Scoala Gimnaziala Cuci
Cuci, Mures

Regulament

 

REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ

 

Constituirea claselor

Art. 11. În cadrul Şcolii Gimnazială Cuci clasele se constituie la începutul primului an de

studiu (pe cicluri, primar şi gimnazial) după criterii proprii ale şcolii.

Art. 12. Numărul de elevi pe clase (grupe) este reglementat prin Legea Învăţământului.

Structura anului şcolar

Art. 13. Structura anului şcolar se stabileşte anual prin ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale.

Art. 14. 1. Deschiderea cursurilor în noul an de învăţământ se face în mod festiv, pe baza unui program special elaborat.

2. Terminarea cursurilor se marchează prin festivitatea de premiere a elevilor merituoşi, prilej cu care se atribuie diplome, premii şi menţiuni elevilor clasaţi pe primele locuri la clasele respective, precum şi a celor care s-au distins în diverse ocazii.

3. În cazuri de epidemii, calamităţi naturale etc., cursurile şcolare pot fi suspendate cu aprobarea Inspectoratului Şcolar Judeţean, la cererea directorului şi a organelor sanitare. Inspectoratele şcolare vor informa  Ministrului  Educaţiei  Naţionale  asupra  situaţiei  şi  măsurilor  luate.  În  asemenea  situaţii,  în Consiliul profesoral al şcolii se vor stabilii măsuri menite să asigure parcurgerea întregii materii până la sfârşitul anului şcolar.

Programul şcolar. Orarul şcolii

Art. 15. Activitatea şcolară începe în fiecare zi, de regulă la ora 8.00 şi se termină la orele 14.00.

Art.  16. Orarul  şcolii  se  întocmeşte  de  o  comisie  numită  de  director,  se  discută  în  Consiliul  de administraţie şi se aprobă de director până la data de 10 septembrie; definitivarea lui se face până la 25 septembrie.

Art. 17. Durata orei de curs este de 50 de minute, iar pauza durează 10 minute. După a doua oră de curs, în intervalul orar 19.50 – 10.10, există o pauză de 20 de minute.

Art. 18. Activităţile de învăţământ organizate în afara clasei şi a şcolii (pregătirea suplimentară a elevilor, cercurile, activităţile cultural-artistice  şi sportive, etc) se desfăşoară în afara orarului şcolii, cu excepţia celor incluse în planul de învăţământ şi în norma didactică de predare.

Art. 19. Este interzisă scoaterea elevilor de la ore pentru orice alt fel de activităţi, cu excepţia elevilor

participanţi la olimpiadele şcolare, faza judeţeană şi naţională, 2 zile, respectiv o săptămână.

Art. 20. a. Asigurarea ordinii şi pazei în exteriorul unităţii se realizează cu sprijinul Poliţiei Cuci.

b. Accesul persoanelor  străine în şcoală va fi permis exclusiv pe baza legitimării de către o persoană desemnată, prilej cu care vizitatorii vor fi consemnaţi într-un registru de evidenţă.

c. Asigurarea ordinii şi pazei în interiorul spaţiului de învăţământ se realizează de către îngrijitorii instituţiei în conformitate cu fişa postului, în colaborare cu profesorii de serviciu.

 

Art. 21. Serviciul pe şcoală se indeplineşte de către fiecare profesor ce-şi desfăşoară activitatea în Şcoala

Gimnazială Cuci

Art. 22. Serviciul se execută conform unei planificări semestriale aprobate de directorul şcolii.

Art. 23. Profesorul de serviciu este obligat :

a. să asigure desfăşurarea normală a procesului instructiv-educativ;

b. să urmărească păstrarea în siguranţă a documentelor şcolare (cataloage, condica de prezenţă, etc.)

c. să transmită operativ tuturor elevilor orice modificare intervenită în orarul şcolii;

d. să prezinte părinţilor care se interesează de situaţia copiilor lor, în lipsa dirigintelui, situaţia şcolară a acestora;

e. să ia măsuri, în lipsa directorilor, de acoperire a orelor rămase fără profesor, în caz excepţional, cu

cadre didactice aflate „în fereastră”;

f. să se prezinte la şcoală cu 15 minute înainte de începerea programului zilei respective, indiferent dacă

are ore sau nu;

g. verifică şi instruieşte elevii de serviciu pe clasă;

h. în timpul recreaţiilor asigură păstrarea ordinei şi a disciplinei pe coridoare, în sălile de clasă şi în curtea

şcolii;

i. interzice intrarea elevilor pe uşa de acces a profesorilor;

j. informeaza  prompt directorul  şcolii, administratorul  sau comisia  de disciplină asupra evenimentelor deosebite care s-au petrecut în sectorul de care răspunde (distrugeri, deteriorări de mobilier, furturi, etc.) şi consemnează evenimentul într-un registru special;

Art. 24. La terminarea programului de curs din ziua respectiva, profesorul de serviciu consemnează într- un registru special:

- dacă au fost profesori lipsă de la ore şi ce măsuri au luat;

- cazuri de indisciplină ale elevilor.

Art. 25. Nerespectarea acestor atribuţii atrage după sine consemnarea în fişa postului şi sancţionarea celui în cauză conform Regulamentului  de Ordine Interioară  şi Statutului  personalului  didactic  (diminuarea calificativului anual, excluderea de la premieri, etc.).

 

CAPITOLUL IV – PERSONALUL ANGAJAT AL ŞCOLII

 

Personalul didactic de predare. Drepturile şi obligaţiile personalului didactic

Art. 43. Personalul didactic de la toate nivelurile învăţământului are drepturi şi obligaţii care decurg din

legislaţia  în  vigoare,  din  prezentul  regulament,  din  Statutul  personalului  didactic,  precum  şi  din prevederile contractului colectiv de muncă.

Art. 44. Personalul didactic are obligaţii şi răspunderi publice, de natură profesională, materială şi morală care garantează realizarea procesului instructiv – educativ.

Art. 45. Personalul didactic din unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial, răspunde în faţa conducerii  şcolii  şi  a forurilor  superioare  de  calitatea  şi rezultatele  obţinute  în activitatea  pe  care  o desfăşoară.

Art. 46. 1) Durata timpului de muncă al personalului didactic este în medie de 170 ore pe lună, cu normă

didactică de 40 ore pe săptămână.

