Scoala Gimnaziala Cuci
Cuci, Mures
Regulament
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
Constituirea claselor
Art. 11. În cadrul Şcolii Gimnazială Cuci clasele se constituie la începutul primului an de
studiu (pe cicluri, primar şi gimnazial) după criterii proprii ale şcolii.
Art. 12. Numărul de elevi pe clase (grupe) este reglementat prin Legea Învăţământului.
Structura anului şcolar
Art. 13. Structura anului şcolar se stabileşte anual prin ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale.
Art. 14. 1. Deschiderea cursurilor în noul an de învăţământ se face în mod festiv, pe baza unui program special elaborat.
2. Terminarea cursurilor se marchează prin festivitatea de premiere a elevilor merituoşi, prilej cu care se atribuie diplome, premii şi menţiuni elevilor clasaţi pe primele locuri la clasele respective, precum şi a celor care s-au distins în diverse ocazii.
3. În cazuri de epidemii, calamităţi naturale etc., cursurile şcolare pot fi suspendate cu aprobarea Inspectoratului Şcolar Judeţean, la cererea directorului şi a organelor sanitare. Inspectoratele şcolare vor informa Ministrului Educaţiei Naţionale asupra situaţiei şi măsurilor luate. În asemenea situaţii, în Consiliul profesoral al şcolii se vor stabilii măsuri menite să asigure parcurgerea întregii materii până la sfârşitul anului şcolar.
Programul şcolar. Orarul şcolii
Art. 15. Activitatea şcolară începe în fiecare zi, de regulă la ora 8.00 şi se termină la orele 14.00.
Art. 16. Orarul şcolii se întocmeşte de o comisie numită de director, se discută în Consiliul de administraţie şi se aprobă de director până la data de 10 septembrie; definitivarea lui se face până la 25 septembrie.
Art. 17. Durata orei de curs este de 50 de minute, iar pauza durează 10 minute. După a doua oră de curs, în intervalul orar 19.50 – 10.10, există o pauză de 20 de minute.
Art. 18. Activităţile de învăţământ organizate în afara clasei şi a şcolii (pregătirea suplimentară a elevilor, cercurile, activităţile cultural-artistice şi sportive, etc) se desfăşoară în afara orarului şcolii, cu excepţia celor incluse în planul de învăţământ şi în norma didactică de predare.
Art. 19. Este interzisă scoaterea elevilor de la ore pentru orice alt fel de activităţi, cu excepţia elevilor
participanţi la olimpiadele şcolare, faza judeţeană şi naţională, 2 zile, respectiv o săptămână.
Art. 20. a. Asigurarea ordinii şi pazei în exteriorul unităţii se realizează cu sprijinul Poliţiei Cuci.
b. Accesul persoanelor străine în şcoală va fi permis exclusiv pe baza legitimării de către o persoană desemnată, prilej cu care vizitatorii vor fi consemnaţi într-un registru de evidenţă.
c. Asigurarea ordinii şi pazei în interiorul spaţiului de învăţământ se realizează de către îngrijitorii instituţiei în conformitate cu fişa postului, în colaborare cu profesorii de serviciu.
Art. 21. Serviciul pe şcoală se indeplineşte de către fiecare profesor ce-şi desfăşoară activitatea în Şcoala
Gimnazială Cuci
Art. 22. Serviciul se execută conform unei planificări semestriale aprobate de directorul şcolii.
Art. 23. Profesorul de serviciu este obligat :
a. să asigure desfăşurarea normală a procesului instructiv-educativ;
b. să urmărească păstrarea în siguranţă a documentelor şcolare (cataloage, condica de prezenţă, etc.)
c. să transmită operativ tuturor elevilor orice modificare intervenită în orarul şcolii;
d. să prezinte părinţilor care se interesează de situaţia copiilor lor, în lipsa dirigintelui, situaţia şcolară a acestora;
e. să ia măsuri, în lipsa directorilor, de acoperire a orelor rămase fără profesor, în caz excepţional, cu
cadre didactice aflate „în fereastră”;
f. să se prezinte la şcoală cu 15 minute înainte de începerea programului zilei respective, indiferent dacă
are ore sau nu;
g. verifică şi instruieşte elevii de serviciu pe clasă;
h. în timpul recreaţiilor asigură păstrarea ordinei şi a disciplinei pe coridoare, în sălile de clasă şi în curtea
şcolii;
i. interzice intrarea elevilor pe uşa de acces a profesorilor;
j. informeaza prompt directorul şcolii, administratorul sau comisia de disciplină asupra evenimentelor deosebite care s-au petrecut în sectorul de care răspunde (distrugeri, deteriorări de mobilier, furturi, etc.) şi consemnează evenimentul într-un registru special;
Art. 24. La terminarea programului de curs din ziua respectiva, profesorul de serviciu consemnează într- un registru special:
- dacă au fost profesori lipsă de la ore şi ce măsuri au luat;
- cazuri de indisciplină ale elevilor.
Art. 25. Nerespectarea acestor atribuţii atrage după sine consemnarea în fişa postului şi sancţionarea celui în cauză conform Regulamentului de Ordine Interioară şi Statutului personalului didactic (diminuarea calificativului anual, excluderea de la premieri, etc.).
CAPITOLUL IV – PERSONALUL ANGAJAT AL ŞCOLII
Personalul didactic de predare. Drepturile şi obligaţiile personalului didactic
Art. 43. Personalul didactic de la toate nivelurile învăţământului are drepturi şi obligaţii care decurg din
legislaţia în vigoare, din prezentul regulament, din Statutul personalului didactic, precum şi din prevederile contractului colectiv de muncă.
Art. 44. Personalul didactic are obligaţii şi răspunderi publice, de natură profesională, materială şi morală care garantează realizarea procesului instructiv – educativ.
Art. 45. Personalul didactic din unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial, răspunde în faţa conducerii şcolii şi a forurilor superioare de calitatea şi rezultatele obţinute în activitatea pe care o desfăşoară.
Art. 46. 1) Durata timpului de muncă al personalului didactic este în medie de 170 ore pe lună, cu normă
didactică de 40 ore pe săptămână.
