ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,COSTACHI S. CIOCAN"-COMĂNEȘTI
Comanesti, Bacau

Alte date

Cod de etică

 

 

 

 

 

 

 

            

 

ȘCOALA GIMNAZIALĂ „COSTACHI S. CIOCAN “, COMĂNEȘTI

 

Str. Petru Rareș nr. 45

 

Loc. Comănești, Județul Bacău, cod: 605200

 

Ţel: 0234374492 E-mail: scoala5_comanesti@yahoo.com

 

 

 

 

 

Avizat de Consiliul Profesoral în şedinţa din: 05 decembrie 2018

 

Aprobat în Consiliul de Administraţie în şedinţa din: 05 decembrie 2018

 

 

 

NR. 1630 din 05 decembrie 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CODUL DE ETICĂ

 

ȘI DEONTOLOGIE

 

PROFESIONALĂ AL

 

ȘCOLII GIMNAZIALE,

 

COSTACHI S. CIOCAN “,

 

COMĂNEȘTI

 

W

 

 

 

" CITIUS, ALTIUS, FORTIUS! "

 

(JUVENAL)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Codul de etică este una dintre pietrele de temelie ale unei profesii adevărate. Codul public articulează și afirmă valorile fundamentale ale profesiei, credințele și responsabilitățile. Codul de etică propus reprezintă un set de principii care urmează să fie onorate de către cadrele didactice și personalul auxiliar din:

 

  • Școala Gimnazială „ COSTACHI S. CIOCAN “Comănești.
  • Școala Primară Nr. 5 bis, Comănești (structură a Școlii Gimnaziale „ COSTACHI S. CIOCAN “Comănești)
  • Grădinița cu Program Normal Nr. 5, Comănești, (structură a Școlii Gimnaziale „ COSTACHI S. CIOCAN “Comănești)
  • Grădinița cu Program Normal Nr. 5 bis, Comănești, (structură a Școlii Gimnaziale

 

„ COSTACHI S. CIOCAN “Comănești)

 

Principiile enunțate servesc drept standarde de ghidare a conduitei și de evaluare judicioasă a conduitei în situațiile în care (nu) sunt demonstrate implicații profesionale și etice. Codul aderă la convingerea fundamentală că elevul este motivul cel mai important pentru existența profesiei.

 

Acest cod constă din principii, angajamente și responsabilități. În acest document, au fost specificate principiile de comportament etic necesare pentru a menține standardele de integritate, conducere și profesionalism în rândul profesorilor, personalului auxiliar și administrativ.

 

Toate aceste aspecte integrate în cadrul unui cod aparțin managementului de vârf. După elaborare, acesta trebuie comunicat tuturor părților interesate atât din interiorul cât și din afara unității. Etică și responsabilitatea educaționala necesită un angajament zilnic și total din partea școlii (directori, profesori, personal auxiliar și nedidactic, elevi și părinți). Părinții elevilor sau tutorii lor legali sunt chemați să se implice în activitățile organizate de școală, să facă propuneri pentru îmbunătățirea calității educaţiei copiilor lor, să ia la cunoștință și să respecte prevederile contractului de parteneriat cu școala.

 

Promovarea valorilor etice se face prin lucru în echipă și prin inițiativă, iar rezultatele apar prin creșterea reputației și a imaginii școlii.

 

În acest context, prezentul Cod de etică şi deontologie profesională promovează:

 

A. Competența profesională;

 

B. Integritatea morală;

 

C. Cultura organizațională;

 

D.   Formele respectului (față de muncă și valori, față de persoane și
Comunitate);

 

E. Creativitatea, initiațiva și personalitatea;

 

F. Armonizarea interesului individual cu cel colectiv;

 

G. Deschiderea către viața comunităţii;

 

H. Alinierea la tendinţele și practicile învăţământului european.

 

 

 

Principiile etice pentru colectivul Școlii Gimnaziale, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și structurilor din subordine au fost dezvoltate pentru a clarifica natura responsabilităților etice.

