Scoala Gimnaziala Cuci
Cuci, Mures
Informaţii utile
Plan managerial
2014-2015
Motto:
„Pentru fiecare om viața sa este o școală de la leagăn până la mormânt, tot ce suntem, ce facem, ce gândim, vorbim, auzim, dobândim, posedăm, nu este altceva decât o anumită scară pe care urcăm din ce în ce mai mult, spre a ajunge cât mai sus, fără însă a putea atinge vreodată suprema treaptă. „
(Comenius)
ARGUMENT
Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, statutul țării s-a schimbat fundamental în toate domeniile de activitate.
Noul statut de țară comunitară presupune, printre altele, și un sistem de învățământ compatibil cu sistemele de învățământ din tarile membre ale Uniunii Europene.
În vederea realizării acestui deziderat, guvernul României depune un efort deosebit pentru realizarea unor politici educaționale care să răspundă pe deplin acestor noi cerințe.
În acest context, iată câteva din prioritățile politicii educaționale ce urmează a fi implementate în sistemul de învățământ preuniversitar:
1. Descentralizarea sistemului de învățământ:
ü eficientizarea activității și creșterea performanțelor instituțiilor educaționale;
ü democratizarea sistemului educațional ;
ü asigurarea transparenței actului managerial;
ü asigurarea accesului și echității în educație;
ü stimularea inovației, a responsabilității profesionale și a răspunderii publice.
2. Asigurarea calității în activitatea de educație, ceea ce presupune:
ü Proiectarea, organizarea și realizarea efectivă a rezultatelor așteptate ale învățăturii conform curriculumul-lui educațional;
ü monitorizarea continuă a progresului în parcursul educațional cu accent pe adaosurile progresive ale învățării;
ü evaluarea internă a rezultatelor;
ü evaluarea externă a rezultatelor.
3. Formarea și perfecționarea cadrelor didactice:
ü formarea directorilor și a cadrelor didactice pe probleme de evaluare și asigurarea calității;
ü perfecționarea cadrelor didactice prin grade didactice și masterate;
ü alte programe ale ISJ și CCD pentru toate cadrele didactice.
1. BAZA CONCEPTUALĂ.
Acest Plan Managerial este conceput în conformitate cu următoarele acte normative:
Ø Legea Învățământului nr. 1/2011
Ø Regulamentul de Organizare și Funcționare a unităților de învățământ preuniversitar 2011
Ø Ordinele, notele, notificările și precizările M.E.N.
Ø Raportul privind starea învățământului Cucean în anul școlar 2013/2014
2. VIZIUNEA.
Conducerea Școlii Gimnaziale Cuci urmărește crearea unui climat de muncă stimulativ pentru cadrele didactice prin aplicarea corectă a politicilor educaționale elaborate de M.E.N., încurajând inițiativa personală și creând condiții în dezvoltării individuale a fiecărui cadru didactic. Promovăm un învățământ în care toți elevii indiferent de etnie, români, maghiari , rromi să aibă șanse egale de progres și formare pentru a deveni cetățeni activi și productivi, apți să se integreze cu succes în viața comunității și pe piața forței de muncă.
3. MISIUNEA.
Școala noastră, împreună cu toți factorii educaționali, asigură tuturor elevilor proveniți din mediu multicultural, șanse egale de studiu, protecție socială, dezvoltare intelectuală și a carierei într-o EUROPĂ UNITĂ, prin întărirea și diversificarea laturii formative a procesului educațional.
4. DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
Diagnoza mediului intern: Puncte tari:
- toate cadrele didactice sunt calificate, bine pregătite din punct de vedere științific, majoritatea cu
experiență profesională;
- interes crescut al cadrelor didactice pentru formare profesională; au participat la cursuri de formare de diferite tipuri, grade didactice, magisterii sau formare în specialitate;
- laborator de informatică bine dotat, conectat la internet;
- colaborare bună a școlii cu comunitatea locală și consiliul local prin implicarea tot mai accentuată a acestora în viața școlii;
- finalizarea și derularea unor proiecte privind dotarea și reabilitarea școlii ( construirea grupurilor sociale, înlocuirea tâmplăriei cu geamuri și uși termopane, etc)
- asigurarea unui climat de colaborare destins între toate cadrele didactice.