2) În norma didactică sunt incluse: activitatea de predare la clase; activitatea de pregătire a lecţiilor, de perfecţionare, de diriginte, activitatea desfăşurată cu elevii în afara clasei şi a şcolii, activitatea de consiliere profesională a elevilor, de profesor de serviciu, cea din catedra metodică şi din comisiile pe probleme din care fac parte.
3) Norma didactică de predare – învăţare şi de evaluare curentă a elevilor în clasă este de 18 ore pe
săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar. Excepţiile sunt reglementate prin actele normative în vigoare.
Art. 47. În şcoală personalul didactic are următoarele obligaţii:
- realizarea orelor de predare la clasă;
- pregătirea materialului didactic, a mijloacelor audio-vizuale, a aparatelor şi a instrumentelor de lucru;
- pregătirea lucrărilor practice (experimente, demonstraţii, lucrări de laborator);
- evaluarea nivelului de pregătire al elevilor în raport cu numărul de ore prevăzut în planul de învăţământ,
încheierea situaţiei şcolare a elevilor, susţinerea examenelor de corigenţă, de diferenţă şi pentru amânaţi;
- participă la activităţile catedrei metodice, ale Consiliului profesorilor clasei şi ale Consiliului profesoral
al şcolii;
- organizarea şi desfăşurarea concursurilor şi a examenelor;
- participarea la şedinţele şi activităţile Consiliului de Administraţie, când este solicitat;
- efectuarea tuturor atribuţiilor şi a sarcinilor ce-i revin când este de serviciu pe şcoală;
- participarea la activităţile comisiilor şi ale colectivelor pe domenii şi probleme din care face parte prin
atribuţiile prevăzute în fişa postului sau la care este convocat de directorul şcolii;
- consemnează obligatoriu absenţele elevilor în catalog.
Art. 48. În afara programului curent personalul didactic trebuie să realizeze:
- studiul planurilor, al programelor analitice, al manualelor şcolare şi al literaturii de specialitate;
- întocmirea planificărilor calendaristice pentru fiecare clasă;
- pregătirea individuală a lecţiilor ce urmează a fi predate, prin proiecte didactice sau schiţe de proiect;
- confecţionarea de material didactic, unde este cazul, elaborarea de teste, chestionare;
- verificarea şi aprecierea temelor, a tezelor şi a altor lucrări efectuate de elevi.
Art. 49. 1) Profesorii care nu au definitivarea în învăţământ, precum şi cei care nu predau în specialitate
sunt obligaţi să întocmească zilnic proiecte didactice.
2) Personalul didactic este obligat să facă proiecte pentru lecţiile de recapitulare indiferent de vechimea în învăţământ.
3) În cazul când conducerea şcolii sau inspectorii şcolari constată lipsuri grave în proiectarea şi desfăşurarea lecţiilor unor cadre didactice, acestea sunt obligate să întocmească pe o perioadă stabilită de timp, proiecte didactice, indiferent de vechimea în învăţământ şi de gradul didactic.
Art. 50. Personalul didactic desfăşoară următoarele activităţi în şcoală şi în afara şcolii:
- organizarea şi desfăşurarea orelor de dirigenţie şi a altor activităţi specifice, în funcţie de problemele educative pe care le ridică viaţa, de cele cu care se confruntă colectivul de elevi şi de sarcinile educative ale şcolii;
- organizarea şi îndrumarea tuturor activităţilor desfăşurate cu elevii în afara clasei şi a şcolii (cercuri,
concursuri, olimpiade, acţiuni cultural-sportive şi recreativ-turistice, serbări şi aniversări, etc);
- îndrumarea colectivelor redacţionale ale revistelor şcolare;
- acţiuni de colaborare cu familia elevilor, întâlniri de dialog educaţional, lectorate, vizite la domiciliu;
- organizarea meditaţiilor şi a consultaţiilor.
Art. 51. Personalul didactic are datoria să-şi îmbogăţească în permanenţă pregătirea în domeniul specialităţii, al psihopedagogiei şi în metodica predării disciplinei. Pentru aceasta el are obligaţia de a participa la activităţile de perfecţionare organizate în şcoală prin Consiliul Profesoral, colectivul de catedră metodică, schimburi de experienţă, consultaţii, conferinţe, simpozioane, cercuri de informare ştiinţifică, cursuri de perfecţionare.
Art. 52. Drepturile personalului didactic sunt prevăzute în Statutul Personalului Didactic şi de alte acte
normative.
Distincţii şi premii
Art. 53. 1) Personalul didactic titular cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă şi ştiinţifică
poate primii decoraţii, medalii, titluri, precum şi premii potrivit legii.
2) Ordinele şi medaliile care pot fi conferite personalului didactic sunt stipulate în actele normative în vigoare.
Art. 54. În afara distincţiilor prevăzute la art. 53, ministrul învăţământului este autorizat să acorde personalului didactic şi de cercatare din învăţământ următoarele distincţii şi premii:
a) Adresa de mulţumire publică;
b) Diploma Gheorghe Lazăr, clasele I-âi, a II-a şi a III-a, cu acordarea unui premiu de 20%, 15%, respectiv 10% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni; diploma se acordă personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
c) Diploma de excelenţă se acordă cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebită în învăţământ, diploma este însoţită de un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni.
Art. 55. Distincţiile prevăzute la art. 54 din prezentul regulament se acordă în baza unor reglementări
aprobate de Ministrul Învăţământului.
Răspunderea disciplinară şi materială a personalului didactic, didactic auxiliar şi personalului nedidactic
Art. 56. Personalul didactic de predare şi personalul didactic auxiliar din învăţământ răspund disciplinar
pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei
Conducerea şcolii are obligaţia de a aduce la cunoştinţa tuturor angajaţilor – în scris – forma de abatere de care se face vinovat în termen de maximun 7 zile lucrătoare.
