Scoala Gimnaziala Cupseni
Cupseni, Maramures
Regulament
* Extras ROI Școala Gimnazială Cupșeni*
CAPITOLUL II. ORGANIZAREA UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT
ŞI A ACTIVITĂŢII ŞCOLARE
2.1.Rețeaua școlară
ART.8 Unitatea de învăţământ la nivelul comunei Cupşeni este organizată pe trei cicluri de învăţământ: preşcolar, primar şi gimnazial.
ART.9 Circumscripţia şcolară este organizată la nivelul comunei Cupşeni, pentru copiii de naţionalitate română, astfel:
a) Şcoala Gimnazială din Cupşeni – Personalitate Juridică (PJ), care cuprinde:
* învăţământul preșcolar: grupa mică, mijlocie și mare;
* învăţământul gimnazial: clasele V – VIII.
b) Şcoala Primară din Libotin – Structură Școlară Arondată (AR), care cuprinde:
* învăţământul preșcolar: grupa mică, mijlocie și mare;
* învățământul primar: clasele pregătitoare – IV.
c) Grădinița cu Program Normal din Ungureni – Structură Școlară Arondată (AR), care cuprinde:
* învăţământul preșcolar: grupa mică, mijlocie și mare;
d) Grădinița cu Program Normal din Costeni, – Structură Școlară Arondată (AR) care cuprinde:
* învăţământul preșcolar: grupa mică, mijlocie și mare;
ART.10 Efectivele de copii şi elevi sunt în conformitate prevederile din Legea învățământului preuniversitar.
2.2.Organizarea programului școlar
ART.11 (1) Învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial este organizat ca învăţământ de zi, fiind învăţământ public(de stat).
(2) Învățământul primar funcționează, de regulă, în programul de dimineață. Programul este stabilit de Consiliul de Administrație al Școlii Gimnaziale Cupșeni.
(3) Cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a, nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00.
(4) În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute, după fiecare oră și o pauză de 20 de minute, după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber-alese, recreative.
(5) Pentru clasele din învățământul gimnazial ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră; după a treia oră de curs, se poate stabili o pauză de 15-20 minute.
(6) La Structurile din Libotin și Ungurenii de Jos orele de curs vor începe la ora 900,pentru a putea fi transportați copiii din partea de sus a satului Ungureni cu microbuzul școlar, satul având 10 km lungime, precum și toți elevii de ciclul primar din comună la Școala din Libotin și cei de ciclul gimnazial la Școala Cupșeni.
(7) În situații speciale și pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, prin hotărârea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale din Cupșeni, cu aprobarea Inspectoratului Școlar Județean Maramureș.
ART.12 Activităţile extracurriculare (pregătirea suplimentară, cercurile, activităţile cultural artistice, sportive, etc.) se desfăşoară în afara orarului şcolii, la sfârşitul săptămânii, cu excepţia unor activităţi de comemorare a unor personalităţi sau de marcare a unor evenimente, care se petrec pe plan mondial după un calendar bine stabilit (Ziua Pământului, Zilele Francofoniei, etc.).
ART.13 In situaţii obiective (epidemii, calamităţi naturale, etc.) cursurile şcolare pot fi suspendate pe o perioadă determinată. Suspendarea cursurilor şcolare se poate face la cererea directorului, după consultarea sindicatului şi aprobarea inspectorului şcolar general. Suspendarea cursurilor va fi urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei şcolare.
CAPITOLUL IV. PERSONALUL UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT
4.1. DISPOZIȚII GENERALE
ART.33 (1) La Şcoala Gimnazială din Cupşeni, personalul este format din personal didactic, care poate fi: didactic de conducere, didactic de predare şi didactic auxiliar, şi personal administrativ (nedidactic).
(2) Selecţia personalului didactic şi a celui administrativ (nedidactic) din Şcoala Gimnazială din Cupşeni se face prin concurs, conform normelor specifice.
(3) Angajarea personalului didactic de predare, didactic auxiliar şi administrativ (nedidactic) în Şcoala Gimnazială din Cupşeni se realizează prin încheierea contractului individual de muncă cu unitatea de învăţământ, prin reprezentantul său legal.
ART.34 (1) Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului din învăţământul preuniversitar sunt cele reglementate de legislaţia în vigoare. Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului din Şcoala Gimnazială din Cupşeni sunt reglementate de prezentul Regulament şi de R.O.F. al Şcolii Gimnaziale din Cupşeni.
(2) Personalul din învăţământul preuniversitar, precum şi cel din Şcoala Gimnazială din Cupşeni trebuie să îndeplinească pentru postul ocupat condiţiile de studii cerute şi să fie apt din punct de vedere medical.