Puncte slabe:
- rată ridicată a absenteismului și abandonului școlar (etnia romă);
- insuficienta utilizare de către unele cadre didactice a materialelor didactice achiziționate;
- lipsa dotărilor pentru o bibliotecă și o sală de lectură modernă;
- mediocritatea ridicată în rândul elevilor;
- lipsa de implicare a părinților în viața școlii;
- slaba motivare a corpului profesoral din punct de vedere financiar;
- motivația foarte scăzută a elevilor în ceea ce privește asimilarea cunoștințelor din lipsa de perspectivă pe piața muncii.
Diagnoza mediului extern:
Oportunități:
- posibilitatea îmbunătățirii bazei materiale prin programele existente la nivel local și în derulare: construirea unui spațiu destinat bibliotecii și înființarea unui C.D.I., amenajarea terenului de sport cu gazon sintetic.
- numărul constant de elevi în cadrul școlii;
- starea economica-socială a comunei are tendință de creștere;
- nu există tendința familiilor tinere de migrare în străinătate.
Amenințări:
- abandonul școlar al elevilor romi din cauza stării materiale,
- atitudinea de dezinteres a unor părinți fată de actul educațional,
- sistemul legislativ complicat, adesea confuz, restrictiv și în continuă transformare,
- slaba motivație financiară a personalului din învățământ,
- buget insuficient pentru aplicarea programelor de dezvoltare instituțională
Analiza P.E.S.T.:
Politicul:
Politica educațională din școala noastră vizează aspecte legate de ridicarea calității procesului instructiv-educativ, colaborarea cu autoritățile locale și comunitatea locală fiind benefică, asigurând o dezvoltare pozitivă a activității .
Consiliul local și comunitatea locală este deschisă dialogului constructiv, având în derulare proiecte de reabilitare a școlii și alte proiecte care așteaptă finanțare.
Economicul:
Localitatea Cuci este o localitate cu un nivel de trai destul de scăzut, principala ocupație a cetățenilor fiind cultivarea cerealelor și creșterea animalelor, activități care nu au randament economic și eficientă financiară.
Mica producție s-a dezvoltat simțitor în ultimii ani, în localitate existând o moară, o fabrică de mobilă.
Socialul:
Nivelul de trai al locuitorilor comunei Cuci este destul de scăzut, neînregistrându-se probleme sociale deosebite, cu excepția populației de etnie romă care are un nivel destul de ridicat de sărăcie.
Tehnologicul:
Majoritatea familiilor din comuna Cuci beneficiază de televiziunea prin cablu, copii putând urmării programe educaționale pe canale cum ar fi: National geografic, Etno, Minimax, etc.
Dotarea bună a laboratorului de informatică, precum și conectarea la internet, face tradițională această activitate în școala noastră, astfel toate clasele de la ciclul gimnazial și primar au acces in laborator.
Un număr important de elevi dețin calculatoare acasă ceea ce denotă un interes major al părinților în acest domeniu.
5. NEVOI IDENTIFICATE
- ·
- ·
- · Adaptarea ofertei educaționale la nevoile individuale ale elevilor, care să
răspundă intereselor lor de formare pe termen scurt, mediu și lung.
- ·
- ·
- ·
1. OBIECTIVE STRATEGICE.
Ø Realizarea Planului managerial al Școlii în concordanță cu strategia M.E.N.
Ø Organizarea activității școlare pentru începerea, desfășurarea și finalizarea anului școlar
în cele mai bune condiții.
Ø Aplicarea legislației în vigoare la nivelul unității de învățământ.
Ø Monitorizarea activității procesului instructiv-educativ.
Ø Aplicării corecte a curriculum-ului național și monitorizarea atentă a curriculum-ului la decizia școlii.
Ø Încurajarea și sprijinirea participării la programele de (auto)formare continuă.
Ø Soluționarea și eliminarea eventualelor conflicte.
Ø Dezvoltarea parteneriatului cu comunitatea.
Ø Crearea unui climat favorabil inițiativei personale care să stimuleze competiția, în sens pozitiv, în scopul obținerii unor rezultate din ce în ce mai bune.