Art. 57. Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la art. 56, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază cu până la 15%, pe o perioadă de 1 – 6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
e) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 58. În unităţile de învăţământ preuniversitar, propunerea de sancţionare se face de către director sau de cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor Consiliului de Administraţie ori ai Consiliului Profesoral. Acelaşi drept îl au şi organele ierarhic superioare.
Dirigintele clasei
Art. 59. 1) În şcoală, activitatea instructiv – educativă a fiecărei clase este coordonată de profesorul
diriginte numit de directorul şcolii dintre cadrele didactice de prestigiu şi cu experienţă care predau la clasa respectivă.
2) Sarcina de diriginte este obligatorie.
Art. 60. 1) Dirigintele îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor defalcate din planul de coordonare a activităţilor în şcoală, a programelor semestriale, a obiectivelor care decurg din Programa activităţii educative elaborată de Ministerul Educaţiei Na ionale şi a problemelor ridicate de specificul muncii cu clasa sa.
2) Pe această bază, dirigintele, după consultarea elevilor, alcătuieşte planificarea semestrială care
cuprinde toată gama activităţilor de diriginţie, tematica orelor respective precum, şi obiectivele urmărite
prin temele planificate.
Art. 61. Dirigintele îndeplineşte următoarele sarcini:
- prezidează Consiliul profesorilor clasei;
- numeşte şeful de clasă (elev) după consultarea elevilor, repartizează sarcini şi organizează împreună cu acesta colectivul de elevi al clasei, urmăreşte frecvenţa elevilor, cercetează cauzele absenţelor unor elevi şi ia măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea prezenţei la ore a acestora;
- motivează absenţele elevilor pe baza certificatelor avizate de cabinetul medical al şcolii, precum şi în
baza cererilor personale, motivate, ale părinţilor elevilor;
- analizează periodic situaţia la învăţătură a elevilor, ia măsuri pentru îndeplinirea îndatoririlor şcolare, de toţi elevii, iniţiază programe de meditaţii şi consultaţii;
- se preocupă de educaţia igienico – sanitară, în colaborare cu personalul medical al şcolii;
- sprijină organizarea şi desfăşurarea activităţilor elevilor în afara clasei şi a şcolii;
- informează în scris familia sau tutorele elevilor amânaţi, corigenţi, repetenţi sau sancţionaţi;
- calculează media generală anuală a fiecărui elev, stabileşte clasificarea acestora;
- stabileşte nota la purtare a fiecărui elev, pe baza consultării celorlalţi profesori care predau la clasa respectivă, prezintă în scris Consiliului Profesoral cazurile de notare sub 7 pentru elevii care au abateri grave;
- felicită în scris părinţii sau tutorele elevilor cu rezultate de excepţie la învăţătură sau la activităţile
extraclasă, înmânează diplome la festivitatea de sfârşit de an;
- organizează cu părinţii întâlniri de dialog educaţional colective (semestrial) şi individuale (săptămânal);
- informează periodic Consiliul Profesoral şi directorul şcolii despre activitatea pe care o desfăşoară în clasa pe care o conduce;
- răspunde de baza materială a clasei pusă la dispoziţie la începutul fiecărui an;
- aplică, pe baza consultării cu directorul, sancţiunile prevăzute în Regulamentul de ordine interioară şi propune spre aprobare Consiliului Profesoral celelalte sancţiuni;
- recomandă spre aprobare directorului participarea elevilor în cluburi şi asociaţii sportive în afara şcolii, precum şi participarea elevilor merituoşi la concursurile naţionale şi internaţionale pentru acordarea unor burse de studii recunoscute de Ministrului Educaţiei Naţionale;
Personalul didactic auxiliar şi nedidactic
Art. 62. Personalul didactic auxiliar şi nedidactic se subordonează direct directorului şcolii.
Art. 63. Bibliotecarul şcolar are următoarele obligaţii:
- organizează activitatea bibliotecii şi asigură funcţionarea acesteia în cadrul programului stabilit de
directorul şcolii;
- se îngrijeşte de completarea raţională a fondului de publicaţii, respectând normele elaborate de M.E.N.;
- organizează colecţiile de publicaţii ale bibliotecii potrivit normelor biblioteconomice;
- pune la îndemâna cititorilor instrumente de informare (cataloage, fişiere, mape bibliografice, liste bibliografice) care să înlesnească orientarea rapidă în colecţiile bibliotecii;
- organizează activitatea de popularizare a cărţii în rândul elevilor prin prezentări de cărţi, recenzii, seri literare, simpozioane, concursuri, vitrine şi expoziţii de cărţi, standuri, etc;
- îndrumă lectura elevilor şi îi ajută în folosirea dicţionarelor, a enciclopediilor, a îndrumătoarelor şi în alegerea materialului necesar pentru lucrări scrise, pentru activitatea în cercurile de elevi şi pentru studiul individual;
- sprijină informarea şi documentarea cadrelor didactice;
- organizează activitatea de recondiţionare a cărţilor;
- ţine la zi registrul de mişcare a fondului de carte, inventarul, cataloagele şi caietul de evidenţă a activităţii zilnice;
- întocmeşte programul de activitate semestrială a bibliotecii;
- participă la Consiliul Profesoral, atunci când este invitat;
- participă la cursurile de calificare profesională, seminarii, instructaje;
- se ocupă de distribuirea manualelor şcolare.
Personalul administrativ
Art. 64. Secretarul şef/secretarul îndeplineşte următoarele sarcini:
- efectuează înscrierea elevilor, verifică actele şi completează registrul de evidenţă a acestora, registrele
matricole, cataloagele, verifică modul în care se completează;
- întocmeşte lucrările de secretariat privind începerea anului şcolar, încheierea semestrelor, încheierea
anului şcolar şi organizarea concursurilor şi a examenelor de orice fel;
- completează foile matricole, certificatele de absolvire şi certificatele de echivalare ale elevilor şi ţine evidenţa lor;
- păstrează dosarele cu actele elevilor;
- întocmeşte statele de plată a salariilor sau a altor drepturi băneşti ale întregului personal, pe baza dispoziţiilor de angajare şi salarizare, a condicii de prezenţă şi a situaţiilor primite de la contabilitate (contracte proprii, alocaţii copii, etc);
- împreună cu contabilul întocmeşte statele pentru plata burselor;
- se îngrijeşte de procurarea şi păstrarea documentelor privind legislaţia şcolară (decrete, hotărâri, ordine, reglementări, instrucţiuni);
- întocmeşte şi trimite, în termenele stabilite, situaţiile statistice şcolare;
- completează cu datele necesare registrul pentru prezenţa personalului didactic;
- se îngrijeşte de completarea şi păstrarea dosarelor cu acte şi a cărţilor de muncă ale personalului din
şcoală;
- întocmeşte formele (dispoziţiile) de angajare, transfer, eliberare, promovare, salarizare şi sancţionare pentru întregul personal ce se angajează de directorul şcolii;
- răspunde de arhiva şcolii;
- întocmeşte situaţiile privind acordarea alocaţiilor de stat ale elevilor.