 

 

 

Scopurile prezentului document sunt:

 

*          A servi drept un ghid pentru practicile etice ale personalului Școlii Gimnaziale, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și structurilor din subordine ;

 

*          A autoevalua și evalua egal responsabilităţile cadrelor didactice ale Școlii Gimnaziale, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și ale structurilor din subordine față de elevi, părinți, colegi și personalul de conducere;

 

*          A informa elevii/părinții deserviți de către personalul Școlii Gimnaziale, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și structurilor din subordine cu privire la practicile educaționale acceptabile și comportamentul așteptat de aceștia din partea profesorilor.

 

 

 

 

 

 

 

Rolul profesorului

 

 

 

Profesia de cadru didactic trebuie privită de către comunitate cu încredere și responsabilitate, necesitând standarde ridicate de profesionalism. Prin urmare, profesorul acceptă atât încrederea publică, cât și responsabilitățile de a practica profesia în funcție de cel mai înalt grad posibil de conduită etică. În acest sens responsabilitățile includ angajamentul față de elevi, profesie și comunitate.

 

Ca toate codurile profesionale bine stabilite, acesta oferă un ghid de orientare și include aspecte specifice pentru procesul de luare a deciziilor etice în cadrul Școlii Gimnaziale, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și structurilor din subordine.

 

Codul prevede și un cadru conceptual de evaluare a măsurilor efectuate. Astfel, aplicarea codului la situaţii specifice, în esență, se adaptează la fiecare în parte.

 

Rolul unui profesor în societate este pe cât de semnificativ, pe atât de valoros. El are o influență ce depăşeşte societatea în care trăiește și nici o altă personalitate nu poate avea o influență mai profundă decât un profesor. Elevii sunt profund afectați de afecțiunea profesorului, caracterul lui, competența și angajamentul său moral. Un astfel de profesor devine un model pentru elevii săi. Elevii încearcă să urmeze profesorul lor, în manierele sale, vestimentație, etichetă, stil de comunicare și de gesturi. El, profesorul, este idealul lor.

 

În timpul educației lor timpurii, elevii au tendința de a stabili obiectivele lor în viață și a planurilor lor de viitor, în urma consultării cu profesorii săi.

 

Prin urmare, un profesor bun și cu o viziune largă poate juca un rol important în construirea viitorului elevilor. În același timp, un profesor, certat" cu normele de etică și bună practică poate afecta elevii mult mai serios. Un profesor corupt și incompetent nu este doar un individ rău, dar, de asemenea, o întruchipare a unei generații corupte și incompetente.

 

 

 

Cadrele didactice joacă un rol foarte activ în procesul de

 

Instruire:

 

*          Ajută elevii în autentificarea procesului de învăţare - crearea legăturilor cu curriculum-ul școlar, interesele, cunoștin|ele existente; stimularea curiozității și dragostea de învăţare

 

*          Ajută elevii să conducă procesul de învățare; să se încadreze în obiective, scop, roluri, planuri, termene-limită, precum și puncte de control, criterii; să identifice și să aplice strategiile de învățare optimă pentru procesul de învățare

 

*          Ajută elevii să stabilească/construiască „imaginea de ansamblu" a cunoștințelor fundamentale.

 

*          Ajută elevii să îşi definească nevoile informative; să stabilească priviri generale asupra subiectelor, lacunelor în cunoștințe.

 

*          Direcționarea elevilor pentru a stabili și folosi cele mai bune surse de informații/resurse informaţionale/tehnologii de informaţii/strategii de căutare; pentru a selecta și respinge informațiile; pentru a încadra creanțele informaționale

 

*          Ghidarea elevilor pentru a analiza informațiile; a înţelege și prelucra aceste informații; a sintetiza cele mai bune informații care să se potrivească cu nevoile personale, și a le organiza eficient

 

*          Direcționarea elevilor în a construi cunoștințele în urma analizei și sintetizării informațiilor; a reprezenta fapte, propriile idei, opinii și înţelegeri

 

*          Îndreptarea elevilor de a comunica cunoștintele - a traduce cunoștinte în mesaje în mod clar, încadrând mesajele legate de scopul învățării, realizarea cerințelor de evaluare, precum și utilizarea eficientă a potențialului de mediu și tehnologic.

 

*          Asigură un cadru optim pentru realizarea performanțelor școlare

 

*          Să devină cel mai bun prieten al elevilor

 

*          Consideră elevul drept un partener în cadrul orelor de curs

 

 

 

Codul de eticăaplicabil în Școala Gimnazială, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și în structurile din subordine vizează:

 

 

 

Responsabilitate, onestitate și respect (R.O.R.)