PLAN DE MUNCĂ
An școlar 2014/2015
Domenii funcționale Obiective specifice |
Acțiuni |
Comporți- mentol responsabil |
Resurse |
Indicatori de performanta |
|||
Materiale |
Financiare |
Umane |
Timp |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
4. Proiectare ü Analiza și diagnoza activității educative ü Realizarea documentelor de planificare a activității manageriale și a documentelor de planificare pe specialități ü Creșterea calității activității educative. |
1.1. Realizarea analizei și a diagnozei activității desfășurate în anul școlar 2013-2014 |
Directorul și consilierul educativ |
Rapoartele de analiză și diagnoză pe sem I și Sem II |
- |
director |
11.10. 2014 |
Realizarea obiectivelor stabilite în planul managerial |
1.2. Elaborarea planurilor manageriale pentru anul școlar 2014-2015 |
Directorul |
Rapoartele de analiză pe anul școlar 2013-2014 |
- |
director |
4.10. 2014 |
Corelarea cu obiectivele strategice, cu criteriile de evaluare, cu nevoile |
|
1.3.Întocmirea planificărilor anuale și semestriale pe unități de învățare la toate obiectele de învățământ |
Comisiile metodice |
Programele școlare |
- |
Toate cadrele didactice |
01.10. 2014 |
Corelarea planificărilor cu programele școlare |
|
1.4. Elaborarea planului de dezvoltare a scolii si a planurilor operaționale aferente |
Echipa de proiecte |
Rapoartele de analiza |
- |
Echipa de proiecte |
25.10.201 4 |
Corelarea cu PDS anterior |
8
|
1.5 Întocmirea planului de școlarizare pentru anul școlar 2015/2016 |
Director si secretar |
Planul de școlarizare existent si datele de la grupele pregătitoare e |
- |
Director secretar diriginți |
Decembrie e 2014 |
Concordanța cu nevoile de formare ale populației școlare. |
1.6.Elaborarea C.D.Ş. pentru anul școlar 2014/2015 |
Curriculum și comisiile metodice |
Metodolog găile în vi- goarne. |
- |
Directori, cadre didactice. |
Ianuarie 2015 |
Îmbunătățirea ofertei educaționale. |
|
1.7 Elaborarea programul- lui de activități extra- curriculare. |
Consiliere |
Raportul consilierul ui educativ |
- |
Consilierul educativ |
1.10. 2014 |
Dezvoltarea aptitudinilor. |
|
|
1.8. Elaborarea programe- lor de pregătire pentru concursurile și olimpiadele școlare. |
Curriculum |
Progrămel e școlare |
- |
Cadrele didactice |
30.10.201 4 |
Creșterea numărului de premii la nivel județean |
1.9. Elaborarea de proiecte privind diminuarea absenteismului și a abandonului școlar. |
Învățători si diriginți |
Rapoartele de analiză si statisticile privind absenteism mul si abandonul școlar |
- |
Învățătorii si diriginții de la secția romana |
20.10 2014 |
Diminuare/eradicare a fenomenelor. |
9
|
1.10. Realizarea proiectului de buget pe anul 2014 |
Contabilitate, director |
Legislație bugetul anului 2013 rapoarte de analiza PDS |
- |
Director, contabil |
10.12.201 4 |
Îmbunătățirea stării materiala a unității |
1.11. Conceperea proiectelor de identificare de noi resurse extrabugetare |
Echipa de proiecte |
Legislația in vigoare |
- |
Echipa de proiecte ,director , contabil |
Luna ian.2015 |
Dezvoltarea bazei materiale a scolii |
|
1.12. Întocmirea documentațiilor privind investițiile școlare si reparațiile |
Contabil director |
Legislația in vigoare |
- |
Director contabil |
Oct.- dec.2014 |
Dezvoltarea bazei materiale a scolii |
|
1.13. pregătirea proiectelor de colaborare la nivel internațional si de parteneriat la nivel local si național |
Echipa de proiecte |
Programe specifice |
- |
Director , echipa de proiecte |
permanent |
Creșterea interesului pentru modernizarea demersului educativ |
5. Organizare ü Eficientizarea demersului managerial. ü Organizare în vederea atingerii standardelor și a finalităților. ü Utilizarea unor noi tehnici și metode de predare-învățare- |
2.1. Elaborarea tematicii și a graficelor pentru ședințele Consiliului profesoral, consiliului de administrație, comisiilor metodice. |
Comisii metodice si consiliul de administrație |
Document ele pentru perfecția- nare. |
- |
Directorul comisiile metodice consiliul de administrați e |
25.10 2014 |
Corelarea cu obiectivele activității. |
2.2. Organizarea asistentelor la lecție |
directorul |
Metodolog- găile de asistente la lecție |
- |
Directorul si consilierul educativ |
Conform grafic. |
Conform metodologiei |
10
Consiliul de administrație
Rapoartele de analiza si
|
diagnoza
- Directorul, cadrele didactice
Permanent Formarea/dezvoltarea abilităților și competențelor conform
standardelor.