La şcolile cu mai mulţi secretari, lucrările se repartizează pe fiecare funcţie de către directorul
şcolii, în urma consultării cu persoana care îndeplineşte funcţia de secretar şef al şcolii
Art. 65. Personalul de întreţinere are următoarele îndatoriri:
- asigură curăţenia localurilor şcolii, a curţilor şcolii şi a spaţiilor verzi aparţinând şcolii;
- îngrijeşte şi răspunde de obiectele de inventar pe care le are în păstrare;
- îndeplineşte funcţia de curier sau paznic, precum şi orice alte însărcinări primite din partea directorului
şcolii sau a administratorului;
- în perioada vacanţelor realizează, împreună cu muncitorii de întreţinere lucrări de igienizare şi reparaţii în vederea deschiderii în bune condiţii a anului şcolar sau a semestrelor şcolare.
Art. 66. Muncitorul calificat de întreţinere are următoarele sarcini:
- îngrijeşte şi răspunde de buna funcţionare a instalaţiilor de încălzire, electrice şi sanitare;
- execută reparaţiile curente şi lucrările de întreţinere a acestora;
- se îngrijeşte de întreţinerea bazei sportive şi a parcului şcolii;
- îndeplineşte funcţia de paznic/portar la solicitarea administratorului sau directorului şcolii.
Art. 67. Portarii şi paznicii îndeplinesc sarcinile ce îi revin în postul respectiv, potrivit normelor legale în vigoare pentru asigurarea pazei şi a securităţii instituţiilor de învăţământ.
CAPITOLUL VI – EVALUAREA REZULTATELOR ELEVILOR
Art. 74. Evaluarea rezultatelor elevilor la învăţătură se realizează în mod ritmic pe parcursul semestrelor în conformitate cu metodologia Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare şi cu reglementările M.E.N.
Art. 75. La sfârşitul fiecărui semestru există 4 săptămâni de evaluare finală dedicată evaluării formative, care are următoarele obiective:
a) realizarea recapitulării şi a sistematizării materiei parcurse;
b) ameliorarea rezultatelor învăţării;
c) consolidarea pregătirii elevilor cu rezultate foarte bune;
d) sprijinirea elevilor cu rezultate nesatisfăcătoare.
Art. 76. Se pot utiliza ca instrumente de evaluare, în funcţie de vârsta elevilor şi de specificul fiecărei discipline:
a) lucrări scrise începând cu a doua jumătate a semestrului;
b) activităţi practice;
c) pregătirea de către elevi a unor referate şi proiecte;
d) interviuri;
e) portofolii;
f) alte instrumente.
Art. 77. 1) În învăţământul primar evaluarea se face prin calificative, iar în cel gimnazial evaluarea se face prin note de la 10 la 1.
2) Notele/calificativele acordate se comunică elevilor şi se trec în documentele de înregistrare corespunzătoare (catalog, carnet de note, fişa de observaţie şi apreciere, etc.), conform metodologiei eleborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare.
CAPITOLUL VII – ÎNCHEIEREA SITUAŢIEI ŞCOLARE
Art. 78. La sfârşitul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar, profesorii au obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor, excepţie făcând elevii amânaţi sau care au abandonat şcoala.
Art. 79. La sfârşitul fiecărui semestru, dirigintele convoacă Consiliul Profesorilor clasei, pentru stabilirea notei la purtare a elevilor în funcţie de comportarea generală în şcoală şi în afara acesteia; notele la purtare mai mici de 7 se discută şi se aprobă în Consiliul Profesoral în baza unui raport scris de către diriginte.
Art. 80. Sunt declaraţi corigenţi elevii care obţin medii anuale sub 5 la unul sau două obiecte de studiu.
Art. 81. Elevilor scutiţi temporar de activitate la educaţie fizică li se stabileşte media anuală la acest obiect dacă au avut situaţia şcolară încheiată cel puţin pe un semestru, caz în care media anuală este media de pe semestrul respectiv; în alte cazuri, profesorul de educaţie fizică face menţiunea „Scutit conform aprobării nr….” în rubrica „Educaţie fizică” din catalog şi păstrează adeverinţele medicale.
Art. 82. 1) Mediile semestriale şi anuale pe obiecte se calculează şi se trec în catalog de către profesorul care a predat obiectul respectiv, iar mediile la purtare, de către diriginte.
2) Dirigintele are obligaţia să treacă toate mediile semestriale şi anuale în carnetul elevului.
Art. 83. Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare obiect din planul de învăţământ cel puţin media anuală 5, iar la purtare media anuală 6, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.141 şi 142 din prezentul regulament.
Art. 84. 1)Elevii amânaţi medical sau cu situaţie neîncheiată pe semestrul I îşi vor încheia situaţia şcolară în primele patru săptămâni de la reluarea activităţii.
2) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi semestrial sau anual se va face conform metodologiei examenului de corigenţă, într-o perioadă stabilită de conducerea şcolii, înaintea sesiunii de corigenţe.
Art. 85. Sunt declaraţi repetenţi:
a) elevii care au obţinut medii anuale sub 5 la mai mult de două obiecte de învăţământ;
b) elevii care au obţinut la purtare media anuală sub 6, indiferent de mediile obţinute la obiectele de studiu;
c) elevii corigenţi sau amânaţi care nu se prezintă sau nu promovează examenenele de corigenţă;
d) elevii care absentează nemotivat peste 120 zile calendaristice.