 

 

 

 

 

O educație publică de calitate, piatra de temelie a societății democratice, are rolul de a asigura șanse egale pentru toți copiii și tinerii și este fundamentală pentru dezvoltarea economică, socială și culturală. Profesorii și personalul din educație au responsabilitatea de a întări încrederea generală a publicului în standardele serviciilor ce sunt așteptate de la toți cei implicați în această importantă activitate.

 

Manifestarea unei gândiri responsabile este sufletul activității profesionale, iar activitățile profesorilor și personalului din educație, dedicate cu devotament, competență și dăruire pentru a ajuta elevul să-și atingă propriul potențial reprezintă un factor critic în asigurarea unei educații de calitate. Experiența și dăruirea profesorilor și a personalului din educație trebuie să fie combinate cu o comunitate care să-i sprijine și să creeze politici care să permită o educație de calitate.

 

  1. aspecte concrete legate de respectarea legilor și regulamentelor
  2. responsabilitatea
  3. condițiile de muncă echitabile
  4. conflictele de interese
  5. confidențialitatea
  6. preocupările
  7. reclamaţiile

 

 

 

Codul de Etică aplicabil în eticăaplicabil în Școala Gimnazială, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și în structurile din subordine se referă la unele valori esențiale legate de profesia de profesor, și anume: integritatea, onestitatea, respectul, responsabilitatea și încrederea.

 

 

 

Profesorul trebuie să demonstreze INTEGRITATE prin:

 

*          crearea și menținerea relațiilor profesionale corespunzătoare

 

*          exersarea acțiunilor de zi cu zi cu corectitudine, de la gânduri la fapte

 

 

 

Profesorul trebuie să demonstreze ONESTITATE prin:

 

*          comportarea cu imparțialitate, încredere și onestitate

 

*          exprimarea stimei față de o altă persoană, acționând și discutând sincer și corect

 

 

 

Profesorul trebuie să demonstreze RESPECT fiind:

 

*          tolerant, atent și înţelegător cu alte persoane, părerile și valorile lor

 

*          conștient de faptul că relația cu elevii și părinții acestora trebuie să fie bazată pe respect reciproc, încredere și dacă este necesar, pe confidențialitate

 

 

 

Profesorul trebuie să demonstreze RESPONSABILITATE prin:

 

*          oferirea priorităţii educației și instruirii elevilor

 

*          angajarea în activități de dezvoltare profesională continuă și de îmbunătăţire a strategiilor de predare-învățare și de însuşire a unui bagaj motric complet

 

*          colaborarea și cooperarea cu colegii în interesul educării și instruirii elevilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Principiile eticii:

 

 

 

A.           respectarea confidențialității informațiilor de către salariați față de școală, de către
Școală față de elevi

 

B. Sensibilitatea față de conflictele de interese, detectarea și dacă este posibil evitarea lor,
Cât și transparența în activitatea acestora

 

C.           Respect față de regulile de drept

 

D.           conştiinţa profesională, profesionalism

 

E. Exercitarea profesiunii cu conștiință și responsabilitate

 

F. cultivarea competenței profesionale

 

G.          Limitarea deciziilor și acțiunilor la competența profesională

 

H.          Loialitate și bună credință, a nu înşela, a-și ține cuvântul, a fi echitabil

 

I.  Simțul responsabilității și asumarea propriei responsabilități
J.Respectarea drepturilor și libertăților celorlalți

 

K. Evitarea discriminărilor de orice fel

 

L. Respectarea ființei umane, a nu aduce prejudicii intenționate celorlalți, a respecta personalitatea umană, cu necesitățile și exprimările sale.