2) În norma didactică sunt incluse: activitatea de predare la clase; activitatea de pregătire a lecţiilor, de perfecţionare,  de  diriginte,  activitatea  desfăşurată  cu  elevii  în  afara  clasei  şi  a  şcolii,  activitatea  de consiliere profesională a elevilor, de profesor de serviciu, cea din catedra metodică şi din comisiile pe probleme din care fac parte.

3) Norma didactică de predare – învăţare şi de evaluare curentă a elevilor în clasă este de 18 ore pe

săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar. Excepţiile sunt reglementate prin actele normative în vigoare.

Art. 47. În şcoală personalul didactic are următoarele obligaţii:

- realizarea orelor de predare la clasă;

- pregătirea materialului didactic, a mijloacelor audio-vizuale, a aparatelor şi a instrumentelor de lucru;

- pregătirea lucrărilor practice (experimente, demonstraţii, lucrări de laborator);

- evaluarea nivelului de pregătire al elevilor în raport cu numărul de ore prevăzut în planul de învăţământ,

încheierea situaţiei şcolare a elevilor, susţinerea examenelor de corigenţă, de diferenţă şi pentru amânaţi;

- participă la activităţile catedrei metodice, ale Consiliului profesorilor clasei şi ale Consiliului profesoral

al şcolii;

- organizarea şi desfăşurarea concursurilor şi a examenelor;

- participarea la şedinţele şi activităţile Consiliului de Administraţie, când este solicitat;

- efectuarea tuturor atribuţiilor şi a sarcinilor ce-i revin când este de serviciu pe şcoală;

- participarea la activităţile comisiilor şi ale colectivelor pe domenii şi probleme din care face parte prin

atribuţiile prevăzute în fişa postului sau la care este convocat de directorul şcolii;

- consemnează obligatoriu absenţele elevilor în catalog.

Art. 48. În afara programului curent personalul didactic trebuie să realizeze:

- studiul planurilor, al programelor analitice, al manualelor şcolare şi al literaturii de specialitate;

- întocmirea planificărilor calendaristice pentru fiecare clasă;

- pregătirea individuală a lecţiilor ce urmează a fi predate, prin proiecte didactice sau schiţe de proiect;

- confecţionarea de material didactic, unde este cazul, elaborarea de teste, chestionare;

- verificarea şi aprecierea temelor, a tezelor şi a altor lucrări efectuate de elevi.

Art. 49. 1) Profesorii care nu au definitivarea în învăţământ, precum şi cei care nu predau în specialitate

sunt obligaţi să întocmească zilnic proiecte didactice.

2) Personalul didactic este obligat să facă proiecte pentru lecţiile de recapitulare indiferent de vechimea în învăţământ.

3)  În  cazul  când  conducerea  şcolii  sau  inspectorii  şcolari  constată  lipsuri  grave  în  proiectarea  şi desfăşurarea lecţiilor unor cadre didactice, acestea sunt obligate să întocmească pe o perioadă stabilită de timp, proiecte didactice, indiferent de vechimea în învăţământ şi de gradul didactic.

Art. 50. Personalul didactic desfăşoară următoarele activităţi în şcoală şi în afara şcolii:

- organizarea şi desfăşurarea orelor de dirigenţie şi a altor activităţi specifice, în funcţie de problemele educative pe care le ridică viaţa, de cele cu care se confruntă colectivul de elevi şi de sarcinile educative ale şcolii;

- organizarea şi îndrumarea tuturor activităţilor desfăşurate cu elevii în afara clasei şi a şcolii (cercuri,

concursuri, olimpiade, acţiuni cultural-sportive şi recreativ-turistice, serbări şi aniversări, etc);

- îndrumarea colectivelor redacţionale ale revistelor şcolare;

- acţiuni de colaborare cu familia elevilor, întâlniri de dialog educaţional, lectorate, vizite la domiciliu;

- organizarea meditaţiilor şi a consultaţiilor.

Art.  51. Personalul  didactic  are  datoria  să-şi  îmbogăţească  în  permanenţă  pregătirea  în  domeniul specialităţii, al psihopedagogiei  şi în metodica predării disciplinei. Pentru aceasta el are obligaţia de a participa  la  activităţile  de  perfecţionare  organizate  în  şcoală  prin  Consiliul  Profesoral,  colectivul  de catedră  metodică,  schimburi  de  experienţă,  consultaţii,  conferinţe,  simpozioane,  cercuri  de informare ştiinţifică, cursuri de perfecţionare.

Art. 52. Drepturile personalului didactic sunt prevăzute în Statutul Personalului Didactic şi de alte acte

normative.

Distincţii şi premii

Art. 53. 1) Personalul didactic titular cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă şi ştiinţifică

poate primii decoraţii, medalii, titluri, precum şi premii potrivit legii.

2) Ordinele şi medaliile care pot fi conferite personalului didactic sunt stipulate în actele normative în vigoare.

Art.  54. În  afara  distincţiilor  prevăzute  la  art.  53,  ministrul  învăţământului  este  autorizat  să  acorde personalului didactic şi de cercatare din învăţământ următoarele distincţii şi premii:

a) Adresa de mulţumire publică;

b) Diploma  Gheorghe  Lazăr,  clasele  I-âi, a II-a  şi a III-a,  cu acordarea  unui premiu  de 20%,  15%, respectiv 10% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni; diploma se acordă personalului didactic din învăţământul preuniversitar;

c) Diploma de excelenţă se acordă cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebită în învăţământ, diploma este însoţită de un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni.

Art. 55. Distincţiile prevăzute la art. 54 din prezentul regulament se acordă în baza unor reglementări

aprobate de Ministrul Învăţământului.

Răspunderea   disciplinară   şi   materială   a   personalului   didactic,   didactic   auxiliar   şi personalului nedidactic

Art. 56. Personalul didactic de predare şi personalul didactic auxiliar din învăţământ răspund disciplinar

pentru încălcarea  îndatoririlor  ce le revin potrivit contractului  individual  de muncă, precum şi pentru încălcarea  normelor  de comportare  care dăunează  interesului  învăţământului  şi prestigiului  instituţiei

 

Conducerea şcolii are obligaţia de a aduce la cunoştinţa tuturor angajaţilor – în scris – forma de abatere de care se face vinovat în termen de maximun 7 zile lucrătoare.

Art. 57. Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la art. 56, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

a) observaţie scrisă;

b) avertisment;

c) diminuarea salariului de bază cu până la 15%, pe o perioadă de 1 – 6 luni;

d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;

e) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.

Art. 58. În unităţile de învăţământ preuniversitar, propunerea de sancţionare se face de către director sau de cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor Consiliului de Administraţie ori ai Consiliului Profesoral. Acelaşi drept îl au şi organele ierarhic superioare.