ART. 86. Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris de către diriginte părinţilor (susţinătorilor legali), în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor fiecărui semestru; pentru elevii corigenţi sau amânaţi, în comunicare se precizează programul de desfăşurare a examenelor.
Art. 87. 1) Elevii care au urmat şcoala în alte ţări pot urma cursurile în clasa la care au dreptul, numai
după echivalarea studiilor de către Ministrului Educaţiei Naţionale.
2) Pentru disciplinele de învăţământ care nu au fost echivalate, încheierea situaţiei şcolare se face în cel
mult 60 de zile de la data înapoierii în ţară (separat pentru fiecare an pentru care este necesară încheierea situaţiei şcolare), dar nu peste data începerii sesiunii de corigenţe.
Art. 88. Consiliul profesoral, în şedinţa de încheiere a cursurilor, validează şi consemnează în procesul
verbal lista elevilor pe clase, menţionându-se pentru fiecare situaţia şcolară (promovat, corigent, repetent, amânat, transferat, exmatriculat).
Art. 89. Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei generale pentru cei promovaţi, se comunică elevilor şi după caz părinţilor.
CAPITOLUL VIII – EXAMENUL DE CORIGENŢĂ
Art. 90. Examenul de corigenţe constă dintr-o probă scrisă şi una orală.
Art. 91. 1) Examinarea elevilor corigenţi se face de către profesorul care a predat elevului obiectul de învăţământ în timpul anului şcolar, în absenţa temeinic motivată a acestuia, examinarea se face de către un alt profesor de specialitate din şcoală, numit de conducerea şcolii, sau de la altă şcoală, numit de Inspectoratul Şcolar, la solicitarea directorului şcolii.
2) În toate cazurile, profesorul examinator este asistat de un profesor de aceeaşi specialitate sau de
specialitate înrudită, fiecare examinator acordând nota sa.
3) Elevii care nu se prezintă la aceste examene sunt declaraţi repetenţi.
Art. 92. Examinarea se face din întreaga materie prevăzută de programele şcolare pentru anul respectiv de studii.
Art. 93. Examenele de corigenţă se susţin la şcoala la care elevul a urmat cursurile sau, în cazuri bine motivate (schimbarea domiciliului stabil al părinţilor sau al ocrotitorilor legali în altă localitate, internarea pe termen lung în spital sau sanatoriu, etc,) la altă şcoală, cu aprobarea Inspectoratului Şcolar pe teritoriul căruia se află şcoala la care urmează să se susţină examenele.
Art. 94. 1) Media la examenul de corigenţă se calculează aritmetic, fără rotunjire; la obiectul la care
examenul constă dintr-o singură probă (educaţie fizică) nota obţinută are valoare medie.
2) La examenul de corigenţă sunt declaraţi promovaţi elevii care obţin, la fiecare obiect, cel puţin media
5.
3) Media obţinută la examenul de corigenţă constituie media anuală a obiectului respectiv şi intră în calculul mediei generale anuale.
4) Elevii care la examenele de corigenţă obţin media sub 5 chiar şi la un singur obiect, precum şi cei care au absentat nemotivat de la examene sunt declaraţi repetenţi.
Art. 95. 1) Rezultatul examenului de corigenţă se consemnează în catalogul de examen şi se trece în catalogul clasei de către diriginte, în termen de cel mult 5 zile de la susţinerea examenului.
2) Biletele avizate de directorul unităţii, împreună cu lucrarea scrisă şi foaia cu însemnările elevului la
examenul oral se păstrează în arhiva şcolii timp de un an.
3) Rezultatul examenelor de corigenţă şi situaţia şcolară anuală a elevilor se afişează a doua zi după încheierea sesiunii şi se consemnează în procesul verbal al Consiliului Profesoral de la începutul anului şcolar.
Art. 96. După încheierea examenelor de corigenţă, elevii care nu au promovat la un singur obiect de învăţământ pot solicita Inspectoratului Şcolar Judeţean reexaminarea, care se va face până la începerea noului an de învăţământ. Comisia de reexaminare va fi numită de Inspectoratul Şcolar Judeţean, preşedintele ei fiind directorul şcolii.
Art. 97. Elevii corigenţi sau amânaţi, care nu se pot prezenta la examene din motive temeinice, dovedite cu acte cel târziu în ziua examenului şi aprobate de Consiliul de Administraţie al şcolii, pot fi examinaţi la o altă dată ulterioară, stabilită de Consiliul de Administraţie.
CAPITOLUL IX – ELEVII
Calitatea de elev. Dobândirea calităţii de elev
Art. 98. Are calitatea de elev al Şcolii Gimnaziale Cuci orice persoană, indiferent de sex,
rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă, care este înscrisă la activităţile şcolare şi extraşcolare din cadrul colegiului.
Art. 99. 1) Înscrierea elevilor în primul an se face la cerere, pe baza unei cereri adresate conducerii
şcolii.
2) Elevii promovaţi vor fi înscrişi automat în anul şcolar următor.
3) Elevii retraşi, cu abandon şcolar, reînmatriculaţi la cerere, în învăţământul de zi, în următorii 2 ani şcolari consecutivi anului pierderii temporare a calităţii de elev , cu aprobarea directorului şcolii.
Exercitarea calităţii de elev
Art. 100.
.
a) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile curriculare şi extracurriculare existente în programul şcolii.
b) Evidenţa elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesori, care consemnează în catalog absenţele.
Art. 101. a) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor molipsitoare în familie sau altor cazuri de
forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.
b) Motivarea acestor absenţe se efectuează pe baza următoarelor acte:
- adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, al circumscripţiei sanitare sau de medicul de familie;
- adeverinţă sau certificat medical, eliberate de unitatea spitalicească, în cazul în care elevul a fost internat în spital;
- cererea părinţilor pentru situaţii familiale deosebite, fără a depăşi 7 zile pe semestru.
c) Motivarea absenţelor se face de către diriginte, în situaţiile speciale profesorul diriginte va consulta,
părinţii sau tutorii legali.