 

 

 

Obiective

 

Acest Cod de conduită etică aplicabil în eticăaplicabil în Școala Gimnazială, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și în structurile din subordine este construit în jurul unor obiective clare:

 

*                                 promovarea valorilor și principiilor etice

 

*                                 crearea unui climat etic adecvat activității profesionale în acord cu misiunea instituției

 

*                                 prevenirea și rezolvarea conflictelor etice

 

*                                 descurajarea practicilor imorale

 

*                                 sancționarea abaterilor de la valorile și cultura instituției

 

*                                 sancționarea abaterilor

 

 

 

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CADRELOR DIDACTICE

 

 

 

Drepturile Profesorului:

 

 

 

L.Corpul profesoral din eticăaplicabil în Școala Gimnazială, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine se bucură de toate drepturile legale stipulate în Codul Muncii, Legea Educației, Statutul Personalului Didactic și în Contractul colectiv de muncă.

 

  1. Cadrele didactice au dreptul de a participa la activități de perfecționare profesională și în timpul anului școlar. În acest caz, cu acordul directorului sau al Consiliului de Administrație, se va stabili durata absenței permise și condițiile de acoperire a orelor/materiei.
  2. Profesorii pot aduce la cunoştinţă directorului sau Consiliului de Administrație recomandările, observațiile și doleanțele lor, verbal sau în scris.

 

 

 

Îndatoririle Profesorului:

 

  1. Personalul didactic din Școala Gimnazială, COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine are obligații și răspunderi care decurg din Legea Învățământului, Statutul Personalului Didactic și din prevederile contractului de muncă.
  2. Crearea atmosferei de lucru în timpul orelor, încurajând elevii la o comunicare loială și dialog eficient, bazat pe respect reciproc.
  3. În perioada pregătirii pentru examene, lucrări scrise profesorul trebuie să:

 

 

 

*                    fie disponibil de a ajuta elevii în pregătirea eficientă a probelor de examen

 

*                    creeze un mediu ce ar favoriza desfășurarea corectă și deschisă a testului/examenului

 

*                    să nu ofere informații elevilor la un nivel scăzut, fiind necesar ca elevii să apeleze la meditații private

 

*                    să nu preseze părinții să-și trimită copiii la meditații particulare, pentru ca aceștia să fie promovaţi sau pentru a obține o notă mai bună

 

*                    să ofere pregătire suplimentară și individualizată elevilor ce au deficiente în pregătire

 

4.  În timpul examenelor/lucrărilor scrise:

 

*                    să aprecieze cu grijă și corespunzător răspunsurile elevului și acordarea de note

 

*                    să nu vândă informații cu privire la examene/lucrări scrise elevilor/părinților

 

*                    să nu colecteze sume ilegale de la elevi pentru examene (de exemplu: pentru plată sau taxe substanțiale, candidații au acces la cel puțin o parte din conținutul examenului)

 

*                    să nu accepte/solicite foloase materiale/bănești, în scopul facilitării candidaților pentru obținerea unei note mai bune (de exemplu: acceptarea notițelor scrise și a manualelor ascunse; oferirea de soluții de rezolvare a subiectelor, utilizarea telefoanelor celulare, etc.)

 

•     să nu manifeste presiune asupra părinților că aceștia să-și trimită copiii la meditații, pentru a susține un examen

 

5.  Evaluarea elevilor:

 

*                    evaluarea cunoştinţelor, abilităților și competențelor, testările elevilor se vor face periodic, ritmic și printr-o varietate de mijloace, folosite cu obiectivitate și corectitudine, pentru a oferi elevilor posibilități de afirmare a tuturor laturilor personalității acestora (inteligență, imaginaţie, spirit critic, sensibilitate). Profesorii trebuie să informeze elevii despre modalitățile și criteriile de evaluare pe care le va aplica.

 

*                    să nu se accepte cadouri și favoruri din partea părinților și elevilor, pentru a obține o notă mai mare sau o performantă notabilă

 

*                    să nu falsifice lucrările, rezultatele lucrărilor

 

 

 

  1. Cadrele didactice au obligația morală de a efectua în afara normei: pregătirea suplimentară a elevilor.
  2. Fiecare cadru didactic are obligația de a efectua cel puțin o dată la două săptămâni serviciul pe școală, în funcție de graficul stabilit.
  3. Cadrele didactice care au calitatea de diriginte vor conlucra cu părinții prin:

 

 

 

*                    ședința cu părinții (lunar);

 

*                    vizite la domiciliu;

 

*                    lectorate cu părinții;

 

*                    întâlniri individuale;

 

*                    întâlniri comune diriginte - părinte - elev - cadre didactice;

 

*                    consultații periodice în ziua și ora stabilită de comun acord

 

*                    consiliul profesorilor clasei pentru stabilirea notelor la purtare.