Dirigintele clasei

Art. 59. 1) În şcoală, activitatea  instructiv  – educativă  a fiecărei clase este coordonată  de profesorul

diriginte numit de directorul şcolii dintre cadrele didactice de prestigiu şi cu experienţă care predau la clasa respectivă.

2) Sarcina de diriginte este obligatorie.

Art. 60. 1) Dirigintele îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor defalcate din planul de coordonare a activităţilor  în  şcoală,  a  programelor  semestriale,  a  obiectivelor  care  decurg  din  Programa  activităţii educative elaborată de Ministerul Educaţiei Na ionale şi a problemelor ridicate de specificul muncii cu clasa sa.

2)  Pe  această  bază,  dirigintele,  după  consultarea  elevilor,  alcătuieşte  planificarea  semestrială  care

cuprinde toată gama activităţilor de diriginţie, tematica orelor respective precum, şi obiectivele urmărite

prin temele planificate.

Art. 61. Dirigintele îndeplineşte următoarele sarcini:

- prezidează Consiliul profesorilor clasei;

- numeşte şeful de clasă (elev) după consultarea elevilor, repartizează sarcini şi organizează împreună cu acesta colectivul de elevi al clasei, urmăreşte frecvenţa elevilor, cercetează cauzele absenţelor unor elevi şi ia măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea prezenţei la ore a acestora;

- motivează absenţele elevilor pe baza certificatelor avizate de cabinetul medical al şcolii, precum şi în

baza cererilor personale, motivate, ale părinţilor elevilor;

- analizează periodic situaţia la învăţătură a elevilor, ia măsuri pentru îndeplinirea îndatoririlor şcolare, de toţi elevii, iniţiază programe de meditaţii şi consultaţii;

- se preocupă de educaţia igienico – sanitară, în colaborare cu personalul medical al şcolii;

- sprijină organizarea şi desfăşurarea activităţilor elevilor în afara clasei şi a şcolii;

- informează în scris familia sau tutorele elevilor amânaţi, corigenţi, repetenţi sau sancţionaţi;

- calculează media generală anuală a fiecărui elev, stabileşte clasificarea acestora;

- stabileşte  nota la purtare a fiecărui elev, pe baza consultării celorlalţi profesori care predau la clasa respectivă, prezintă în scris Consiliului Profesoral cazurile de notare sub 7 pentru elevii care au abateri grave;

- felicită în scris părinţii sau tutorele elevilor cu rezultate de excepţie  la învăţătură  sau la activităţile

extraclasă, înmânează diplome la festivitatea de sfârşit de an;

- organizează cu părinţii întâlniri de dialog educaţional colective (semestrial) şi individuale (săptămânal);

- informează periodic Consiliul Profesoral şi directorul şcolii despre activitatea pe care o desfăşoară în clasa pe care o conduce;

- răspunde de baza materială a clasei pusă la dispoziţie la începutul fiecărui an;

- aplică, pe baza consultării cu directorul, sancţiunile prevăzute în Regulamentul de ordine interioară şi propune spre aprobare Consiliului Profesoral celelalte sancţiuni;

- recomandă spre aprobare directorului participarea elevilor în cluburi şi asociaţii sportive în afara şcolii, precum şi participarea elevilor merituoşi la concursurile naţionale şi internaţionale pentru acordarea unor burse de studii recunoscute de Ministrului Educaţiei Naţionale;

Personalul didactic auxiliar şi nedidactic

Art. 62. Personalul didactic auxiliar şi nedidactic se subordonează direct directorului şcolii.

Art. 63. Bibliotecarul şcolar are următoarele obligaţii:

- organizează  activitatea  bibliotecii  şi asigură  funcţionarea  acesteia  în cadrul  programului  stabilit  de

directorul şcolii;

- se îngrijeşte de completarea raţională a fondului de publicaţii, respectând normele elaborate de M.E.N.;

- organizează colecţiile de publicaţii ale bibliotecii potrivit normelor biblioteconomice;

-  pune  la  îndemâna  cititorilor  instrumente  de  informare  (cataloage,  fişiere,  mape  bibliografice,  liste bibliografice) care să înlesnească orientarea rapidă în colecţiile bibliotecii;

- organizează activitatea de popularizare a cărţii în rândul elevilor prin prezentări de cărţi, recenzii, seri literare, simpozioane, concursuri, vitrine şi expoziţii de cărţi, standuri, etc;

- îndrumă lectura elevilor şi îi ajută în folosirea dicţionarelor, a enciclopediilor, a îndrumătoarelor şi în alegerea materialului necesar pentru lucrări scrise, pentru activitatea în cercurile de elevi şi pentru studiul individual;

- sprijină informarea şi documentarea cadrelor didactice;

- organizează activitatea de recondiţionare a cărţilor;

- ţine  la zi registrul  de mişcare  a fondului  de  carte,  inventarul,  cataloagele  şi caietul  de evidenţă  a activităţii zilnice;

- întocmeşte programul de activitate semestrială a bibliotecii;

- participă la Consiliul Profesoral, atunci când este invitat;

- participă la cursurile de calificare profesională, seminarii, instructaje;

- se ocupă de distribuirea manualelor şcolare.

Personalul administrativ

Art. 64. Secretarul şef/secretarul îndeplineşte următoarele sarcini:

- efectuează înscrierea elevilor, verifică actele şi completează registrul de evidenţă a acestora, registrele

matricole, cataloagele, verifică modul în care se completează;

- întocmeşte  lucrările de secretariat  privind începerea  anului şcolar, încheierea  semestrelor,  încheierea

anului şcolar şi organizarea concursurilor şi a examenelor de orice fel;

- completează foile matricole, certificatele de absolvire şi certificatele de echivalare ale elevilor şi ţine evidenţa lor;

- păstrează dosarele cu actele elevilor;

- întocmeşte  statele  de plată  a salariilor  sau a altor  drepturi  băneşti  ale  întregului  personal,  pe baza dispoziţiilor  de angajare şi salarizare,  a condicii de prezenţă şi a situaţiilor primite de la contabilitate (contracte proprii, alocaţii copii, etc);

- împreună cu contabilul întocmeşte statele pentru plata burselor;

- se îngrijeşte de procurarea şi păstrarea documentelor privind legislaţia şcolară (decrete, hotărâri, ordine, reglementări, instrucţiuni);

- întocmeşte şi trimite, în termenele stabilite, situaţiile statistice şcolare;

- completează cu datele necesare registrul pentru prezenţa personalului didactic;

- se îngrijeşte de completarea şi păstrarea dosarelor cu acte şi a cărţilor de muncă ale personalului din

şcoală;

- întocmeşte formele (dispoziţiile)  de angajare, transfer, eliberare, promovare,  salarizare şi sancţionare pentru întregul personal ce se angajează de directorul şcolii;

- răspunde de arhiva şcolii;

- întocmeşte situaţiile privind acordarea alocaţiilor de stat ale elevilor.