Art. 102. Elevii cu handicap fizic, cu boli cronice grave pot fi scutiţi parţial sau total de frecvenţă,
beneficiind de îndrumarea şcolii. Scutirea se acordă, la cerere, de către Consiliul de Administraţie, pe baza actelor medicale doveditoare.
Art. 103. Elevii care dovedesc că studiază peste hotare sunt scutiţi de frecvenţă pe perioda respectivă.
Situaţia şcolară a acestora se încheie în cel mult 60 de zile de la data înapoierii în ţară, separat pentru fiecare an de studii cât au fost plecaţi, cu echivalare de la M.E.N.
Încetarea exercitării calităţii de elev
Art. 104. Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii:
a) la absolvirea studiilor învăţământului obligatoriu;
b) în cazul abandonului şcolar.
Transferarea elevilor
Art. 105. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate de învăţământ la alta, de la o clasă la alta în
conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat. Aprobările pentru transfer se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de învăţământ.
Art. 106. 1) Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ se pot efectua numai în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară. În cazuri foarte bine motivate sau cazuri speciale (sociale), transferul se poate efectua şi în timpul anului şcolar.
2) Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, cu respectarea următoarelor prevederi:
a. la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate;
b. la recomandarea de transfer, eliberată în baza unei expertize medicale efectuate de Direcţia de Sănătate
Publică;
c. la / de la învăţământul sportiv.
Drepturile elevilor
Art. 107. Elevii se bucură de toate drepturile legale şi nicio activitate din şcoală nu le poate leza demnitatea, personalitatea sau propria imagine.
a) Elevii au dreptul să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care o vor urma, să-şi aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor, făcând din timp opţiunea din oferta cuprinsă în curriculum la dispoziţia şcolii, fiind consiliaţi pentru aceasta de către părinţi, educatori, personalul din instituţiile abilitate.
b) Părinţii sau tutorii legali au dreptul de a alege forma de învăţământ şi felul educaţiei pentru copiii minori.
c) Asupra dreptului copiilor minori de a urma şcoala în limba română sau în limba unei minorităţi naţionale hotărăşte părintele sau tutorele legal.
Art. 108. a) Elevii beneficiază de învăţământ public gratuit.
b) Elevii pot beneficia de burse, de credite pentru studii acordate de bănci. Statul îi sprijină material, cu precădere pe cei care obţin rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe cei cu situaţie materială precară.
c) Elevii pot benficia de suport financiar din surse extrabugetare ale şcolii.
Art. 109. Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, pe toată durata studiilor, baza materială şi didactică de care dispune şcoala.
Art. 110. Elevii au dreptul să participe la activităţile extracurriculare organizate de şcoală, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi cluburile elevilor, în bazele sportive, de agrement, în taberele şi unităţile conexe inspectoratelor şcolare, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare a acestora.
Art. 111. În timpul şcolarizării elevii beneficiază de asistenţă medicală gratuită.
b) sprijinirea elevilor care participă la olimpiadele naţionale şi internaţionale prin activităţi de pregătire, organizate de profesori ai şcolii, desemnaţi de directorul acesteia.
Art. 112. Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultatele
deosebite la activităţile curriculare şi extracurriculare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.
Art. 113. Elevii din învăţământul preuniversitar primar şi gimnazial primesc gratuit manuale şcolare.
Art. 114. Elevii din învăţământul preuniversitar beneficiază de libertatea de informare şi exprimare.
Exerciţiul acestor libertăţi nu poate aduce atingere procesului de învăţământ.
Art. 115. În cadrul Şcolii Gimnaziale Cuci se constituie Consiliul elevilor, format din reprezentanţi ai elevilor de la fiecare clasă.
Art. 116. a) Elevilor din învăţământul primar şi gimnazial le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice în şcoală şi în afara ei.
b) Dreptul de reuniune se exercită în afara activităţilor curriculare, iar activităţile pot fi susţinute în şcoală, numai cu aprobarea directorului, la cererea motivată a grupului de iniţiativă. Aprobarea de desfăşurare a acţiunii va fi condiţionată de acordarea de garanţii privind asigurarea securităţii persoanelor şi bunurilor de către organizatori.
c) Cercurile de elevi funcţionează după un statut propriu.
d) Exercitarea dreptului la reuniune, conform Convenţiei cu privire la drepturile copilului, art.15(2), este supusă acelor limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democratică, în interesul siguranţei naţionale, al ordinii publice, pentru a proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile altora.
e) În cazul în care prevederile statutului sau activităţile cercului care funcţionează în şcoală contravin principiilor sus-menţionate, directorul şcolii poate suspenda sau interzice activitatea cercului respectiv.
Art. 117. a) În cadrul Şcolii Gimnaziale Cuci este garantată, conform legii, libertatea
elevilor de a redacta şi difuza reviste şcolare proprii.
b) În cazul în care conţinutul şi forma acestor publicaţii conţin elemente contrare legislaţiei în vigoare,
directorul poate suspenda editarea şi difuzarea acestora.
Art. 118. a) Elevilor cu rezultate foarte bune la învăţătură sau celor cu probleme sociale dificile li se pot
acorda burse în conformitate cu reglementările în vigoare.
b) Solicitările elevilor pentru atribuirea acestor burse se adresează unei comisii numită prin decizie a
directorului şcolii.
c) Instrucţiunile pentru acordarea burselor se afişează anual pentru a fi cunoscute de către elevi şi diriginţi.
Responsabilităţile elevilor
Art. 119. Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată atât în şcoală cât şi în afara ei, trebuie să cunoască şi să respecte legile statului, regulamentul şcolar şi cel de ordine interioară, regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii, normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incediilor, cele de protecţie civilă şi protecţia mediului. Comportarea civilizată în şcoală presupune:
a) să salute persoanele din şcoală (profesori, părinţi, personal didactic auxiliar, personal nedidactic, vizitatori, etc.);
b) limbaj decent (fără înjurături sau trivialităţi);
c) atitudine respectuoasă faţă de personalul şcolii.
