Şcoala Gimnazială “Ruşi” Belceşti
Rusi, Iasi

Prezentare

Motto:

Cel care învaţă este o persoană:
care vrea ceva;
care observă ceva;
care face ceva;
care dobândeşte ceva.”
(J. Dollar)

Şcoala Gimnazială “Ruşi” Belceşti este una din principalele instituţii din fostul sat Ruşi, comuna Belceşti, judeţul Iaşi, furnizoare de educaţie. Şcoala Gimnazială “Ruşi” Belceşti este subordonată, prin Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, Ministerului Educaţiei Naţionale.

Este organizată pe trei nivele: preşcolar, primar şi gimnazial asigurând coerenţa şi continuitatea instruirii şi educaţiei, în concordanţă cu particularităţile de vârstă şi individuale.
Are atribuţii de coordonare, monitorizare şi evaluare a activităţilor educaţionale în vederea asigurării educaţiei de calitate pentru elevi.

Misiunea școlii

Unitatea noastră își propune dezvoltarea individuală a copilului, crearea unui climat de muncă și învăţare stimulativ, respectul faţă de semeni, sine, lege, comunitate, o orientare școlară și profesională pe măsura fiecăruia.

Viziunea școlii

Unitatea este orientată spre crearea și întreţinerea unui cadru propice valorificării întregului efort al resurselor umane și creşterii impactului social al procesului de învățământ sănătos, eficient și credibil.

Satul Rusi este situat în partea de est si de nord – est a comunei Belceşti, fiind cel mai vechi sat de pe malul stâng al râului Bahlui. Aici au fost colonizaţi ruşi de către domnitorul Ştefan cel Mare (1457 – 1504), în timpul căsătoriei sale cu Evdochia. Ei ar fi fost “zestrea” Evdochiei să cultive pământul mănos care nu era departe de Cotnari şi Hârlău, unde marele domn avea proprietăţi. În sprijinul acestei afirmaţii vine şi numele satului Ruşi. După recensământul populaţiei din anul 2000, în satul Ruşi existau un număr de 1831 locuitori şi 487 de locuinţe. Majoritatea locuitorilor sunt de etnie română şi în foarte mică măsură rromi.
Din punct de vedere religios sunt
creştin – ortodocşi. Ocupaţia de bază a locuitorilor din satul Ruşi este agricultura.
Satul Ruşi este situat la o distanţă de
50 km de municipiul Iaşi (pe traseul căii ferate Iaşi – Podu - Iloaiei - Hârlău). Legătura rutieră este asigurată iniţial pe traseele DJ282 (Iaşi- Movileni- Gropniţa), DJ 281 (Gropniţa- Focuri – Coarnele Caprei) şi DJ 281B (Coarnele Caprei- Belceşti), DJ281 (Podu Iloaiei- Erbiceni- Belceşti), 55km; DJ 281 (Sirca-sat Belceşti - 45km cu ieşire la DN Iaşi - Paşcani).

Începând cu 1 septembrie 1956 se înfiinţează școală aparte numai pentru elevii din satul Ruși. Pentru local de şcoală se foloseşte o casă mare, fosta prăvălie a evreului Isac, plecat în Palestina. Demersul didactic începe cu patru clase, un efectiv suficient de elevi.

Pe parcurs s-a simţit nevoia construirii unei şcoli în satul Ruși. Pentru ridicarea clădirii trebuia un teren în centrul satului Ruși. Prin străduinţa şi munca unor lideri din sat, Nica Gheorghe, cu sprijinul Sfatului Popular s-a reuşit să se facă un schimb de terenuri pentru a obţine grădina destinată pentru construcţia școlii din satul Ruși.

În anul 1959 s-a construit temelia, iar în vara anului 1960 s-a finalizat construcţia. Construcţia s-a ridicat din chirpici, din veniturile (impozitele) încasate de la locuitorii din comună şi din contribuţia voluntară a locuitorilor satului Ruși.

Creşterea demografică a impus construirea în anii 1970 – 1972 a unui nou spaţiu. Clădirea a fost construită din cărămidă și cuprinde trei săli de clasă spațioase, fiecare având suprafaţa de 50 m.p și trei săli mai mici de 12-14 m.p.