 

 

La şcolile cu mai mulţi secretari, lucrările se repartizează pe fiecare funcţie de către directorul

şcolii, în urma consultării cu persoana care îndeplineşte funcţia de secretar şef al şcolii

Art. 65. Personalul de întreţinere are următoarele îndatoriri:

- asigură curăţenia localurilor şcolii, a curţilor şcolii şi a spaţiilor verzi aparţinând şcolii;

- îngrijeşte şi răspunde de obiectele de inventar pe care le are în păstrare;

- îndeplineşte funcţia de curier sau paznic, precum şi orice alte însărcinări primite din partea directorului

şcolii sau a administratorului;

- în perioada vacanţelor realizează, împreună cu muncitorii de întreţinere lucrări de igienizare şi reparaţii în vederea deschiderii în bune condiţii a anului şcolar sau a semestrelor şcolare.

Art. 66. Muncitorul calificat de întreţinere are următoarele sarcini:

- îngrijeşte şi răspunde de buna funcţionare a instalaţiilor de încălzire, electrice şi sanitare;

 

- execută reparaţiile curente şi lucrările de întreţinere a acestora;

- se îngrijeşte de întreţinerea bazei sportive şi a parcului şcolii;

- îndeplineşte funcţia de paznic/portar la solicitarea administratorului sau directorului şcolii.

Art. 67. Portarii şi paznicii îndeplinesc sarcinile ce îi revin în postul respectiv, potrivit normelor legale în vigoare pentru asigurarea pazei şi a securităţii instituţiilor de învăţământ.

 

CAPITOLUL VI – EVALUAREA REZULTATELOR ELEVILOR

 

Art. 74. Evaluarea rezultatelor elevilor la învăţătură se realizează în mod ritmic pe parcursul semestrelor în  conformitate  cu  metodologia  Serviciului  Naţional  de  Evaluare  şi  Examinare  şi  cu  reglementările M.E.N.

Art. 75. La sfârşitul fiecărui semestru există 4 săptămâni de evaluare finală dedicată evaluării formative, care are următoarele obiective:

a) realizarea recapitulării şi a sistematizării materiei parcurse;

b) ameliorarea rezultatelor învăţării;

c) consolidarea pregătirii elevilor cu rezultate foarte bune;

d) sprijinirea elevilor cu rezultate nesatisfăcătoare.

Art. 76. Se pot utiliza ca instrumente de evaluare, în funcţie de vârsta elevilor şi de specificul fiecărei discipline:

a) lucrări scrise începând cu a doua jumătate a semestrului;

b) activităţi practice;

c) pregătirea de către elevi a unor referate şi proiecte;

d) interviuri;

e) portofolii;

f) alte instrumente.

Art. 77. 1) În învăţământul primar evaluarea se face prin calificative, iar în cel gimnazial evaluarea se face prin note de la 10 la 1.

 

2) Notele/calificativele acordate se comunică elevilor şi se trec în documentele de înregistrare corespunzătoare  (catalog,  carnet  de note, fişa  de observaţie  şi apreciere,  etc.),  conform  metodologiei eleborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare.

 

CAPITOLUL VII – ÎNCHEIEREA SITUAŢIEI ŞCOLARE

 

Art. 78. La sfârşitul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar, profesorii au obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor, excepţie făcând elevii amânaţi sau care au abandonat şcoala.

Art. 79. La sfârşitul fiecărui semestru, dirigintele convoacă Consiliul Profesorilor clasei, pentru stabilirea notei la purtare a elevilor  în funcţie  de comportarea  generală în şcoală şi în afara acesteia;  notele la purtare mai mici de 7 se discută şi se aprobă în Consiliul Profesoral în baza unui raport scris de către diriginte.

Art. 80. Sunt declaraţi corigenţi elevii care obţin medii anuale sub 5 la unul sau două obiecte de studiu.

Art. 81. Elevilor scutiţi temporar de activitate la educaţie fizică li se stabileşte media anuală la acest obiect dacă au avut situaţia şcolară încheiată cel puţin pe un semestru, caz în care media anuală este media  de pe semestrul  respectiv;  în alte  cazuri,  profesorul  de educaţie  fizică  face menţiunea  „Scutit conform aprobării nr….” în rubrica „Educaţie fizică” din catalog şi păstrează adeverinţele medicale.

Art. 82. 1) Mediile semestriale şi anuale pe obiecte se calculează şi se trec în catalog de către profesorul care a predat obiectul respectiv, iar mediile la purtare, de către diriginte.

2) Dirigintele are obligaţia să treacă toate mediile semestriale şi anuale în carnetul elevului.

Art. 83. Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare obiect din planul de învăţământ cel puţin media anuală 5, iar la purtare media anuală 6, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.141 şi 142 din prezentul regulament.

Art. 84. 1)Elevii amânaţi medical sau cu situaţie neîncheiată pe semestrul I îşi vor încheia situaţia şcolară în primele patru săptămâni de la reluarea activităţii.

2) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi semestrial sau anual se va face conform metodologiei examenului de corigenţă, într-o perioadă stabilită de conducerea şcolii, înaintea sesiunii de corigenţe.

Art. 85. Sunt declaraţi repetenţi:

a) elevii care au obţinut medii anuale sub 5 la mai mult de două obiecte de învăţământ;

b) elevii care au obţinut la purtare media anuală sub 6, indiferent de mediile obţinute la obiectele de studiu;

c) elevii corigenţi sau amânaţi care nu se prezintă sau nu promovează examenenele de corigenţă;

d) elevii care absentează nemotivat peste 120 zile calendaristice.

ART. 86. Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris de către diriginte părinţilor (susţinătorilor legali), în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor fiecărui semestru; pentru elevii corigenţi sau amânaţi, în comunicare se precizează programul de desfăşurare a examenelor.

Art. 87. 1) Elevii care au urmat şcoala în alte ţări pot urma cursurile în clasa la care au dreptul, numai

după echivalarea studiilor de către Ministrului Educaţiei Naţionale.