Art. 120. 1) Elevii din învăţământul preuniversitar au obligaţia să frecventeze în mod regulat cursurile şi să participe la activităţile conexe procesului de învăţământ organizate în afara clasei şi a şcolii.
2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesori şi se consemnează în catalog la rubrica obiectului de studiu. Modul în care se trec absenţele în catalog este prevăzut în instrucţiunile de pe contracoperta acestuia.
3) Elevii care nu se află în clasă la intrarea cadrului didactic sunt consideraţi absenţi la ora respectivă.
4) În cazuri bine motivate, elevii care întârzie pot cere permisiunea cadrului didactic să asiste la oră, acesta fiind obligat să consemneaze situaţia respectivă în catalog, în rubrica de absenţe prin încercuire.
5) Se interzice cadrelor didactice scoaterea afară a elevilor de la orele de curs. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puşi în discuţia Consiliului profesorilor clasei pentru a fi sancţionaţi.
6) Părăsirea spaţiilor de învăţământ (sala de clasă, laborator, şcoală) în timpul orelor se face numai în cazuri de forţă majoră, cu aprobarea cadrului didactic respectiv, a profesorului de serviciu sau a directorului.
Art. 121. Este interzis elevilor:
a) să distrugă documentele şcolare (cataloage, foi matricole, carnete de note, etc.);
b) să deterioreze bunurile din baza materială a şcolii;
c) să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării;
d) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;
e) să fumeze şi să consume băuturi alcolice sau droguri, în clădire şi în perimetrul şcolii (săli de clasă,
toalete, curte, scări de acces, precum şi în faţa şcolii);
f) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
g) să deţină telefoane mobile în timpul activităţilor didactice şi alte mijloace audio - video;
h) să facă activităţi comerciale şi de publicitate la diverse produse;
i) să circule pe scările şi intrarea destinate profesorilor;
j) să staţioneze pe coridorul din faţa sălii profesorale, iar în sala profesorală va intra doar elevul de serviciu al clasei;
k) folosirea gumei de mestecat în timpul activităţilor didactice;
l) să fie vizitaţi de prieteni în timpul programului şcolar (inclusiv pauze);
m) scenele / gesturile erotice în şcoală şi în faţa şcolii;
n) să frecventeze locuri publice în timpul programului şcolar;
o) să-şi depoziteze echipamentul sportiv în sălile de clasă (obiectele găsite în locuri nepotrivite – nişe,
dulapuri vor fi depozitate într-un loc hotărât de conducerea şcolii).
Art. 122. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev şi să-l prezinte profesorilor pentru
consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legatură cu situaţia şcolară.
Art. 123. Elevi care au beneficiat de manuale gratuite, trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite şi să le restituie în bună stare la sfârşitul anului şcolar, în condiţiile prevăzute de intrucţiunile de difuzare a manualelor.
Recompense
Art. 124. Elevii care obţin rezultate remarcabile la învăţătură şi se disting prin comportare exemplară pot
primi următoarele recompense:
a) evidenţierea în faţa colegilor de clasă;
b) evidenţierea de către director în faţa colegilor de şcoală şi a Consiliului profesoral;
c) comunicarea verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţionarea faptelor deosebite pentru care este
evidenţiat;
d) trimiterea cu prioritate în excursii sau tabere de odihnă finanţate din resurse extra;
e) acordarea de burse sau alte recompense materiale acordate de stat, de către agenţi economici sau sponsori;
f) premii, diplome, medalii, insigne;
g) premiul de onoare al şcolii.
Art. 125. În conformitate cu Legea învăţământului, şcoala şi alţi factori interesaţi subvenţionează activităţile de performanţă ale elevilor la nivel naţional şi internaţional, în modul următor, prin:
a) acordarea unor premii din fondul şcolii sau din fondurile societăţilor economice, ale fundaţiilor ştiinţifice şi culturale;
Sancţiuni
Art. 126. Elevii care săvârşesc fapte ce aduc atingere legilor în vigoare şi prezentului regulament vor fi
sancţionaţi, în funcţie de gravitatea faptelor cu:
a) observaţia individuală şi mustrarea în faţa clasei;
b) mustrarea în faţa Consiliului profesoral;
c) mustrare scrisă;
d) retragerea, temporară sau definitivă, a dreptului de a participa la activităţile din cercurile şi cluburile organizate în şcoală şi în afara şcolii;
e) retragerea temporară a bursei;
f) eliminarea din şcoală pe o perioadă de 3 – 5 zile (această măsură se va aplica şi în cazul când elevii au
fost prinşi fumând, ei vor fi consemnaţi absenţi în catalog şi vor efectua munci în folosul şcolii);
g) nu se permite accesul în şcoală elevilor care se prezintă în ţinută ce contravine prezentului regulament
şi se consemnează absenţa în catalog;
h) prezentarea în faţa tuturor elevilor a celor care se abat de la regulamentul şcolar;
i) mutarea, temporară sau definitivă, la altă clasă paralelă;
j) pierderea definitivă a bursei;
k) mutarea disciplinară, temporară sau definitivă, la altă şcoală.
Notă: Sancţiunile prevăzute la art. 126, pot fi însoţite de scăderea notei la purtare.Aceste sancţiuni se vor aplica şi elevilor care sunt găsiţi în cafenele, baruri, cluburi, etc, în timpul programului şcolar de către o comisie numită de directorul şcolii.
Art. 127. Elevii din şcoală care absentează nemotivat 15 ore la diferite obiecte de studiu într-un semestru vor fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare cu un punct. Elevii care absentează nemotivat 20 de ore la diferite obiecte de studiu sau 10 % din totalul orelor la un singur obiect, cumulat pe semestru, vor fi avertizaţi ei şi familiile lor.
Art. 128. a) Elevii surprinşi copiind în timpul tezelor sau al altor lucrări scrise primesc nota după aprecierea profesorului, iar fapta lor poate fi sancţionată cu scăderea notei la purtare pe semestru respectiv.
b) Este obligatorie înştiinţarea părinţilor elevilor propuşi pentru sancţionare înainte de întrunirea şedinţei în care se decide sancţionarea.