 

9.    Diriginții, cadrele didactice vor organiza, coordona activitățile extracurriculare
Profesorii diriginți au obligația să organizeze activități care să contribuie la formarea
Unității colectivelor pe care le conduc, la păstrarea bunurilor școlii.

 

10.    Cadrele didactice, care dețin funcția de șefi de catedră/comisie, răspund de
Coordonarea întregii activități a catedrei/comisiei și îşi desfășoară activitatea pe bază
Unui plan de muncă.

 

11. Activitatea educativă va fi sprijinită de tot personalul didactic auxiliar și nedidactic al școlii

 

12. Biblioteca va funcționa conform programului stabilit. Bibliotecarul va populariza, prin intermediul cadrelor didactice și prin activitatea la orele de dirigenție, fondul de carte. Și de manualele școlare.

 

13.  Sistemul informațional și banca de date a școlii vor fi asigurate prin:

 

•     serviciul secretariat;

 

14.     În cadrul Consiliului de administrație, Comisiei diriginților și la nivelul
Catedrelor/comisiilor vor fi comunicate sarcinile și hotărârile factorilor de decizie.

 

  1. Contabilul șef repartizează pentru personalul din subordine atribuții și sarcini bine definite.
  2. Activitatea instituției este organizată conform programului stabilit și pe baza Regulamentului de ordine interioară.
  3. Pentru rezolvarea unor probleme personale, cadrele didactice se pot învoi conform legii și în următoarele condiţii:

 

 

 

*                    prin suplinirea cu cerere;

 

*                    concediu fără plată în condiţiile legii.

 

18.  Personalul didactic nu trebuie să participe la nici o activitate, în școală sau în afară
Să, care ar putea afecta imaginea instituției.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBLIGAŢIILE FAŢĂ DE PROFESIE

 

 

 

 

 

 

 

PERSONALUL DIN ȘCOALA GIMNAZIALĂ, COSTACHI S. CIOCAN “, COMĂNEȘTI ȘI DIN STRUCTURILE DIN SUBORDINE TREBUIE :

 

  1. să merite încrederea și confidența publică și să crească stimă față de profesie prin asigurarea unei educații de calitate pentru toți elevii;
  2. să asigure permanenta înnoire și îmbogățire a cunoștințelor profesionale;
  3. să contribuie la dezvoltarea și promovarea politicilor de educație;
  4. să participe la dezvoltarea culturii sale profesionale deschise și de reflectare;
  5. să trateze colegii cu respect, cooperând cu ei și promovând procesul de studiu al elevilor;
  6. să ofere suport noilor veniți în această profesie;
  7. să respecte confidențial informația despre colegii săi, cu excepția situațiilor impuse de lege sau obligate prin Codul de etică;
  8. să pună în discuție comportamentul unui profesor, când este serios încălcat Codul de etică și deontologie profesională.
  9. să susțină toate eforturile pentru promovarea democrației și a drepturilor omului în și prin educație.

 

OBLIGAŢIILE FAŢĂ DE ELEVI

 

 

 

 

 

 

 

PERSONALUL DIN ȘCOALA GIMNAZIALĂ, COSTACHI S. CIOCAN “, COMĂNEȘTI ȘI DIN STRUCTURILE DIN SUBORDINE TREBUIE:

 

  1. să respecte dreptul elevilor fără discriminare
  2. să înțeleagă unicitatea, individualitatea și nevoile specifice ale fiecărui elev și să prevadă orientarea și încurajarea fiecărui elev de a-și realiza întregul său potențial;
  3. să mențină relații profesionale cu elevii;
  4. să apere și să promoveze interesele elevilor și să facă orice efort pentru a proteja elevii de abuzuri fizice, psihologice sau sexuale;
  5. să manifeste simțul datoriei, seriozitate și confidențialitate în toate problemele ce afectează binele elevilor lor;
  6. să-și exercite autoritatea cu dreptate și înțelepciune;
  7. să se asigure că relația privilegiată între profesor și elev nu este exploatată în niciun

 

Fel

 