2) Pentru disciplinele de învăţământ care nu au fost echivalate, încheierea situaţiei şcolare se face în cel

mult 60 de zile de la data înapoierii în ţară (separat pentru fiecare an pentru care este necesară încheierea situaţiei şcolare), dar nu peste data începerii sesiunii de corigenţe.

Art. 88. Consiliul profesoral, în şedinţa de încheiere a cursurilor, validează şi consemnează în procesul

verbal lista elevilor pe clase, menţionându-se pentru fiecare situaţia şcolară (promovat, corigent, repetent, amânat, transferat, exmatriculat).

Art. 89. Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei generale pentru cei promovaţi, se comunică elevilor şi după caz părinţilor.

 

CAPITOLUL VIII – EXAMENUL DE CORIGENŢĂ

 

Art. 90. Examenul de corigenţe constă dintr-o probă scrisă şi una orală.

Art. 91. 1) Examinarea elevilor corigenţi se face de către profesorul care a predat elevului obiectul de învăţământ în timpul anului şcolar, în absenţa temeinic motivată a acestuia, examinarea se face de către un alt profesor de specialitate  din şcoală, numit de conducerea  şcolii, sau de la altă şcoală, numit de Inspectoratul Şcolar, la solicitarea directorului şcolii.

 

2) În toate  cazurile,  profesorul  examinator  este asistat  de  un profesor  de  aceeaşi  specialitate  sau de

specialitate înrudită, fiecare examinator acordând nota sa.

3) Elevii care nu se prezintă la aceste examene sunt declaraţi repetenţi.

Art. 92. Examinarea se face din întreaga materie prevăzută de programele şcolare pentru anul respectiv de studii.

Art. 93. Examenele de corigenţă se susţin la şcoala la care elevul a urmat cursurile sau, în cazuri bine motivate (schimbarea domiciliului stabil al părinţilor sau al ocrotitorilor legali în altă localitate, internarea pe termen lung în spital sau sanatoriu, etc,) la altă şcoală, cu aprobarea Inspectoratului Şcolar pe teritoriul căruia se află şcoala la care urmează să se susţină examenele.

Art. 94. 1) Media la examenul de corigenţă se calculează  aritmetic, fără rotunjire; la obiectul la care

examenul constă dintr-o singură probă (educaţie fizică) nota obţinută are valoare medie.

2) La examenul de corigenţă sunt declaraţi promovaţi elevii care obţin, la fiecare obiect, cel puţin media

5.

3) Media obţinută la examenul  de corigenţă  constituie  media anuală a obiectului  respectiv şi intră în calculul mediei generale anuale.

4) Elevii care la examenele de corigenţă obţin media sub 5 chiar şi la un singur obiect, precum şi cei care au absentat nemotivat de la examene sunt declaraţi repetenţi.

Art. 95. 1) Rezultatul examenului  de corigenţă se consemnează  în catalogul de examen şi se trece în catalogul clasei de către diriginte, în termen de cel mult 5 zile de la susţinerea examenului.

2) Biletele avizate de directorul unităţii, împreună cu lucrarea scrisă şi foaia cu însemnările elevului la

examenul oral se păstrează în arhiva şcolii timp de un an.

3) Rezultatul  examenelor  de corigenţă  şi situaţia şcolară anuală a elevilor se afişează a doua zi după încheierea sesiunii şi se consemnează în procesul verbal al Consiliului Profesoral de la începutul anului şcolar.

Art. 96. După încheierea examenelor de corigenţă, elevii care nu au promovat la un singur obiect de învăţământ pot solicita Inspectoratului Şcolar Judeţean reexaminarea, care se va face până la începerea noului  an  de  învăţământ.  Comisia  de  reexaminare  va  fi  numită  de  Inspectoratul  Şcolar  Judeţean, preşedintele ei fiind directorul şcolii.

Art. 97. Elevii corigenţi sau amânaţi, care nu se pot prezenta la examene din motive temeinice, dovedite cu acte cel târziu în ziua examenului şi aprobate de Consiliul de Administraţie al şcolii, pot fi examinaţi la o altă dată ulterioară, stabilită de Consiliul de Administraţie.

 

CAPITOLUL IX – ELEVII

 

Calitatea de elev. Dobândirea calităţii de elev

Art. 98. Are calitatea de elev al Şcolii Gimnaziale Cuci orice persoană, indiferent de sex,

rasă,  naţionalitate,   apartenenţă  politică  sau  religioasă,  care  este  înscrisă  la  activităţile  şcolare  şi extraşcolare din cadrul colegiului.

Art. 99. 1) Înscrierea elevilor în primul an se face la cerere, pe baza unei cereri adresate conducerii

şcolii.

2) Elevii promovaţi vor fi înscrişi automat în anul şcolar următor.

3) Elevii retraşi, cu abandon şcolar, reînmatriculaţi  la cerere, în învăţământul de zi, în următorii 2 ani şcolari consecutivi anului pierderii temporare a calităţii de elev , cu aprobarea directorului şcolii.

Exercitarea calităţii de elev

Art. 100.

.

a)  Calitatea  de  elev  se  exercită  prin  frecventarea  cursurilor  şi  prin  participarea  la  toate  activităţile curriculare şi extracurriculare existente în programul şcolii.

b)  Evidenţa  elevilor  se  face  la  fiecare  oră  de  curs  de  către  profesori,  care  consemnează  în  catalog absenţele.

Art. 101. a) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor molipsitoare în familie sau altor cazuri de

forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.

b) Motivarea acestor absenţe se efectuează pe baza următoarelor acte:

- adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, al circumscripţiei sanitare sau de medicul de familie;

 

- adeverinţă sau certificat medical, eliberate de unitatea spitalicească, în cazul în care elevul a fost internat în spital;

- cererea părinţilor pentru situaţii familiale deosebite, fără a depăşi 7 zile pe semestru.

c) Motivarea absenţelor se face de către diriginte, în situaţiile speciale profesorul diriginte va consulta,

părinţii sau tutorii legali.

Art. 102. Elevii cu handicap  fizic, cu boli cronice  grave pot fi scutiţi parţial  sau total de frecvenţă,

beneficiind de îndrumarea  şcolii. Scutirea se acordă, la cerere, de către Consiliul de Administraţie,  pe baza actelor medicale doveditoare.

Art. 103. Elevii care dovedesc că studiază peste hotare sunt scutiţi de frecvenţă pe perioda respectivă.