6. Conducere operațională. 4. Operaționalizarea activității. 5. Eficientizarea demersul-lui managerial. 6. Organizarea în vederea atingerii standardelor și a finalităților. |
3.1. Încheierea contractelor de muncă. |
secretariat |
Legislația în vigoare. |
|
Director, secretar |
Sept. 2014 |
Respectarea legislației. |
3.2. Coordonarea activității comisiilor metodice și a cadrelor didactice. |
Curriculum comisii metodice |
Document- te, ordine, notificări M.E.N.. |
- |
Director, cadre didactice |
Permanent |
Creșterea calității demersului didactic. |
|
3.3 Realizarea procedurilor de disciplină a muncii, de mediere și rezolvare a conflictelor |
Management |
Legislația în vigoare. |
- |
director |
Când este cazul. |
Respectarea legislației. |
4.Monitorizare. Eva- luare. Control. |
4.1 Aplicarea criteriilor și a instrumentelor de evaluare. |
Management |
Criteriile stabilite. |
- |
director |
Conform graficelor. |
Respectarea metodologiei. |
12
Management
și secretariat
|
Document- te, ordine,
- Director, secretar.
Cf. termenelor.
Respectarea termenelor.
13
7. Motivare Ø Stimularea și motivarea materială și morală a cadrelor didactice și a elevilor. |
5.1 Stimularea (auto)formării și dezvoltării profesionale. |
Management |
Ofertele de perfecționare. |
Conform bugetului aprobat. |
Director cadre didactice |
Permanent |
. Dezvoltarea profesională. |
5.2. Stimularea spiritului de competitivitate. |
Management |
Rezultate- le deose- bite popu- larizate. |
Resurse ex- trabugetare. |
director |
Permanent |
Implicare, participare, dezvoltare. |
|
5.3. Încurajarea și sprijinirea inițiativelor prin flexibilitate, deschidere spre nou. |
Management |
Rezultate- le deose- bite popu- larizate. |
- |
director |
Permanent |
Implicare, dezvoltare. |
|
5.4. Repartizarea în cf. cu legislația în vigoare a stimulentelor materiale și morale (gradații, diplome de merit etc.) |
Management |
Criteriile stabilite. Legislația în vigoare. |
Resurse ex- trabugetare. |
Director |
ocazional. |
Respectarea criteriilor. |
|
5.5 Sprijinirea inițiativelor în atragerea resurselor materiale și financiare. |
Management, contabilitate |
Analiza e- volutei comunită- ţii locale. |
- |
director |
Permanent |
Participare, dezvoltarea unității. |
8. Implicare. Participare. 1. Creșterea gradului de implicare. |
6.1. Asigurarea deschiderii și transparenței în actul decizional, prin participare în luarea deciziilor. |
Management Curriculum |
Programe- le unități- lor. |
- |
directori cadre didactice. |
Permanent |
Implicare în actul decizional. |
14
|
|
6.2. Implicarea perso- nalului din subordine în atragerea de resurselor materiale și financiare |
|
|
|
|
|
|
6.3. Creșterea gradului de implicare a părinților și a comunității locale în viața școlii |
Management Curriculum |
Programe- le unităților |
|
director cadre didactice. |
Permanent |
Implicare activă a părinților. |
|
6.4. Organizarea de întâlniri periodice cu părinții, autoritatea locală, agenți economici, instituții, organizații, O.N.G. – uri etc. |
Management |
Programe- le uitați- lor. |
Resurse ex- trabugetare. |
Directori, cadre didactice. |
Permanent |
Implicare activă a părinților. |
|
6.5. Atragerea și implicarea elevilor în elaborarea documentelor care îi vizează, în parteneriatul educațional, alte activități. |