  1. să manifeste pentru elevi cinste și integritate și să nu întreprindă nimic ce ar putea discredita aceste calități
  2. să fie conștient că fiecare copil este o individualitate și discipolii se pot deosebi în asimilarea cerințelor promovate de educație

 

 

 

  1. să nu utilizeze relațiile profesionale cu elevii în avantaje private
  2. să nu divulge informația despre elevi, obținuta pe parcursul serviciului profesional, cu excepția situațiilor cerute de lege sau scopul profesional
  3. să nu accepte favoruri sau cadouri de la elevi în schimbul unor privilegii. Să nu accepte, direct, sau indirect, orice tip de recompensă de la elevi
  4. să evalueze elevul doar în baza meritului și performanțelor școlare
  5. să nu aplice pedepse corporale față de elevi
  6. să respecte fișa postului și să aibă responsabilitate maximă atunci când însoţeşte copii la concursuri sau alte activități

 

 

 

 

 

 

 

OBLIGAŢII FAŢĂ DE COLEGI

 

 

 

 

 

 

 

PERSONALUL DIN ȘCOALA GIMNAZIALĂ, COSTACHI S. CIOCAN “, COMĂNEȘTI ȘI DIN STRUCTURILE DIN SUBORDINE TREBUIE :

 

 

 

1.    Să promoveze colegialitatea între colegi, respectându-le poziția profesională și
Opiniile;

 

  1. să fie pregătit să ofere sfaturi și asistență în mod special celor la început de carieră sau în pregătirea sportivă de performanță;
  2. să mențină confidențialitatea informațiilor despre colegi obținute în cursul serviciului profesional, dacă dezvăluirea nu servește îndeplinirii unei sarcini de serviciu;
  3. să-și asiste colegii în procedurile paritare negociate și agreate între sindicatele din educație și angajatori;
  4. să apere și să promoveze interesele și binele colegilor și să-i protejeze de abuzuri fizice sau psihice;
  5. să nu accepte gratitudini, atenții sau favoruri ce ar putea leza sau influența deciziile/acțiunile profesorale;
  6. să nu încerce să influențeze Inspectoratul Școlar și M.E.N. sau Federațiile de specialitate prin conținuturi ce ar putea afecta profesorii, elevii și școala (reclamații).

 

 

 

 

 

OBLIGAŢIILE FAŢĂ DE PĂRINŢI

 

 

 

PERSONALUL DIN ȘCOALA GIMNAZIALĂ, COSTACHI S. CIOCAN “, COMĂNEȘTI ȘI DIN STRUCTURILE DIN SUBORDINE TREBUIE:

 

  1. să recunoască dreptul părinților la informare și consultare, prin metode agreate, cu privire la binele și progresul copiilor lor;
  2. să respecte autoritatea părintească legitimă, dar să acorde sfaturi dintr-un punct de vedere profesional cu privire la ce este cel mai bine pentru interesul copilului;
  3. să facă orice efort pentru a încuraja părinții să se implice activ în educația și succesul copiilor;
  4. să informeze părinții despre progresul sau deficiențele elevilor săi, exercitând onestitatea și tactul pedagogic la maximum;
  5. să lucreze și să coopereze cu părinții elevilor săi, stabilind relații deschise, principiale, cinstite și respectuoase;
  6. să nu accepte favoruri sau cadouri, în schimbul unor privilegii.

 

 

 

PROFESORII

 

 

 

Art.33. Personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar are drepturile și obligațiile prevăzute în Legea Educaţiei 2011, privind Statutul Personalului Didactic, Secţiunile 8-11.

 

 

 

Personalul didactic din Școala Gimnazială, „ COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine are și următoarele obligații:

 

1)   Respectarea programului școlii.

 

2)   Îndeplinirea la timp a sarcinilor trasate și a obiectivelor propuse.

 

3)   Întocmirea corectă și transmiterea în termen a statisticilor și informării solicitate de șefii comisiilor și conducere.

 

4)   Participarea efectivă la activitățile tuturor comisiilor din care face parte.

 

5)   Să folosească un limbaj corespunzător în relațiile cu elevii, cu părinții, cu celelalte cadre didactice și personalul școlii.

 

6)   Să nu lezeze în nici un mod personalitatea elevilor, să nu primejduiască sănătatea lor fizică și psihică.