Situaţia şcolară a acestora se încheie în cel mult 60 de zile de la data înapoierii în ţară, separat pentru fiecare an de studii cât au fost plecaţi, cu echivalare de la M.E.N.

Încetarea exercitării calităţii de elev

Art. 104. Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii:

a) la absolvirea studiilor învăţământului obligatoriu;

b) în cazul abandonului şcolar.

Transferarea elevilor

Art. 105. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate de învăţământ la alta, de la o clasă la alta în

conformitate   cu   prevederile   prezentului   Regulament şi   ale   Regulamentului   de   organizare   şi funcţionare  a unităţilor de învăţământ preuniversitar  de stat. Aprobările pentru transfer se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de învăţământ.

Art. 106. 1) Transferurile  în care se păstrează forma de învăţământ  se pot efectua numai în perioada intersemestrială  sau  a vacanţei  de  vară.  În  cazuri  foarte  bine  motivate  sau  cazuri  speciale  (sociale), transferul se poate efectua şi în timpul anului şcolar.

2) Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, cu respectarea următoarelor prevederi:

a. la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate;

b. la recomandarea de transfer, eliberată în baza unei expertize medicale efectuate de Direcţia de Sănătate

Publică;

c. la / de la învăţământul sportiv.

Drepturile elevilor

Art.  107. Elevii  se  bucură  de  toate  drepturile  legale  şi  nicio  activitate  din  şcoală  nu  le  poate  leza demnitatea, personalitatea sau propria imagine.

a) Elevii au dreptul să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care o vor urma, să-şi aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor, făcând din timp opţiunea din  oferta  cuprinsă  în curriculum  la dispoziţia  şcolii,  fiind  consiliaţi  pentru  aceasta  de către  părinţi, educatori, personalul din instituţiile abilitate.

b) Părinţii sau tutorii legali au dreptul de a alege forma de învăţământ şi felul educaţiei pentru copiii minori.

c) Asupra  dreptului  copiilor  minori  de  a urma  şcoala  în limba  română  sau  în limba  unei  minorităţi naţionale hotărăşte părintele sau tutorele legal.

Art. 108. a) Elevii beneficiază de învăţământ public gratuit.

b) Elevii pot beneficia de burse, de credite pentru studii acordate de bănci. Statul îi sprijină material, cu precădere pe cei care obţin rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe cei cu situaţie materială precară.

c) Elevii pot benficia de suport financiar din surse extrabugetare ale şcolii.

Art. 109. Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, pe toată durata studiilor, baza materială şi didactică de care dispune şcoala.

Art. 110. Elevii au dreptul să participe la activităţile extracurriculare organizate de şcoală, precum şi la cele care se desfăşoară  în palatele şi cluburile elevilor, în bazele sportive, de agrement,  în taberele şi unităţile  conexe  inspectoratelor  şcolare,  cu  respectarea  prevederilor  regulamentelor  de  funcţionare  a acestora.

Art. 111. În timpul şcolarizării elevii beneficiază de asistenţă medicală gratuită.

 

b) sprijinirea elevilor care participă la olimpiadele naţionale şi internaţionale prin activităţi de pregătire, organizate de profesori ai şcolii, desemnaţi de directorul acesteia.

Art. 112. Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi  şi să primească  premii şi recompense  pentru rezultatele

deosebite la activităţile curriculare şi extracurriculare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.

Art. 113. Elevii din învăţământul preuniversitar primar şi gimnazial primesc gratuit manuale şcolare.

Art. 114. Elevii din învăţământul  preuniversitar  beneficiază  de libertatea  de informare  şi exprimare.

Exerciţiul acestor libertăţi nu poate aduce atingere procesului de învăţământ.

Art.  115. În cadrul  Şcolii  Gimnaziale  Cuci se  constituie  Consiliul  elevilor,  format  din reprezentanţi ai elevilor de la fiecare clasă.

Art. 116. a) Elevilor din învăţământul primar şi gimnazial le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice în şcoală şi în afara ei.

b) Dreptul  de reuniune  se exercită  în afara activităţilor  curriculare,  iar activităţile  pot fi susţinute  în şcoală,  numai  cu  aprobarea  directorului,  la  cererea  motivată  a  grupului  de  iniţiativă.  Aprobarea  de desfăşurare a acţiunii va fi condiţionată de acordarea de garanţii privind asigurarea securităţii persoanelor şi bunurilor de către organizatori.

c) Cercurile de elevi funcţionează după un statut propriu.

d) Exercitarea dreptului la reuniune, conform Convenţiei cu privire la drepturile copilului, art.15(2), este supusă acelor limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democratică, în interesul  siguranţei  naţionale,  al ordinii  publice,  pentru  a proteja  sănătatea  şi moralitatea  publică  sau drepturile şi libertăţile altora.

e) În cazul în care prevederile statutului sau activităţile cercului care funcţionează  în şcoală contravin principiilor   sus-menţionate,   directorul   şcolii  poate  suspenda   sau  interzice   activitatea   cercului respectiv.

Art.  117. a)  În  cadrul  Şcolii  Gimnaziale  Cuci este  garantată,  conform  legii,  libertatea

elevilor de a redacta şi difuza reviste şcolare proprii.

b) În cazul în care conţinutul şi forma acestor publicaţii conţin elemente contrare legislaţiei în vigoare,

directorul poate suspenda editarea şi difuzarea acestora.

Art. 118. a) Elevilor cu rezultate foarte bune la învăţătură sau celor cu probleme sociale dificile li se pot

acorda burse în conformitate cu reglementările în vigoare.

b) Solicitările  elevilor pentru atribuirea acestor burse se adresează  unei comisii numită prin decizie a

directorului şcolii.

c)  Instrucţiunile  pentru  acordarea  burselor  se  afişează  anual  pentru  a  fi  cunoscute  de  către  elevi  şi diriginţi.

Responsabilităţile elevilor

Art. 119. Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată atât în şcoală cât şi în afara ei, trebuie să cunoască şi să respecte legile statului, regulamentul şcolar şi cel de ordine interioară, regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii, normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incediilor, cele de protecţie civilă şi protecţia mediului. Comportarea civilizată în şcoală presupune:

a)  să  salute  persoanele  din  şcoală  (profesori,  părinţi,  personal  didactic  auxiliar,  personal  nedidactic, vizitatori, etc.);

b) limbaj decent (fără înjurături sau trivialităţi);

c) atitudine respectuoasă faţă de personalul şcolii.

