ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,COSTACHI S. CIOCAN"-COMĂNEȘTI
Comanesti, Bacau

Regulament

MINISTERUL EDUCAŢIEI NAȚIONALE

INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN BACĂU

ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,COSTACHI S. CIOCAN, COMĂNEŞTI

 

 

 

REGULAMENT

DE

ORDINE INTERIOARĂ

 

AN ŞCOLAR 2017 – 2018

 

 

 

Acest regulament intern s-a realizat pe baza REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A UNITATILOR DE INVATAMANT PREUNIVERSITAR (ROFUIP)

 

 

CAPITOLUL I

Organizarea unităţii de învăţământ

 

1. Respectarea regulamentului intern este obligatorie pentru tot personalul salariat al unităţii de învăţământ, pentru elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.

 

2. Anul şcolar începe la 1 septembrie şi se încheie la 31 august din anul calendaristic următor, iar  structura anului şcolar, respectiv perioadele de desfăşurare a cursurilor, a vacanţelor şi a sesiunilor de examene se stabilesc prin ordin al Ministrului Educaţiei Naționale.

 

3. Pentru clasele ciclului primar, ora de curs este de 45 de minute, cu pauze de 10 minute.

 

4. Pentru clasele din învăţământul gimnazial, ora de curs este de 50 de minute, cu  pauze de 10 minute

Părinţii

Dispoziţii generale

1. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.

(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura  cu învăţătorul/dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.

(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu.

 

Comitetul de părinţi al clasei

 

1.  (1) Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care prezidează şedinţa.

(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.

(3) Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi doi membri;

(4) Dirigintele/învăţătorul clasei convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul sau preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.

(5) Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al părinţilor, în consiliul profesoral şi în consiliul clasei.

2. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:

a) ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere în învăţământul obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei acestora;

b) sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în activitatea de consiliere şi de orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

c) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;

d) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru elevii clasei;

e) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din şcoală.

f) sprijină conducerea unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.

3. (1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ, prin dirigintele/ învăţătorul clasei.

(2) Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală, dacă se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii de învăţământ.

(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea acesteia nu poate limita, în nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în vigoare. Informarea celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este obligatorie.

(4) Contribuţia prevăzută la alin. (2) se colectează şi se administrează numai de către comitetul de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.

(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.

(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste fonduri.

(7) Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau a directorului, însuşite de către comitet.

(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine drepturi în plus pentru anumiţi elevi.

(9) Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor comitetului de părinţi.

 

 

Consiliul reprezentativ al părinţilor

 

1.  La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor.

2.  (1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.

(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi desemnează reprezentanţii săi în organismele de conducere ale şcolii.

3. (1) Consiliul reprezentativ al părinţilor poate decide constituirea sa în asociaţie cu personalitate juridică, conform reglementărilor în vigoare.

4. Consiliul reprezentativ al părinţilor are următoarele atribuţii:

a) susţine unitatea de învăţământ în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

b) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;

c) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;

d) identifică surse de finanţare extrabugetară şi propune Consiliului de administraţie al unităţii, la nivelul căreia se constituie, modul de folosire a acestora;

e) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;

f) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;

g) se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a dialogului cultural;

h) susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;

i) susţine conducerea unităţii şcolare în  organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;

j) conlucrează cu comisiile de ocrotirea a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;

k) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;

l) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii elevilor, în internate şi în cantine.

5. (1) Comitetele de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al părinţilor pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate pentru:

a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;

b) acordarea de premii şi de burse elevilor;

c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;

d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;

e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.

(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3) Fondurile colectate în condiţiile aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor, din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

6.  (1) Colectarea şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării şi modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 3 din subcapitolul Comitetul de părinţi al clasei se face numai de către consiliul reprezentativ al părinţilor.

(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3) Fondurile colectate de consiliul reprezentativ al părinţilor se cheltuiesc numai prin decizia acestuia, din propria iniţiativă sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ..

(4) Consiliul reprezentativ al părinţilor stabileşte suma de bani care poate să fie folosită pentru situaţii urgente, la solicitarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

CAPITOLUL VI

Elevii

Dobândirea calităţii de elev

 

1. Orice persoană, indiferent de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă, care este înscrisă în unitatea de învăţământ şi participă la activităţile organizate de aceasta, are calitatea de elev.