 

7)   Sunt interzise cu desăvârșire pedepsele corporale.

 

8)   Să respecte programa școlară și ordinele M.E.N.C.S privind volumul temelor de acasă pentru a nu suprasolicita elevii.

 

9)   Întocmirea planificării calendaristice semestriale și anuale și depunerea la termenul stabilit la șeful de catedră.

 

10) Să încheie situația școlară (media semestrială) a elevilor în ultima oră de curs.

 

11) Să facă evaluarea elevilor ținând cont de prevederile codului/regulilor de evaluare
Didactice

 

12)    Personalul didactic desemnat, are obligația de a informa elevii despre acțiunile care se vor desfăşura în cadrul școlii fie direct, fie prin materiale afișate la avizier.

 

13)    Personalul didactic care se remarcă prin implicare și activități nenormate, va fi recompensat la propunerea șefilor de catedră, a responsabililor de arii curriculare, a directorilor.

 

14)    Se interzice profesorilor, a da afară elevii din timpul cursurilor. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puși, la sugestia Comisiei de disciplină, în discuţia Consiliului Profesorilor clasei pentru a fi sancționați.

 

15)    Se interzice profesorilor să întrerupă sau să suspende orele de curs fără acceptul conducerii școlii.

 

16)    Se interzic convorbirile telefonice ale profesorilor, în timpul orelor de curs.

 

17)    Se interzice rezolvarea problemelor de secretariat ale clasei sau ale profesorului, în timpul orelor de curs.

 

18)    Se interzice cadrelor didactice să trimită elevii în cancelarie după cataloage,
Materiale didactice sau alte obiecte.

 

19)    Perfecționarea permanentă în specialitate și psihopedagogică (prin studiu individual și participarea la acțiunile de perfecționare organizate de catedră, școală, ISJ, CCD, susținerea gradelor didactice și perfecționări periodice conform deciziei Consiliului de Administrație).

 

20)    Să nu desfășoare activități și discuții politice și de prozelitism religios în școală.

 

21)    Să nu lipsească nemotivat de la ore.

 

22)    Să consemneze absențele la începutul orelor și notele acordate în catalog; profesorii care utilizează catalogul personal au obligația de a consemna absențele și notele în catalogul oficial la sfârșitul fiecărei zile de curs.

 

 

 

Nu sunt admise modificări de note în documentele școlare. Eventualele greșeli se corectează în ziua respectivă, sub semnătură și se aplică ștampila școlii, după care se consemnează de către serviciul secretariat într-un registru special de monitorizare a modificărilor făcute în documentele școlare.

 

23)    Profesorii au obligaţia de a lua catalogul clasei la orele de curs și de a-l aduce în cancelarie la sfârşitul orei. Se interzice lăsarea cataloagelor în laboratoare, cabinete, săli de clasă.

 

24)    Semnarea zilnică a condicii de prezenţă este obligatorie. La sfârşitul săptămânii conducerea instituției poate anula orele nesemnate de către profesori.

 

25)     Activitățile instructiv-educative organizate în afara orelor de curs (pregătirea
Suplimentară a elevilor, cercuri, activități culturale, artistice, sportive etc.) vor fi incluse
În planurile de muncă ale colectivelor de catedră.

 

26)   Cadrele didactice vor fi prezente în institute cu 5 minute înainte de începerea orelor de curs.

 

27)   Ținuta și conduita cadrelor didactice trebuie să fie, prin decență și bun simț, adecvate activității desfășurate.

 

28)   Se interzice introducerea și consumul băuturilor alcoolice în incinta școlii sau prezentarea sub influența acestora.

 

În fișa de evaluare a activității cadrelor didactice, se vor include INDICATORI referitori la starea disciplinară a colectivelor de elevi și la gradul de implicare în soluționarea situațiilor disciplinare deosebite (colaborarea cu conducerea, cu psihologul școlii, cu familia, cu partenerii de educație, etc).

 

Refuzul de a răspunde şi îndeplini sarcinile și solicitările unității, duce la diminuarea calificativului anual și sancționarea în conformitate cu prevederile Codului de etică și Statutului personalului didactic.