Management |
Programe- le uitați- lor. |
- |
director cadre didactice, elevi |
Permanent |
Responsabilizarea elevilor. |
9. Formare și dezvoltare profesională și personală.
|
7.1. Participarea la programe de (auto)formare continuă pentru director, cadre didactice, personal didactic auxiliar. |
Management Curriculum |
Analiza de nevoi. Cursurile propuse. |
Conform bugetului aprobat. |
director cadre didactice, personalul auxiliar |
Cf.grafic M.E.C.T. S. și I.S.J. |
Creșterea nr. cadrelor didactice care participă la aceste cursuri. |
|
|
7.2. Participarea elevilor la cursurile de pregătire / formare organizate la nivel local, județean |
|
|
|
|
|
|
7.3. Organizarea colectivelor de proiect |
Management |
Programele unității |
- |
Director |
Când este cazul |
Constituirea și coeziunea echipelor |
10. Formarea grupurilor. Dezvoltarea echipelor.
|
8.1. Încurajarea culturii organizaționale de tip rețea. |
Management |
Analiza de nevoi. |
- |
director |
Permanent |
Lucrul în echipă. |
8.2. Organizarea colec- tivelor de proiect |
Management |
Programe- le uitați- lor. |
- |
director |
Când este cazul. |
Constituirea și coeziunea echipelor. |
|
8.3. Organizarea unor echipe mixte pentru realizarea proiectelor de dezvoltare comunitară. |
Management |
Com. loc. Programe- le uitați- lor. |
- |
director |
Când este cazul. |
Coeziunea echipei. |
11. Negocierea și rezolvarea con- flictelor.
negocierii ca mijloc de optimizare a activității. |
9.1. Depistarea și pozitivarea rapidă și eficientă a conflictelor. |
Management |
Solicitări- le existente- te. |
- |
director |
Când este cazul. |
Înlăturarea conflictelor. |
9.2. Aplicarea corectă a planurilor cadru și a curriculumului pt.. rez. conflictelor între repre- zentanţii disciplinelor. |
Curriculum |
Documen- te, ordine, notificări M.E.C.T. |
- |
director |
S1, S2
|
Evitarea conflictelor. |
Management Com. loc.
|
Programe- le uitați- lor.
GRAFICUL / TEMATICA
ŞEDINŢELOR CONSILIULUI PROFESORAL
ÎN ANUL ŞCOLAR 2014-2015
Nr Crt |
UNITATEA DE CONŢINUT |
RESURSE |
TERMEN |
RESPONSABIL |
|
|
Raportul comisiei de examene Resurse umane ROFUIP Optiunile elevilor/Scheme orare
|
Septembrie 2014 |
Director Director Comisia pentru curriculum Directori/CEAC Director Grup de lucru
|
|
|
Rapoarte responsabili comisii metodice si compartimente functionale Proiectul de dezvoltare institutională Regulamentul Intern Metodologiile de examen ORDIN privind activitătile specifice functiei de diriginte Programul activitătilor educative scolare si extrascolare |
Octombrie 2014 |
Director Consilier educativ Responsabil P.M. şi P.S.I. |
|
|
Rapoarte intermediare CEAC Programul de interventie privind îmbunătătirea situatiei disciplinare si a situatiei la învătătură |
Noiembrie 2014 |
Director/C. pt curriculum CEAC
Dirigintii |
|
|
Criterii elaborate CA Metodologia de acordare a gradaţieii de merit în învătământul preuniversitar Cereri/Rapoarte depuse Programul CM Programul activitătilor educative
|
Decembrie 2014 |
Directori/Responsabili CM CP |
|
|
ROFUIP Raport privind starea si calitatea învătământului – semestrul PDI Metodologia de acordare a distinctiilor si premiilor |
Ianuarie 2015 |
Directori / responsabili CM CP Consilier Educativ / Comisia activităti educative |
|
|
Metodologia privind aprobarea cifrei de scolarizare
|
Februarie 2015 |
Director Consiliul pentru curriculum |
|
|
Oferta curriculară Metodologia de organizare si desfăsurare a examenelor; admitere, continuarea studiilor |
Martie 2015 |
Consiliul pentru Curriculum Director Directori / Responsabili CM |
|
|
Raport CEAC Programul pentru reducerea absenteismului si a abandonului scolar |