(3) Personalul Şcolii Gimnaziale din Cupşeni trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil.
(4) Personalului Şcolii Gimnaziale din Cupşeni îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia.
(5) Personalului Şcolii Gimnaziale din Cupşeni îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze verbal, fizic sau emoţional elevii şi/sau colegii.
(6) Personalul Şcolii Gimnaziale din Cupşeni are obligaţia de a veghea la siguranţa elevilor, în incinta unităţii de învăţământ, pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor extracurriculare/extraşcolare.
(7) Personalul Şcolii Gimnaziale din Cupşeni are obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă socială/educațională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică.
ART.35 (1) Structura de personal şi organizarea acestuia se stabilesc prin organigramă, prin statele de funcţii şi prin proiectul de încadrare ale Şcolii Gimnaziale din Cupşeni.
(2) Prin organigrama Şcolii Gimnaziale din Cupşeni se stabilesc: structura de conducere şi ierarhia internă, organismele consultative, catedrele, comisiile, compartimentele de specialitate sau alte structuri funcţionale prevăzute de legislaţia în vigoare.
(3) Organigrama se propune de către director la începutul fiecărui an şcolar, se aprobă de către Consiliul de Administraţie şi se înregistrează ca document oficial la secretariatul Şcolii Gimnaziale din Cupşeni.
ART.36 Coordonarea activităţiii structurilor Şcolii Gimnaziale din Cupşeni se realizează de către un coordonator numit dintre cadrele didactice titulare, prin hotărâre a Consiliului de Administraţie, la propunerea directorului.
ART.37 Personalul didactic de predare al Şcolii Gimnaziale din Cupşeni este organizat în comisii, în conformitate cu normele legale în vigoare şi cu prevederile R.O.F. al Şcolii Gimnaziale din Cupşeni.
ART.38 Personalul didactic auxiliar al Şcolii Gimnaziale din Cupşeni este organizat în compartimente de specialitate care se află în subordinea directorului, în conformitate cu organigrama unităţii.
4.2. PERSONALUL DIDACTIC
4.2.1. PERSONALUL DIDACTIC DE PREDARE
ART.39 Personalul didactic de predare are drepturile şi obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de contractele colective de muncă aplicabile.
ART.40 (1) Cadrele didactice care fac dovada absolvirii unui program acreditat de formare în domeniul managementului educaţional, cu minimum 60 de credite transferabile, pot face parte din corpul naţional de experţi în management educaţional, iar procedura şi criteriile de selecţie se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(2) Personalul didactic de predare are obligaţia de a participa la activităţi de formare continuă, în condiţiile legii.
4.2.1.1. DREPTURILE PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE
ART.41 (1) Cadrele didactice beneficiază de concediu anual cu plată, în perioada vacanțelor școlare, cu o durată de 62 de zile lucrătoare. În cazuri bine justificate, conducerea Şcolii Gimnaziale din Cupşeni poate întrerupe concediul legal, persoanele în cauză urmând a fi remunerate pentru munca depusă.
(2) Perioadele de efectuare a concediului de odihnă pentru fiecare cadru didactic se stabilesc în Consiliul de Administrație în funcție de interesul învățământului și a celui în cauză, dar cu asigurarea continuității activității și în perioada vacanțelor.
(3) Neefectuarea concediului anual dă dreptul la efectuarea concediului restant în vacanțele anului școlar următor.
ART.42 (1) Cadrele didactice care redactează teza de doctorat sau lucrări în ineresul învățământului pe bază de contract de cercetare ori de editare au dreptul la 6 luni de concediu plătit, o singura dată, cu aprobarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale din Cupşeni.
(2) Personalul didactic de predare aflat în situația de la alin.(1) nu poate fi încadrat în regim de plata cu ora.
ART.43 Dreptul la inițiativa profesională constă în:u dreptul să participe la viața socială și publică, în beneficiul propriu, în interesul învățământului.
(2) Cadrele didactice au dreptul să facă parte din asociații sindicale, profesionale, culturale, naționale și internaționale, legal constituite, în conformitate cu prevederile legii.
(3) Personalul didactic poate exprima liber opinii profesionale în spațiul școlar și poate întreprinde acțiuni în nume propriu în afara acestui spațiu, dacă acestea nu afectează prestigiul învățământului și demnitatea profesiei de cadru didactic, repectiv prevederile regulamentelor școlare.
ART.46 Personalului didactic din Şcoala Gimnazială din Cupşeni și Arondate, care nu posedă locuință în localitatea unde acesta își are postul, i se decontează cheltuielile de transport, conform legii.