 

Constituie abatere de la normele de etică și deontologie profesională și transmiterea, către colegi, elevi și părinți, de informații deformate în mod tendențios cu scopul de a induce nemulțumiri colective și/sau acțiuni de protest în rândul acestora.

 

 

 

RECOMPENSE PENTRU PROFESORI

 

  1. Evidenţierea în Consiliul Profesoral
  2. Acordare gradației de merit conform metodologiei elaborate de M.E.N.
  3. Acordarea de premii sau recompense materiale din fondul școlii, dacă este posibil, sau de la agenții economici (sponsori) pentru rezultate remarcabile.
  4. Recomandarea scrisă sau verbală pentru poziții în diferite comisii la nivel local, județean, național, pentru participarea la diverse activități profesionale.

 

Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum și cel nedidactic răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor, potrivit contractului individual de muncă, precum și pentru încălcarea prezentelor normelor de etică și deontologie care dăunează interesului învățământului și prestigiului instituției.

 

 

 

Sancțiunile disciplinare, care se pot aplica personalului menționat, în raport cu gravitatea abaterilor, precum și procedura sunt cele prevăzute de Legea educației, Secţiunea 11:

 

a)   observație scrisă;

 

b)   avertisment;

 

c)   diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;

 

d)   suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice superioare sau pentru obținerea gradelor didactice ori a unei funcții de conducere, de îndrumare și de control;

 

E)    destituirea din funcția de conducere, de îndrumare și de control din
Învățământ;

 

F)       desfacerea disciplinară a contractului de muncă.

 

 

 

 

 

Directorul stabileşte sancțiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârșite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

 

a)     împrejurările în care fapta a fost săvârșită;

 

b)     gradul de vinovăție a salariatului;

 

c)     Consecințele abaterii disciplinare;

 

d)     comportarea generală în serviciu a salariatului;

 

e)     eventualele sancțiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.

 

 

 

DISPOZIŢII FINALE

 

 

 

 

 

 

 

Comportamentul etic în rândul cadrelor didactice, a personalului auxiliar și administrativ din Școala Gimnazială, „ COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine reprezintă expresia atitudinilor și practicilor pe care aceștia le promovează în nume propriu în cadrul unității.

 

Atunci când există dubii serioase cu privire la comportamentul etic al colegilor sau dacă profesorii sunt nevoiți să lucreze în situații care nu reflectă standardele menționate în acest Cod etic pentru profesori, atunci profesorul este obligat să ia măsuri corespunzătoare pentru a rectifica aceste condiții.

 

 

 

Până la elaborarea și aprobarea unei proceduri de aplicare, următoarea procedura poate servi ca ghid pentru menţinerea standardelor:

 

 

 

1. Profesorul trebuie să anunţe și să se consulte în mod confidențial cu conducerea unității cu privire la situația prin care s-a încălcat Codul etic.

 

  1. Când este posibil, responsabilul de catedră/comisie trebuie să se apropie direct de colegul al cărui comportament este discutabil și să se caute rezolvarea situației.
  2. În cazul în care problemă rămâne încă nerezolvată, recomandările trebuie să se facă de către Comisia de Etică.
  3. Comisia de Etică din Școala Gimnazială, „ COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine este responsabilă pentru:

 

 

 

*                                            Promovarea principiilor și normelor de etică și deontologie profesională.

 

*                                            Revizuirea periodică și afișarea modificărilor făcute la Codul de etică.

 

*                                            Diseminarea și explicarea conținutului Codului de etică.

 

*                                            Repartizarea responsabilităților pentru monitorizarea comportamentelor.

 

 

 

 

 

Prezentul proiect de Cod de etică și deontologie profesională va fi supus spre dezbatere în ordinea menționată de către Consiliul Profesoral și apoi va fi prezentat spre aprobare Consiliului de Administrație cu votul majorității, al școlii.

 

 

 

Din momentul aprobării, Codul, în forma finală, devine obligatoriu pentru tot personalul din Școala Gimnazială, „ COSTACHI S. CIOCAN “, Comănești și din structurile din subordine. Obligativitatea este individuală și constă în cunoașterea, însușirea și respectarea principiilor și normelor din prezentul Cod.

 

 

 

Elaborat de:

 

Director:

 

Prof. Dorel Colpoș