Până la sfârșitul anului școlar 2004 - 2005 programul de învăţământ s-a desfăşurat în cele două corpuri de clădire menționate.

Corpul de clădire vechi de mai bine de 45 de ani, construit din chirpici, avea 6 săli de clasă și două săli unde funcționau cele două grupe de grădiniță. Spre bucuria cadrelor didactice și a elevilor acest corp de clădire a fost demolat și prin fonduri alocate de la Banca Mondială și Guvernul României s-a construit un local de școală nouă cu o suprafață de 430 m2.

Începând cu anul școlar 2006 – 2007, activitatea instituției educaționale se desfășoară în două corpuri de clădire în două schimburi: în corpul de clădire nou (corp B) funcționează cele şase clase de la învăţământul primar în primul schimb și clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a A, iar în corpul de clădire vechi (corp A) funcționează clasele VII-a B, a VIII-a în programul de dimineață  împreună cu cele 2 grupe de grădiniţă.

Analiza mediului intern

Cultura organizationala se caracterizează prin cooperare, munca in echipa, respect reciproc, comunicare.

Elementele defînitorii ale culturii organizaționale ale Şcolii Gimnaziale Ruşi sunt:

- crearea unui mediu prietenos de învăţare prin modernizarea ambientului și respectarea demnităţii și personalităţii elevului;

- atragerea personalului calificat prin oferirea unor facilităţi și avantaje locale în colaborare cu Administraţia Locală (indemnizaţie de instalare, sporul pentru mediul rural – 10%, decontarea abonamentului sau a cel puţin şase călătorii etc.);

- sprijinirea cadrelor didactice în formarea continuă pentru obţinerea abilităţilor informatice;

- oferta educaţională: dezvoltarea individuală a copilului, orientarea școlară şi profesională în funcţie de posibilităţile și de aspiraţiile sale;

- există o coeziune în cadrul organizaţiei, majoritatea cadrelor didactice participă organizat cu diferite prilejuri (Crăciun, 8 Martie, Zilele Şcolii, Zile onomastice, excursii);

- există respect reciproc atât în rândul cadrelor didactice, cât şi între cadrele didactice și elevi; cadre didactice și părinţi;

- cadrele didactice sunt decente atât în ceea ce priveşte vestimentaţia, cât și comportamentul în organizaţie;

- limbajul folosit de cadrele didactice este profesional, în schimb unii elevi folosesc o vorbire plină de regionalisme pe care le întâlnesc în familie şi în comunitate.

- organizaţia se conduce după Sistemul legislativ din România, dar și după un Regulament intern, dezbătut în Consiliul profesoral și aprobat de Consiliul de administraţie;

- s-a elaborat un cod de conduită al cadrelor didactice și al elevilor;

- se menţine ca o şcoală “obişnuită”, care satisface atât cadrele didactice, cât şi părinţii pentru a acumula minimumul de cunoştinţe necesare orientării elevilor;

- eficienţa reiese din pregătirea profesională a cadrelor didactice și rezultatele obţinute de elevi la clasă, la olimpiade şi concursuri.

Grupurile vizate (tinta):

- prescolari si elevi;

- elevi cu cerinte educative speciale;

- elevi proveniti din familii monoparentale;

- elevi proveniti din familii dezorganizate;

- cadre didactice, administrator financiar, secretar, personal de ingrijire;

- parinti.

Ritualuri si ceremonii/ Simbolurile care definesc identitatea Scolii Gimnaziale Rusi sunt:

- Zilele scolii- 11 noiembrie

- Imnul scolii

- Sigla scolii

-  Semnul distinctiv pentru elevi - ecuson

-  Uniforma scolara (fusta bleumarin, bluza alba, sacou bleumarin).

- Festivitatea de deschidere oficiala a anului scolar;

- Premierea si serbarea de sfarsit de an scolar in zi de duminica;

- Sarbatori, intalniri informale pentru consolidarea echipei(excursii, aniversari, sarbatorirea unor momente cu semnificatie religioasa, sarbatori legale);

Valorile

- comunicare

- lucru in echipa

- dezvoltare profesionala continua

- toate cadrele didactice sunt calificate

- receptivitate la nevoile educationale ale comunitatii.