ART.47 Organizarea unor reuniuni cu caracter privat, ocazionate de diverse sărbători, se va face, fără excepţie, în afara orelor de curs.
ART.48. Organizarea oricărui tip de manifestare colectivă cu caracter extraşcolar, care se va desfăşura prin implicarea cadrelor didactice şi elevilor şcolii, va fi adusă la cunoştinţa conducerii şcolii cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare.
ART.49 Personalul didactic are dreptul de utilizare a tuturor echipamentelor din dotare care le sunt necesare în procesul instructiv-educativ şi pentru propria perfecţionare.
4.2.1.2. OBLIGAȚIILE PERSONALULUI DIDACTIC
ART.50 Se interzice personalului didactic de predare să condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la reprezentanţii legali ai acestora. Astfel de practici, dovedite de organele abilitate, se sancţionează conform legii.
ART.51 Toate cadrele didactice implicate prin natura funcţiei în instruirea şi educarea elevilor şcolii vor trebui să dea dovadă de punctualitate, responsabilitate, consecvenţă, corectitudine, fermitate şi seriozitate în rezolvarea tuturor problemelor legate de demersul instructiv-educativ.
ART.52 Toate cadrele didactice au datoria de a se preocupa de conservarea şi îmbunătăţirea bazei materiale a şcolii şi de a utiliza cu responsabilitate resursele materiale din dotare. Sălile de clasă vor fi în responsabilitatea directă a educatoarelor, învăţătorilor şi profesorilor diriginţi, care au obligaţia de a recupera de la colectivele respective contravaloarea daunelor produse.
ART.53 Este interzis consumul de băuturi alcoolice sau prezenţa sub influenţa alcoolului în incinta şcolii.
ART.54 În prima zi, a fiecărui an școlar, cadrele didactice vor prezenta conducerii şcolii planificările anuale în format letric (în scris) și electronic. În cursul anului școlar, autorii planificărilor pot interveni cu modificări sau completări.
ART.55 În cazul în care un membru al personalului din şcoală nu poate fi prezent la program din motive medicale sau situaţii deosebite, este de datoria sa să anunţe conducerea şcolii la începutul zilei respective. Neanunţarea în prealabil a absenţei se consideră absenţă nemotivată. Concediile medicale trebuie aduse la secretariatul unităţii în termen de maximum 3 zile de la eliberarea acestora de către medic.
ART.56 Profesorii diriginţi şi învăţătorii au obligaţia de a ţine evidenţa învoirilor medicale şi a cererilor de învoire a elevilor de la părinţi într-un dosar special.
ART.57 Activităţile extracurriculare, pe care profesorul diriginte sau învăţătorul le organizează cu colectivul de elevi, trebuie să se desfăşoare în afara orelor de curs.
ART.58 În cazul în care desfăşurarea Consiliilor Profesorale se suprapune cu anumite ore de curs, profesorii care predau la clasele respective au obligaţia de a recupera orele pierdute, prezenţa la Consiliile Profesorale fiind obligatorie.
ART.59 Cadrele didactice au obligaţia de a stabili şi promova în relaţia cu elevii şi părinţii acestora principiile corectitudinii şi respectului reciproc, de a manifesta transparenţă şi deschidere pentru comunicarea bilaterală.
ART.60 Nu este permisă întârzierea cadrelor didactice la ora de curs şi nici utilizarea telefonului mobil pe parcursul acesteia.
ART.61 Cadrele didactice au obligaţia de a semna zilnic condica de prezenţă şi de a consemna în aceasta titlul lecţiei.
ART.62 Cadrele didactice au obligaţia de a face analizele medicale, la începutul fiecărui an școlar.
ART.63 Cadrele didactice răspund de corectitudinea mediilor încheiate şi de trecerea acestora în registrul matricol, în termenul stabilit de conducerea unităţii, conform ROFUIP.
ART.64 Întreg personalul Şcolii GimnazialeCupșeni are obligaţia de a-şi desfăşura activitatea astfel încât să fie aplicate şi promovate normele specifice de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar.
ART.65 (1) Cadrele didactice au obligaţia de a evalua rezultatele la învăţătură în mod ritmic, în conformitate cu metodologiile elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare.
(2) Aprecierea performanţelor elevilor la învăţătură se face cu calificative la învăţământul primar şi cu note de la 10 la 1 la învăţământul gimnazial.
(3) Calificativele şi notele acordate se comunică imediat elevilor, se motivează şi se trec în documentele de înregistrare corespunzătoare, numai de învăţătorul sau profesorul care a efectuat evaluarea.