Art. 129. Prezentarea la şcoală fără uniformă atrage după sine interzicerea accesului în şcoală şi sancţionarea elevului în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 130. Acordarea sancţiunilor va fi efectuată astfel:
a) de diriginte sau director pentru punctele de la „a” la „d”;
b) de Consiliul profesorilor clasei sau director pentru punctele de la „e” la „h”;
c) de Consiliul profesoral pentru punctele de la „i” la „k” , la propunerea Consiliului profesorilor clasei sau a directorului.
Art. 131. Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor şcolii vor plăti toate lucrările necesare reparaţiilor. În
cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă.
Art. 132. Contestaţiile privind sacţiunile se vor adresa Consiliului de Administraţie în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii. Răspunsul la contestaţie va fi dat în termen de 30 de zile. În cazul în care contestaţia se menţine, aceasta va fi adresată pe cale ierarhică instituţiilor supraordonate şcolii.
Părinţii
Art. 133. Comitetele de părinţi şi Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează şi funcţionează pe
baza unui regulament propriu, parte a Regulamentului de ordine interioară.
Art. 134. Comitetele de părinţi de la nivelul clasei se aleg anual, în primele 15 zile de la începerea anului şcolar, în adunări generale ale părinţilor. Adunările generale ale părinţilor se convoacă de către diriginţii/învăţătorii claselor, la solicitarea directorului sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 135. Directorul şcolii convoacă adunarea generală a comitetelor de părinţi de la nivelul claselor. În adunarea generală se alege Consiliul reprezentativ al părinţilor, format din preşedinte, vicepreşedinte, casier şi alţi 3 – 5 membri ; de asemenea se alege o comisie de cenzori, formată din 1 – 3 membri, care verifică activitatea financiară a consiliului.
Art. 136. Consiliul reprezentativ al părinţilor din şcoală desemnează pe reprezentantul părinţilor în
Consiliul de Administraţie .
Art. 137. Activitatea Comitetului de părinţi se consemnează într-un registru special.
Art. 138. Comitetele de părinţi şi Consiliul reprezentanţilor părinţilor au următoarele atribuţii:
1) Sprijină conducerea şcolii în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale atât pentru
activităţile curriculare, cât şi extracurriculare;
2) Sprijină diriginţii în activitatea de cuprindere la cursuri a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei.
3) Sprijină conducerea şcolii în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională.
4) Sprijină diriginţii şi conducerea şcolii în organizarea consultaţiilor şi a dezbaterilor pedagogice cu
părinţii, pe probleme privind educarea elevilor.
5) Conlucrează cu comisiile de ocrotire a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor din şcoală, care au nevoie de ocrotire.
6) Sprijină clasa, şcoala, palatul sau clubul copiilor în organizarea şi desfăşurarea activităţilor
extracurriculare. Are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu şi în viaţa din şcoală.
7) Atrage persoane fizice sau juridice, care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programele de
modernizare a instrucţiei, a educaţiei şi a bazei materiale din şcoală.
8) Sprijină şcoala în respectarea regulamentului şcolar şi semnează angajamentul tripartit (şcoală – elev –
părinte).
Art. 139. Activitatea financiară a comitetelor de părinţi este reglementată de regulamentul propriu de
funcţionare, conform cu dispoziţiile financiar – contabile în vigoare.
Art. 140. Comitetele de părinţi la nivel de clasă şi Consiliul reprezentanţilor părinţilor pot realiza venituri proprii prin organizarea, în colaborare cu şcoala, a unor manifestări cultural – artistice, sportive, turistice sau din donaţii şi sponsorizări din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate.
Art. 142. Veniturile realizate, conform hotărârii Comitetului de părinţi, pot fi utilizate pentru:
1) Acordarea de premii elevilor care s-au distins la concursurile internaţionale şi naţionale sau judeţene pe discipline de studiu, sportive sau artistice sau celor care au avut o atitudine civică deosebită;
2) Organizarea de tabere şi excursii în ţară şi străinătate pentru elevii cu rezultate de excepţie la învăţătură, activităţi sportive sau artistice sau pentru cei care provin din familii cu venituri modeste şi au o situaţie bună la învăţătură;
3) Sprijinirea financiară a altor activităţi extracurriculare;
4) Modernizarea şi dezvolarea bazei materiale şi didactice a şcolii;
5) Acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;
6) Alte activităţi care privesc bunul mers al şcolii, activităţile curriculare, educative.
Art. 143. Fondurile realizate de comitetele de părinţi şi de Consiliul reprezentanţilor părinţilor vor fi
înregistrate conform normelor în vigoare. La gestionarea fondurilor se va ţine seama de următoarele:
1. Sumele realizate se consemnează într-un proces verbal în care se menţionează acţiunea organizată, cheltuielile şi venitul net, proces verbal semnat de preşedintele şi casierul comitetului sau al consiliului.
2. Circulaţia fondurilor băneşti se face numai prin intermediul Comitetului de părinţi sau al Consiliului reprezentanţilor.
3. Plăţile se fac cu aprobarea biroului comitetului sau a consiliului şi se justifică cu acte oficiale: facturi,
bonuri, chitanţe şi altele, potrivit normelor financiare.
4. Obiectele de inventar şi materialele procurate din fondurile comitetelor de părinţi sau obţinute prin donaţii se predau unităţii de învăţământ pe bază de proces verbal, în care se vor menţiona caracteristicile obiectului şi vor fi trecute în evidenţele şcolii, potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 144. Comitetul de părinţi prezintă raportul asupra activităţii financiare în adunarea generală a părinţilor, la începutul fiecărui an şcolar; Consiliul reprezentanţilor părinţilor prezintă raportul asupra activităţii financiare în adunarea generală a comitetelor de părinţi, la începutul fiecărui an şcolar.
Art. 145. Conducerea şcolii are obligaţia să asigure condiţii corespunzătoare desfăşurării activităţii comitetelor de părinţi.