2. În învăţământul primar (clasele I-a IV-a) şi în ciclul gimnazial al învăţământului secundar inferior (clasele a V-a – a VIII-a), calitatea de elev se dobândeşte în urma solicitării scrise adresate de părinţi sau tutori legali către unitatea de învăţământ de stat sau particular. Părintele sau tutorele legal are dreptul de a alege forma de învăţământ şi felul educaţiei copilului minor.

3.  Elevii promovaţi vor fi înscrişi de drept în anul următor de studiu, dacă nu există prevederi specifice de admitere în anul respectiv.

5.  Elevii repetenţi sau retraşi se pot reînmatricula, la cerere, la acelaşi nivel, în următorii doi ani consecutivi, redobândind calitatea de elev.

 

Exercitarea calităţii de elev

 

1.  Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile existente în programul fiecărei unităţi de învăţământ.

2.  Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către învăţător/profesor, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absenţă.

3.  Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase din familie sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.

4.   Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:

a) adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de familie şi avizată de medicul şcolar (dacă există);

b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care elevul a fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar (dacă există);

c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată directorului unităţii de învăţământ şi aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele/învăţătorul clasei.

5.  Motivarea absenţelor se face de către învăţător sau diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.

6.  În cazul elevilor minori, părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta, personal, dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.

7.    Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător/diriginte pe tot parcursul anului şcolar.

8. Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza cabinetului, care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.

9.  Nerespectarea termenului prevăzut la alin. 8 din prezentul articol atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.

10.  La cererea scrisă a unităţilor de învăţământ în care este organizat învăţământ sportiv, a structurilor naţionale sportive, directorul poate aproba motivarea absenţelor elevilor care participă la cantonamente şi la competiţii de nivel local, naţional şi internaţional, cu condiţia recuperării materiei, în vederea încheierii situaţiei şcolare.

11. Elevii din învăţământul obligatoriu cu handicap fizic, nedeplasabili, cu boli cronice grave, pot fi scutiţi parţial sau total de frecvenţă, beneficiind de îndrumarea unităţii de învăţământ. Scutirea se acordă, la cerere, de director, pe baza actelor medicale doveditoare şi a recomandării exprese a compartimentului de igienă şcolară din cadrul direcţiei de sănătate publică a judeţului Bacău.

12.  Elevii şi elevele aflaţi în situaţii speciale (căsătorie, naşterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, detenţie etc.) vor fi sprijiniţi să finalizeze ciclul de învăţământ.

 

Drepturile elevilor

 

1.  Elevii din învăţământul de stat şi particular se bucură de toate drepturile constituţionale. Elevii din învăţământul de stat şi particular acreditat se bucură de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de elev.

2. Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor.

3.  Elevul sau, după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta modalităţile şi rezultatele evaluării. Contestaţia se adresează cadrului didactic respectiv, care are obligaţia de a motiva/justifica modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia. În situaţia în care argumentele nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/reprezentantul său legal se pot adresa directorului unităţii şcolare, care, pentru soluţionarea contestaţiei, va desemna profesori de specialitate, care nu predau la clasa respectivă.

4.  Elevii din unitatea şcolară beneficiază de învăţământ gratuit.

5.  Elevii pot beneficia de burse sau de alte forme de sprijin material şi financiar pentru studii, acordate de bănci, în condiţiile legii.  Şcoala îi sprijină material, cu precădere pe elevii care obţin performanţe, rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe cei cu situaţie materială precară.

6. Elevii pot beneficia de suport financiar şi din sursele extrabugetare ale unităţii de învăţământ.

7.  Conducerea unităţii de învăţământ este obligată să pună, gratuit, la dispoziţia elevilor, bazele materiale şi bazele sportive pentru pregătirea organizată a acestora.

8. În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică şi medicală gratuită. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preţuri reduse, la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun, pe baza carnetului de elev, vizat la zi.

9. Elevii din unitatea de învăţământ au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense, pentru rezultate deosebite obţinute la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.

10. Elevii din unitatea de învăţământ primesc gratuit manuale şcolare.

11. Dreptul de a opta pentru cursul opţional cuprins în oferta curriculară a şcolii se exercită de către părinţii/ tutorii legali ai copiilor.

12.  Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi în cluburile elevilor, în bazele sportive şi de agrement, în taberele şi în unităţile conexe inspectoratelor şcolare, în cluburile şi în asociaţiile sportive, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora.

