Clubul Copiilor Dej
Dej, Cluj

Dotări

Argument justificare, context (analiză de nevoi)

Aspectul ludic în învăţarea unei limbi străine, mai ales a limbii franceze este esenţial. Bazele acestei învăţări sunt puse pe însuşirea structurilor gramaticale elementare şi prin folosirea lor în conversaţia simplă, în dialoguri. Realizarea dialogului pe anumite secvenţe de viaţă cotidiană devine implicit o mică scenetă care, dacă nu va fi parcursă ca o simplă lectură fadă, fără intonaţie, fără imaginaţie scenică nu va avea niciodată finalitatea propusă: învăţarea unei limbi vorbite în scopul realizării conversaţiei.

Punerea în scenă a textului dialogat a dus la creşterea interesului elevilor atât pentru învăţarea limbii franceze cât şi pentru teatru. Performanţi fiind, a apărut dorinţa de competiţie la diferite nivele: local, zonal, judeţean şi de ce nu, naţional sau internaţional. Dacă întâlnirile teatrale francofone ale elevilor de gimnaziu se puteau realiza pe plan local şi zonal, posibilitatea unei întâlniri de acest gen la nivel naţional nu exista.

Profesorii-animatori de trupe de teatru francofon erau nevoiţi să apeleze la festivaluri naţionale din ţările vecine: Bulgaria, Serbia sau Ungaria. În aprilie 2002 la Máthészalka în Ungaria s-au întâlnit mai multe trupe româneşti din şcolile din Arad, Carei, Baia Mare, Timişoara, Zalău, Dej. Acolo s-a hotărât de comun acord, înfiinţarea în România a unui festival naţional de teatru francofon pentru elevii de gimnaziu, liceeni bucurându-se deja de astfel de oportunităţi: Arad, Timişoara, Iaşi. Astfel în martie 2003, la Dej a apărut „Franthousiasme”, primul festival de teatru francofon pentru copii.

Bucurându-se de mult succes pe plan naţional şi având ecouri internaţionale, proiectul de faţă pregăteşte cea de a VII-a ediţie. Trupele câştigătoare au reprezentat România la festivaluri internaţionale: „Glôbe – Théâtre” Canteleu-Rouen, Máthészalka, Ungaria; la festivaluri din Serbia, Bulgaria sau au animat cu succes evenimente ca „Stările generale ale francofoniei” de la Bucureşti, martie 2006. Pentru turnarea filmului didactic „Scrisoare din Romania” o coproducţie a CRDP din Haute-Normandie (Franţa) şi a Institutului Francez din Bucureşti a fost ales drept cadru şi sursă principală Festivalul Franthousiasme, ediţia a IV-a, martie 2006.

Rolul Festivalul Franthousiasme s-a dovedit imens în renaşterea interesului elevilor români pentru învăţarea limbii franceze, cât şi în privinţa împliniri actoriceşti sau a celei artistice-plastice. A nu mai avea şansa să-l continuăm ar însemna o mare pierdere culturală, educativă şi didactică.