Art. 120. 1) Elevii din învăţământul preuniversitar au obligaţia să frecventeze în mod regulat cursurile şi să participe la activităţile conexe procesului de învăţământ organizate în afara clasei şi a şcolii.

2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesori şi se consemnează în catalog la rubrica obiectului de studiu. Modul în care se trec absenţele în catalog este prevăzut în instrucţiunile de pe contracoperta acestuia.

3) Elevii care nu se află în clasă la intrarea cadrului didactic sunt consideraţi absenţi la ora respectivă.

4) În cazuri bine motivate, elevii care întârzie pot cere permisiunea  cadrului didactic să asiste la oră, acesta fiind obligat să consemneaze situaţia respectivă în catalog, în rubrica de absenţe prin încercuire.

5) Se interzice cadrelor didactice scoaterea afară a elevilor de la orele de curs. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puşi în discuţia Consiliului profesorilor clasei pentru a fi sancţionaţi.

6) Părăsirea spaţiilor de învăţământ (sala de clasă, laborator, şcoală) în timpul orelor se face numai în cazuri  de  forţă  majoră,  cu  aprobarea  cadrului  didactic  respectiv,  a  profesorului  de  serviciu  sau  a directorului.

Art. 121. Este interzis elevilor:

a) să distrugă documentele şcolare (cataloage, foi matricole, carnete de note, etc.);

b) să deterioreze bunurile din baza materială a şcolii;

c)  să  aducă  şi  să  difuzeze  în  şcoală  materiale  care,  prin  conţinutul  lor,  atentează  la  independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării;

d) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;

e) să fumeze şi să consume băuturi alcolice sau droguri, în clădire şi în perimetrul şcolii (săli de clasă,

toalete, curte, scări de acces, precum şi în faţa şcolii);

f) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;

g) să deţină telefoane mobile în timpul activităţilor didactice şi alte mijloace audio - video;

h) să facă activităţi comerciale şi de publicitate la diverse produse;

i) să circule pe scările şi intrarea destinate profesorilor;

j) să staţioneze  pe coridorul  din faţa sălii profesorale,  iar în sala profesorală  va intra doar elevul de serviciu al clasei;

k) folosirea gumei de mestecat în timpul activităţilor didactice;

l) să fie vizitaţi de prieteni în timpul programului şcolar (inclusiv pauze);

m) scenele / gesturile erotice în şcoală şi în faţa şcolii;

n) să frecventeze locuri publice în timpul programului şcolar;

o) să-şi depoziteze echipamentul sportiv în sălile de clasă (obiectele găsite în locuri nepotrivite – nişe,

dulapuri vor fi depozitate într-un loc hotărât de conducerea şcolii).

Art. 122. Elevii au obligaţia  să poarte asupra lor carnetul  de elev şi să-l prezinte profesorilor  pentru

consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legatură cu situaţia şcolară.

Art. 123. Elevi care au beneficiat  de manuale gratuite, trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite şi să le restituie în bună stare la sfârşitul anului şcolar, în condiţiile prevăzute de intrucţiunile de difuzare a manualelor.

Recompense

Art. 124. Elevii care obţin rezultate remarcabile la învăţătură şi se disting prin comportare exemplară pot

primi următoarele recompense:

a) evidenţierea în faţa colegilor de clasă;

b) evidenţierea de către director în faţa colegilor de şcoală şi a Consiliului profesoral;

c) comunicarea verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţionarea faptelor deosebite pentru care este

evidenţiat;

d) trimiterea cu prioritate în excursii sau tabere de odihnă finanţate din resurse extra;

e) acordarea  de burse sau alte recompense  materiale  acordate  de stat, de către  agenţi economici  sau sponsori;

f) premii, diplome, medalii, insigne;

g) premiul de onoare al şcolii.

Art.  125. În  conformitate  cu  Legea  învăţământului,  şcoala  şi  alţi  factori  interesaţi  subvenţionează activităţile de performanţă ale elevilor la nivel naţional şi internaţional, în modul următor, prin:

a)  acordarea  unor  premii  din  fondul  şcolii  sau  din  fondurile  societăţilor  economice,  ale  fundaţiilor ştiinţifice şi culturale;

 

Sancţiuni

Art. 126. Elevii care săvârşesc fapte ce aduc atingere legilor în vigoare şi prezentului regulament vor fi

sancţionaţi, în funcţie de gravitatea faptelor cu:

a) observaţia individuală şi mustrarea în faţa clasei;

b) mustrarea în faţa Consiliului profesoral;

c) mustrare scrisă;

d) retragerea, temporară sau definitivă, a dreptului de a participa la activităţile din cercurile şi cluburile organizate în şcoală şi în afara şcolii;

e) retragerea temporară a bursei;

f) eliminarea din şcoală pe o perioadă de 3 – 5 zile (această măsură se va aplica şi în cazul când elevii au

fost prinşi fumând, ei vor fi consemnaţi absenţi în catalog şi vor efectua munci în folosul şcolii);

g) nu se permite accesul în şcoală elevilor care se prezintă în ţinută ce contravine prezentului regulament

şi se consemnează absenţa în catalog;

h) prezentarea în faţa tuturor elevilor a celor care se abat de la regulamentul şcolar;

i) mutarea, temporară sau definitivă, la altă clasă paralelă;

j) pierderea definitivă a bursei;

k) mutarea disciplinară, temporară sau definitivă, la altă şcoală.

Notă: Sancţiunile prevăzute la art. 126, pot fi însoţite de scăderea notei la purtare.Aceste sancţiuni se vor aplica şi elevilor care sunt găsiţi în cafenele, baruri, cluburi, etc, în timpul programului şcolar de către o comisie numită de directorul şcolii.

Art. 127. Elevii din şcoală care absentează nemotivat 15 ore la diferite obiecte de studiu într-un semestru vor fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare cu un punct. Elevii care absentează nemotivat 20 de ore la diferite obiecte de studiu sau 10 % din totalul orelor la un singur obiect, cumulat pe semestru, vor fi avertizaţi ei şi familiile lor.

Art.  128. a)  Elevii  surprinşi  copiind  în  timpul  tezelor  sau  al  altor  lucrări  scrise  primesc  nota  după aprecierea  profesorului,  iar  fapta  lor  poate  fi  sancţionată  cu  scăderea  notei  la  purtare  pe  semestru respectiv.

b) Este obligatorie înştiinţarea părinţilor elevilor propuşi pentru sancţionare înainte de întrunirea şedinţei în care se decide sancţionarea.