13. Elevilor din unitatea şcolară le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se  organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unităţii de învăţământ.

14. Exercitarea dreptului la reuniune, conform art.15 alin. (2) din Convenţia cu privire la drepturile copilului, nu poate fi supusă decât acelor limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democratică, în interesul siguranţei naţionale, al ordinii publice, pentru a proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile altora.

15. Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ, la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale privind asigurarea, de către organizatori, a securităţii persoanelor şi a bunurilor.

16.  În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în unitatea de învăţământ de stat şi particular contravine principiilor susmenţionate, directorul unităţii de învăţământ poate suspenda sau interzice desfăşurarea acestor activităţi.

17.  În unitatea de învăţământ, conform legii, libertatea elevilor de a redacta şi difuza reviste/ publicaţii şcolare proprii, este garantată.

18.  În cazul în care aceste reviste/ publicaţii conţin elemente care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de ordine interioară al unităţii de învăţământ, directorul va suspenda editarea şi difuzarea acestora.

19.  Elevii cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale, pot promova 2 ani într-un an şcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei  Cercetării şi Tineretului.

Îndatoririle elevilor

1. Elevii sunt obligaţi să cunoască şi să respecte toate prevederile Regulamentului intern, să respecte toate legile statului.
2. Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregati la fiecare disciplina de studiu, de a-și insuși cunoștințele prevăzute de programele școlare.
3. Elevii trebuie sa aibă o comportare civilizată și o ținută decentă atât in școală, cât și in afara ei.
4. Accesul spre sălile de curs se face exclusiv pe scarile destinate urcării şi respectiv coborârii.

5. Pe parcursul programului școlar și in incinta scolii este obligatorie purtarea ecusonului.
6. Accesul la aparatura de specialitate se face numai sub supravegherea persoanelor autorizate.
7. In cazul deteriorării unor bunuri, acestea vor fi inlocuite pe cheltuiala celui care a comis fapta sau dacă nu se stabilește vinovatul, pe cheltuiala colectivului clasei care a utilizat respectivul obiect; manualele gratuite distribuite elevilor si nereturnate sau deteriorate de către aceștia vor fi plătite de elevi la un preț stabilit de conducerea școlii.
8. In situatii deosebite elevii pot solicita invoiri numai de la profesorul diriginte sau in lipsa acestuia de la profesorul de serviciu pe școală. Profesorii vor consemna absențele in catalog și vor fi motivate pe baza cererii unuia dintre părinți.
9. Motivarea absențelor se face de catre diriginte in ziua prezentării actelor justificative care pot fi:
a) adeverinta eliberată de medicul cabinetului școlar sau de medicul de familie aceasta din urmă fiind vizată de medicul școlar;
b) adeverință sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, in cazul in care elevul a fost internat în spital;
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresata directorului unității de învățământ și aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele clasei.
10. In cazul elevilor minori părintele are obligația de a prezenta personal dirigintelui actele justificative pentru absențele copilului lor.
11. Este interzisă, în timpul programului, deplasarea în afara incintei școlare.
12. Elevii sunt obligați să anunțe de urgență, pe primul angajat al școlii pe care il găsește despre:
a) existenta unei situatii deosebite (conflict, agresiune etc.);
b) prezenta in cladiri sau in curtea unității școlare a unor persoane suspecte sau aflate in situația de a produce evenimente nedorite;
c) existenta unor pachete, bagaje sau alte obiecte suspecte sau lăsate fără supraveghere.
13. Se interzice aducerea în incinta școlii a unor persoane străine care pot tulbura activitatea unității școlare.
14. Este interzis elevilor:
a) să distrugă documente școlare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.;
b) să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de invățământ;
c) să aducă si sa difuzeze in unitatea de invățământ materiale care, prin conținutul lor, atenteaza la independența, suveranitatea și integritatea națională a țării, care cultiva violența și intoleranța;
d) să blocheze căile de acces în spațiile de invățământ;
e) să deţină şi să consume in perimetrul unității de invățământ și in afara ei droguri, băuturi alcoolice, țigări și să participe la jocuri de noroc;
f) să introducă în perimetrul unității de invățământ orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniție, petarde, pocnitori etc., care prin acțiunea lor pot afecta integritatea fizică și psihică a colectivului de elevi și a personalului unității de invățământ;
g) să posede și să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
h) să utilizeze telefoanele celulare in timpul orelor de curs, a examenelor și a concursurilor;
i) să inregistreze audio sau video activitățile din școală fără acordul profesorilor sau al conducerii școlii:
j) să lanseze anunțuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile in perimetrul unității de invățământ;
k) să aduca jigniri și să manifeste agresivitate în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de invățământ;
l) să frecventeze barurile şi să practice jocurile de noroc;
m) să stea pe holuri după ce s-a sunat de intrare;
n) să deranjeze desfăşurarea activităţilor din şcoală.

