Scoala Gimnaziala Adam
Adam, Galati

Cursuri opţionale

ORA DE OPŢIONAL- PE PLACUL TUTUROR

În anul şcolar 2010- 2011 elevii clasei a VI-a A am studiat disciplina opţională: istorie locală: Satul Adam ţi împrejurimile sale.

Pe parcursul anului am discutat despre:

  1. Prezentare generală: originile denumirii localităţii, formarea satului Adam, aşezare geografică, vecini, relief, hidrografie, vegetaţie, faună.
  2. Oamenii şi mediul: descrierea satului, viaţa socială, mişcarea populaţiei.
  3. Localnicii în raport cu istoria naţională: primul război mondial, al doilea război mondial, regimul comunist.
  4. Instituţii locale: primăria, bisericile, şcolile etc.
  5. Viaţa politică: existenţa comunei Adam, apartenenţa satului Adam, prezent, la comuna Drăguşeni.
  6. Viaţa culturală: monumente istorice – cel mai important: Mănăstirea Adam, tradiţii, datini, obiceiuri, personalităţi locale.

Ora de opţional era cea mai îndrăgită de mine şi de colegii mei şi o aşteptam cu mare nerăbdare pentru a discuta despre istoria noastră locală, pentru a veni cu informaţii culese din familie sau de la bătrânii satului, pentru a afla lucruri noi şi pentru a ne completa unii pe alţii, La ora de opţional m-am mândrit cu faptul că străbunicul tatălui meu, originar din satul Căuieşti a fost primarul vechii comune Adam.

Tiron Diana Nicoleta

Elevă clasa a VI-a A

IMPORTANŢA OPŢIONALULUI

La ora de istorie opţional se vorbeşte despre foarte multe lucruri pe care noi oamenii trebuie să le ştim. Aşa am aflat informaţii interesante pe care cred că mulţi colegi de ai mei de şcoală nu le au. Iată câteva dintre ele: comuna Drăguşeni este compusă din şapte sate: Adam, Căuieşti, Ştieţeşti, Fundeanu, Nicopole, Drăguşeni şi Ghingheşti; în fiecare sat există şcoli şi grădiniţe; cel mai important monument al comunei noastre, şi nu numai, este Mănăstirea Adam; Pădurea Fundeanu este rezervaţie a biosferei; cabana Stroiu este una din fostele case de vacanţă ale lui Nicolae Ceauşescu; strămoşii noştri s-au jertfit în războaiele mondiale; lista ar putea continua.

Este foarte bine ca într-o şcoală să se predea „istorie locală” pentru că elevii pot afla lucruri pe care nu le ştiau, dar de care sunt foarte aproape. A vrea să cunoşti istoria locală înseamnă a-ţi da silinţa să afli lucruri noi despre ceea ce te înconjoară. Ora de opţional este interesantă pentru că elevii se pot documenta apoi pot fi chiar ei profesorii, prezentând celorlalţi informaţiile culese.

La ora de opţional am folosit diverse materiale didactice: hărţi ale judeţului Galaţi, atlase geografice, fişe de lucru. Am folosit metode active: cvintet, ciorchine, brainstorming, eseu ş.a. Toate au fost îmbinate eficient şi nu ne plictiseam niciodată, ba chiar rămâneam de fiecare dată după program.

Pentru a şti mai multe despre istoria locală trebuie să fii atent la orice informaţie pentru că îţi poate fi de folos. Aşa că nu ezita şi dă-ţi silinţa pentru a afla lucruri noi despre tot ce te înconjoară.

Tudor Niculina Cristina

Elevă clasa a VI-a A

CUNOSCÂND ISTORIA LOCALĂ, NE CUNOAŞTEM MAI BINE

Pe lângă multe alte lucruri captivante, la opţionalul: „Satul Adam şi împrejurimile sale” am învăţat despre fumuseţile naturii sau cele create de om şi aflate în apropierea noastră. Am discutat despre Pădurea Fundeanu, rezervaţie a biosferei cu variate specii de copaci şi animal sălbatice pe care am şi vizitat-o pe 1 iunie. Am aflat despre cabana Stroiu că este aşezată într-o zonă superbă, că este una dintre fostele case de vacanţă ale lui Nicolae Ceauşescu.

Dintre toate frumuseţile locului, Mănăstirea Adam este cea mai importantă. Deşi a fost şi mănăstire de călugări, acum este de măicuţe. În prezent, satul şi mănăstirea se află pe teritoriul judeţului Galaţi. Numele de Odaia Mănăstirii vine de la faptul că aici erau odăile celor care munceau pe domeniul mănăstirii. Mănăstireaa fost ctitorită de familia căpitanului Adam, apoi acelaşi nume a fost dat şi satului.

Tot la opţional am mai vorbit despre tradiţii, datini, obiceiuri din partea locului. De aceea la activităţile extraşcolare ne-am implicat cu drag fiind şi mai bine informaţi. În postul Sfintelor Paşti am mers în pelerinaj la mănăstire impreună cu colegii de clasă şi cu prof. Delescu Claudia. La ora de opţional am prezentat materiale, am povestit despre tardiţia de Paşti. Anumalul sacrificat de Paşti este mielul. Gospodinele pregătesc bucate alese, vopsesc ouă. Copiii mai mici merg cu ouă roşii pe la casele oamenilor rostind „Hristos a înviat”, iar creştinii răspund „Adevărat a înviat”. După mai multe săptămâni de post, toţi credincioşii merg în seara de dinainte la Biserică unde asistă la slujba de înviere, se întorc cu lumină la casele lor, apoi se înfruptă din bucatle pregătite din timp.

În postul Crăciunului am luat parte alături de ceilalţi colgi ai claselor V-VIII la activitatea extraşcolară „Sfânta sărbătoare a Naşterii Domnului”. Elevii claselo a VI –a A şi a VIII –a A au prezentat obiceiurile de iarnă care încă se mai păstrează din moşi –strămoşi: steaua, pluguşorul, jienii sau damele, capra, colindul semănatul etc.

Bălan Nicoleta Georgiana

Elevă clasa a VI –a A