Art.  129. Prezentarea  la  şcoală  fără  uniformă  atrage  după  sine  interzicerea  accesului  în  şcoală  şi sancţionarea elevului în conformitate cu prevederile prezentului regulament.

Art. 130. Acordarea sancţiunilor va fi efectuată astfel:

a) de diriginte sau director pentru punctele de la „a” la „d”;

b) de Consiliul profesorilor clasei sau director pentru punctele de la „e” la „h”;

c) de Consiliul profesoral pentru punctele de la „i” la „k” , la propunerea Consiliului profesorilor clasei sau a directorului.

Art. 131. Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor şcolii vor plăti toate lucrările necesare reparaţiilor. În

cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă.

Art. 132. Contestaţiile privind sacţiunile se vor adresa Consiliului de Administraţie în termen de 5 zile de la  aplicarea  sancţiunii.  Răspunsul  la  contestaţie  va  fi  dat în  termen  de  30  de  zile.  În  cazul  în  care contestaţia se menţine, aceasta va fi adresată pe cale ierarhică instituţiilor supraordonate şcolii.

Părinţii

Art. 133. Comitetele de părinţi şi Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează şi funcţionează pe

baza unui regulament propriu, parte a Regulamentului de ordine interioară.

Art. 134. Comitetele de părinţi de la nivelul clasei se aleg anual, în primele 15 zile de la începerea anului şcolar, în adunări generale ale părinţilor. Adunările generale ale părinţilor se convoacă de către diriginţii/învăţătorii claselor, la solicitarea directorului sau ori de câte ori este nevoie.

Art. 135. Directorul şcolii convoacă adunarea generală a comitetelor de părinţi de la nivelul claselor. În adunarea  generală  se alege Consiliul  reprezentativ  al părinţilor,  format din preşedinte,  vicepreşedinte, casier şi alţi 3 – 5 membri ; de asemenea se alege o comisie de cenzori, formată din 1 – 3 membri, care verifică activitatea financiară a consiliului.

 

Art.  136. Consiliul  reprezentativ  al  părinţilor  din  şcoală  desemnează  pe  reprezentantul  părinţilor  în

Consiliul de Administraţie .

Art. 137. Activitatea Comitetului de părinţi se consemnează într-un registru special.

Art. 138. Comitetele de părinţi şi Consiliul reprezentanţilor părinţilor au următoarele atribuţii:

1) Sprijină  conducerea  şcolii  în întreţinerea,  dezvoltarea  şi  modernizarea  bazei  materiale  atât  pentru

activităţile curriculare, cât şi extracurriculare;

2) Sprijină  diriginţii  în activitatea  de cuprindere  la cursuri  a tuturor  copiilor  de  vârstă  şcolară  şi de îmbunătăţire a frecvenţei.

3) Sprijină conducerea şcolii în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională.

4) Sprijină  diriginţii  şi conducerea  şcolii în organizarea  consultaţiilor  şi a dezbaterilor  pedagogice  cu

părinţii, pe probleme privind educarea elevilor.

5) Conlucrează cu comisiile de ocrotire a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor din şcoală, care au nevoie de ocrotire.

6)  Sprijină   clasa,  şcoala,   palatul   sau  clubul  copiilor   în  organizarea   şi  desfăşurarea   activităţilor

extracurriculare. Are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu şi în viaţa din şcoală.

7) Atrage persoane fizice sau juridice, care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programele de

modernizare a instrucţiei, a educaţiei şi a bazei materiale din şcoală.

8) Sprijină şcoala în respectarea regulamentului şcolar şi semnează angajamentul tripartit (şcoală – elev –

părinte).

Art. 139. Activitatea financiară  a comitetelor  de părinţi este reglementată  de regulamentul  propriu de

funcţionare, conform cu dispoziţiile financiar – contabile în vigoare.

Art. 140. Comitetele de părinţi la nivel de clasă şi Consiliul reprezentanţilor părinţilor pot realiza venituri proprii prin organizarea, în colaborare cu şcoala, a unor manifestări cultural – artistice, sportive, turistice sau din donaţii şi sponsorizări din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate.

Art. 142. Veniturile realizate, conform hotărârii Comitetului de părinţi, pot fi utilizate pentru:

1) Acordarea de premii elevilor care s-au distins la concursurile internaţionale şi naţionale sau judeţene pe discipline de studiu, sportive sau artistice sau celor care au avut o atitudine civică deosebită;

2)  Organizarea  de  tabere  şi  excursii  în  ţară  şi  străinătate  pentru  elevii  cu  rezultate  de  excepţie  la învăţătură, activităţi sportive sau artistice sau pentru cei care provin din familii cu venituri modeste şi au o situaţie bună la învăţătură;

3) Sprijinirea financiară a altor activităţi extracurriculare;

4) Modernizarea şi dezvolarea bazei materiale şi didactice a şcolii;

5) Acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;

6) Alte activităţi care privesc bunul mers al şcolii, activităţile curriculare, educative.

Art. 143. Fondurile realizate de comitetele  de părinţi şi de Consiliul reprezentanţilor  părinţilor  vor fi

înregistrate conform normelor în vigoare. La gestionarea fondurilor se va ţine seama de următoarele:

1. Sumele realizate se consemnează  într-un proces verbal în care se menţionează  acţiunea organizată, cheltuielile şi venitul net, proces verbal semnat de preşedintele şi casierul comitetului sau al consiliului.

2. Circulaţia fondurilor băneşti se face numai prin intermediul Comitetului de părinţi sau al Consiliului reprezentanţilor.

3. Plăţile se fac cu aprobarea biroului comitetului sau a consiliului şi se justifică cu acte oficiale: facturi,

bonuri, chitanţe şi altele, potrivit normelor financiare.

4. Obiectele de inventar şi materialele procurate din fondurile comitetelor  de părinţi sau obţinute prin donaţii se predau unităţii de învăţământ pe bază de proces verbal, în care se vor menţiona caracteristicile obiectului şi vor fi trecute în evidenţele şcolii, potrivit reglementărilor în vigoare.

Art.  144. Comitetul  de  părinţi  prezintă  raportul  asupra  activităţii  financiare  în  adunarea  generală  a părinţilor,  la începutul  fiecărui  an şcolar;  Consiliul  reprezentanţilor  părinţilor  prezintă  raportul asupra activităţii financiare în adunarea generală a comitetelor de părinţi, la începutul fiecărui an şcolar.

Art. 145. Conducerea şcolii are obligaţia să asigure condiţii corespunzătoare desfăşurării activităţii comitetelor de părinţi.