15. Frecvența elevilor la cursuri este obligatorie. Intrarea în școală se face cu cel puţin 10 minute înaintea primei ore, numai pe baza de legitimație sau carnet de elev, vizate de conducerea școlii.

16. Parintele/tutorele legal al elevului poate solicita învoirea acestuia 5 zile pe parcursul unui an școlar. Cererile scrise se prezintă personal de către părinte profesorului diriginte, se inregistrază la secretariat și se vizează de către conducerea școlii.

17. Nu este permisa învoirea elevilor de la ore cu excepția cazurilor de participare la diverse activități cu specific școlar (olimpiade, concursuri, festivaluri etc.). In aceste situații învoirea se realizează de către conducerea școlii la solicitarea profesorilor care îndrumă elevii respectivi.

18. Indiferent de momentul si locul unde se afla, elevii trebuie sa aiba un comportament civilizat, corect, dovedind prin aceasta ca sunt elevi si respecta numele şcolii in care invata.

19.  Este interzis oricarui elev sa aduca in clasa sau in scoala persoane straine, sa fie asteptati de alte persoane (cu exceptia membrilor familiei) in scoala sau in curtea scolii.

20. Elevii nu au voie sa aduca in scoala si sa foloseasca nici un fel de spray-uri lacrimogene/paralizante si orice alte materiale pirotehnice sau de alta natura care ar putea pune in pericol integritatea fizica a celor din jur.

21. Relatiile dintre elevi in general, dintre fete si baieti in special, trebuie sa se bazeze pe respect reciproc, sa se foloseasca un limbaj civilizat si adecvat varstei, sa nu se recurga la gesturi intime indecente.

22. Se interzice cu desavarsire fumatul, consumul de bauturi alcoolice si droguri.

23. Se interzice introducerea in scoala a materialelor vizuale/auditive care atenteaza la bunele moravuri.

24. Se interzice introducerea si utilizarea in cladirea scolii a skateboard-urilor, patinelor cu rotile, cartilor de joc, tablelor.

25. Se interzice utilizarea telefonului mobil in timpul orelor de curs, precum si mentinerea acestuia in stare de activare.

26. Se interzice elevilor sa posede sau sa foloseasca orice fel de arme si sa se implice in acte de violenta sau intimidare.

27. Elevilor la este interzis sa-si insuseasca bunuri, obiecte sau bani care nu le apartin.

28. Se interzice elevilor sa organizeze in scoala activitati politice si/sau de propaganda politica, activitati de prozelitism religios sau ocult.

29. Este obligatoriu ca elevii sa aibă o ținută decentă, curată şi îngrijita. Este interzisă purtarea unor articole vestimentare indecente și a accesoriilor care nu se pretează mediului școlar.

30. Baieților nu le este permisa purtarea parului lung; este interzisă purtarea cerceilor, brățărilor, inelelor, pierce-urilor.

31. Fetelor le este interzisa purtarea pierce-urilor, a fustelor scurte, indecente, sau a bluzelor decoltate sau prea scurte, precum si utilizarea produselor de machiaj.

32. Profesorul care in timpul orelor constată la unul sau mai multi elevi o tinuta neconforma cu prevederile actualului Regulament, are dreptul de  a-l propune spre a fi sanctionat prin prestarea unei activitati in folosul comunitatii scolare, in afara orelor de curs.

33. Este interzis elevilor sa foloseasca insemne si sa poarte imbracaminte neadecvata varstei si calitatii de elev, specifica gruparilor rock, sataniste etc.

34. Mobilierul din salile de clasa, din laboratoare si cabinete, din sala de sport si terenul de sport, materialul didactic aflat in dotarea scolii trebuie folosite cu simt de raspundere, sa fie conservate, reparate si imbogatite.

