responsabil |
Parteneri |
Cost |
Sursa de finanţare
|
ACTIUNEA 1 - Încheierea parteneriatelor educaţionale, sociale, economice şi de formare profesională cu partenerii locali
|
Încheierea în anul şcolar 2019- 2020 a acel puţin: - 5 contracte de parteneriat educaţional cu organizaţii, instituţii şi unităţi şcolare din Bucureşti şi Jud. Ilfov - 4 contracte de parteneriat cu agenţii economici în vederea derulării stagiilor de pregătire practică ale elevilor din învăţământul profesional şi tehnic; - protocol de colaborare cu firmă de recrutare a resursei umane calificate în domeniul aviaţiei. |
Iulie 2020 |
- director - director adjunct - coordonator proiecte şi programe educative |
|
- |
- |