35. Elevii care produc stricaciuni sau deterioreaza bunurile din dotarea scolii au obligatia sa repare sau sa inlocuiasca (dupa caz) obiectele deteriorate sau sa achite contravaloarea pagubelor produse. In cazul in care vinovatul nu a fost identificat răspunderea revine colectivului care a folosit sala sau echipamentul/materialul respectiv. In cazul repetării producerii de daune elevul/elevii vor fi sancţionaţi prin prestarea unei activităţi in folosul scolii (munca in folosul comunităţii), activitate care se va desfăşura in afara orelor de curs.

36. Elevii au obligatia de a mentine curatenia in salile de clasa, laboratoare, cabinete, sala de educatie fizica, holuri, grupuri sanitare precum si pe terenul de sport si in curtea scolii.

37. Elevii care intarzie returnarea cartilor imprumutate de la biblioteca scolii peste termenul legal de 12 zile lucratoare, au obligatia de a achizitiona si de a dona bibliotecii o carte din lista recomandata la nivelul comisiilor metodice ale şcolii si afisata la biblioteca.

38. Prin rotatie, elevii fiecarei clase fac de serviciu in clasa avand urmatoarele atributii:
a) preiau spatiul scolar cu 10 minute inainte de inceperea programului si semnaleaza profesorului de serviciu orice deficienta sau lucru suspect;
b) asigura conditii optime de desfasurare a lectiilor (ordine, curatenie, creta, tabla stearsa);
c) comunica la fiecare ora absentele;
d) pleaca ultimii din clasa, predand personalului de serviciu, in buna stare, spatiul scolar;
e) asigura securitatea clasei in orele in care activitatea se desfasoara in alte spatii scolare.

 

Recompensarea elevilor

 

1. Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:

a) evidenţiere în faţa colegilor clasei;

b) evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa consiliului profesoral;

c) comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;

d) burse de merit, de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori;

e) premii, diplome, medalii;

f) recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din  ţară şi din străinătate;

g) premiul de onoare al unităţii de învăţământ.

2.  Acordarea premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a consiliului clasei, a directorului şcolii.

(2) Se pot acorda premii elevilor care:

a) au obţinut primele trei medii generale pe clasă, dar nu mai mici de 9.00; pentru următoarele trei medii se pot acorda menţiuni;

b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;

c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional sau internaţional;

d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;

e) au avut, la nivelul clasei, cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar.

3. Se pot acorda premii şi pentru alte situaţii prevăzute de regulamentul intern al unităţii de învăţământ.

4.  Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local, naţional şi internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea consiliului reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice şi culturale, a comunităţii locale etc.

 

 

Sancţiunile aplicate elevilor

 

1. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale in vigoare, inclusiv Regulamentul de organizare si funcţionare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar si Regulamentul de ordine interioara, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora si de repetabilitatea lor.
2. Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele:
a) observaţia individuala;
b) mustrarea in fata clasei si/sau in fata consiliului clasei sau a consiliului profesoral;
c) mustrarea scrisa;
d) retragerea temporara sau definitiva a bursei;
e) eliminarea de la cursuri pe o perioada de 3-5 zile;
f) mutarea disciplinara la o clasa paralela;
g) preavizul de exmatriculare;
h) exmatricularea cu drept de reînscriere in anul următor in aceeaşi unitate de învăţământ şi în acelaşi an de studiu;
i) exmatricularea fără drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ;
j) exmatricularea din toate unităţile de învăţământ fără drept de reînscriere pentru o perioada de timp.
3. Sanctiunile prevazute la art. 2, aliniatele b,c,d,e,f,g,h,i,j vor fi comunicate in scris parintilor, sunt insotite de scaderea notei la purtare si de contributii în munca in folosul scolii intre 4-6 ore.
4. Sanctiunile prevazute la art. 2, aliniatele c,d,e,f,g,h,i,j se inregistreaza in catalogul clasei, precizandu-se numarul documentului.
5. Elevii care primesc sanctiuni prevăzute la art. 2, aliniatele b,c,d,e,f,g,h,ei,j, precum si faptele savarsite, vor fi facute cunoscute tuturor elevilor, in careu.
6. Incalcarea repetata a prevederilor legale duce la aplicarea unor sanctiuni mai aspre.
7. Acumularea absentelor nemotivate se sanctioneaza astfel: la 20 absente nemotivate sau 15% din totalul orelor la o singura disciplina se scade câte un punct la purtare;
8. Se sanctioneaza cu mustrare in fata clasei si/sau in fata consiliului profesoral insotita de contributii pentru dotarea scolii in valoare de 50 lei sau 6 ore de munca in folosul scolii, incalcarea repetata a prevederilor articolelor cuprinse in art. 1 – 14 din Îndatoririle elevilor. 
9. Elevii care, intentionat, distrug bunurile din şcolă pierd bursa sau dreptul de a primi bursa.
10. Se sanctioneaza cu eliminare de la cursuri pe o perioada de 3-5 zile, insotita de munca zilnica in folosul scolii pe aceasta perioada sau  cu mutare disciplinara la o alta clasa pentru incalcarea repetata a articolelor prevazute înÎndatoririle elevilor.

Transferul elevilor

 

1. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare profesionala la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului intern al unităţii de învăţământ de la şi la care se face transferul. Aprobările pentru transfer se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de învăţământ.

2. În învăţământul primar (clasele I-a IV-a) şi în ciclul gimnazial al învăţământului secundar inferior (clasele a V-a – a VIII-a), elevii se pot transfera, după cum urmează:

a) în aceeaşi unitate de învăţământ, de la o clasă la alta, în limita efectivelor de 30 de elevi la clasă;

b) de la o unitate de învăţământ la alta, în limita efectivelor de 30 de elevi la clasă.

3. Gemenii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau invers, la cererea acestora.

4.  Nepromovarea unuia dintre examenele de diferenţă anulează dreptul la transfer. Şcoala de la care elevul a solicitat transferul este obligată să-l reprimească.

5.  Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ se pot efectua numai în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară; regulamentul intern al unităţii de învăţământ poate prevedea şi condiţii speciale de transfer.

6.  Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor art. 2  – 5, în următoarele situaţii:

a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate;

b) la recomandarea de transfer, eliberată pe baza unei expertize medicale efectuate de Direcţia de Sănătate Publică;

7. După aprobarea transferului, şcoala primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile. Şcoala de la care se transferă elevul este obligată să trimită, la şcoala primitoare, situaţia şcolară a celui transferat, în termen de 10 zile. Elevul nu este înscris în catalog până la primirea situaţiei şcolare de către şcoala la care s-a transferat.

 

 

Încetarea calităţii de elev

 

1. Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii:

a) la absolvirea studiilor învăţământului obligatoriu;

b) în cazul abandonului şcolar repetat;

c) în cazul în care elevul a rămas repetent de trei ori consecutiv.

CAPITOLUL VII

Asigurarea securităţii elevilor

 

1. Pentru asigurarea siguranţei elevilor în şcoală şi în curtea şcolii, cadrele didactice vor efectua serviciul pe şcoală, conform organizării realizate la nivel de şcoală.

2. Serviciul pe şcoală se desfăşoară în timpul pauzelor şi va asigura comportamentul civilizat al elevilor în sălile de clasă, deplasarea lor în holurile şcolii, pe casa scării.

3. În timpul serviciului, cadrele didactice asigură siguranţa elevilor în holurile şcolii, respectiv în curtea şcolii, având un perimetru de supraveghere bine definit.

4. În timpul serviciului, cadrele didactice asigură siguranţa elevilor şi în sălile de clasă care corespund perimetrului lor desemnat.

5. În timpul serviciului, cadrele didactice asigură siguranţa elevilor în incinta și în curtea şcolii având un perimetru de supraveghere bine definit.

6. Pentru asigurarea siguranţei elevilor în vecinătatea şcolii cadrele didactice de serviciu vor supraveghea părăsirea şcolii de către elevi în intervalele 12.00-12.10, 13.00-13.10, 14.00-14.10.

7. Serviciul pe şcoală va începe  la ora 07.30 şi se va încheia la ora 14.10, vizând în special intervalul de timp din timpul pauzelor.

8. Cadrele didactice de serviciu vor completa registrul cu procese verbale ale serviciului pe şcoală.

9. Cadrele didactice de serviciu sunt direct responsabile de evenimentele care vor avea loc în perimetul destinat lor, în timpul zilelor repartizate lor conform organizării realizate la nivel de şcoală.

10. Cadrele didactice de serviciu care termină serviciul pe școală la orele 14,10 asigură și răspund de securitatea cataloagelor, încuindu-le în fișetul special destinat acestora.