(4) Situaţia şcolară se va încheia conform ROFUIP.
ART.66 (1) Învăţătorii şi profesorii diriginţi au obligaţia de a completa corect documentele şcolare, pe baza actelor originale sau a copiilor xeroxate şi de a proceda la actualizarea datelor ori de câte ori este nevoie.
(2) Este interzisă modificarea de note sau medii. Notele neclare sau eronat consemnate se pot anula prin tăierea cu o linie numai cu cerneală roşie, după care se va aplica sigiliul şcolii şi semnătura directorului şcolii. În acelaşi mod se va proceda şi la anularea mediilor înscrise eronat.
ART.67 Motivarea absenţelor elevilor se va face numai de către învăţător sau diriginte, în baza unei adeverinţe medicale eliberate de către medicul de familie sau de o unitate spitalicească. În situaţii deosebite, motivarea absenţelor se poate face pe baza unei cereri întocmite de părinţi şi avizată de conducerea şcolii.
ART.68 Toate cadrele didactice împreună cu secretarul şcolii răspund permanent de asigurarea protecţiei cataloagelor, a registrelor matricole şi a condicilor de prezenţă.
ART.69 Se interzice scoaterea din incinta şcolii a documentelor şcolare menţionate la art. 68, pentru completare sau din alte motive.
ART.70 Toţi învăţătorii şi profesorii diriginţi au obligaţia şi răspund de instruirea riguroasă a elevilor care efectuează serviciul în clasă.
ART.71 Toţi învăţătorii sunt obligați să îşi suprvegheze elevii din propria clasă pe timpul pauzelor. Toţi învăţătorii și profesorii au obligaţia de efectua serviciul pe şcoală conform programării.
ART.72 În primele 15 zile ale anului şcolar vor fi completate, actualizate şi avizate toate carnetele de note ale elevilor, acţiune de care sunt responsabili învăţătorii şi diriginţii claselor.
ART.73 Personalul didactic al şcolii are obligaţia de a-şi completa dosarul personal cu actele necesare. La dosarul personal vor fi prezentate numai acte în copie, şcoala neasumându-şi răspunderea pentru păstrarea actelor originale.
ART.74 Învoirea cadrelor didactice de la cursuri se va face numai în cazuri bine justificate, cu aprobarea directorului şcolii, pe bază de cerere scrisă care presupune, în mod obligatoriu, asigurarea suplinirii cu cadru didactic de specialitate pentru toate orele ce nu pot fi efectuate. Perioada învoirii nu poate depăşi 1 zi.
ART.75 Cadrele didactice, în general, învăţătorii şi profesorii diriginţi, în special, au obligaţia de a însoţi permanent elevii la toate activităţile de grup organizate cu aprobarea conducerii şcolii: excursii, drumeţii, vizionări de spectacole, acţiuni cultural-artistice şi sportive, concursuri, serbarea şcolii etc.
ART.76 Este interzisă scoaterea elevilor de la ore pentru abateri disciplinare sau pentru a rezolva diferite probleme străine de activitatea şcolară planificată.
ART.77 În interiorul Şcolii Gimnaziale din Cupșeni și a Structurilor Arondate fumatul este interzis.
ART.78 Este interzisă strângerea de bani de la elevi şi păstrarea lor de către învăţători sau profesori. La nivelul fiecărei clase se va stabili un părinte sau un elev, responsabil financiar care se va ocupa de gestionarea temporară a unor fonduri băneşti.
ART.79 (1) Se interzice crearea şi funcţionarea în incinta şcolii a oricăror formaţiuni politice, desfăşurarea unor activităţi de propagandă politică, a celor de prozelitism religios sau a oricăror forme de activitate care încalcă normele de moralitate ce primejduiesc sănătatea fizică sau psihică a elevilor.
(2) Se interzice transmiterea de mesaje politice părinţilor prin intermediul elevilor, acceptarea în spaţiul şcolar a unor afişe cu mesaj electoral.
ART.80 Se interzice categoric tuturor cadrelor didactice să folosească părţi din pauzele elevilor, pentru terminarea activităţii de predare - învăţare.
ART.81 Învăţătorii şi profesorii care au ultima oră din schimb au obligaţia de a supraveghea eliberarea integrală a spaţiilor, în mod ordonat şi operativ, constatând şi eventualele nereguli ce vor fi semnalate învăţătorului sau profesorului de serviciu.
ART.82 Toate cadrele didactice au obligaţia de a informa în mod operativ conducerea şcolii cu privire la orice aspect legat de manifestări necorespunzătoare ale unor elevi sau ale unor colegi ce sunt sancţionabile conform prezentului regulament.
ART.83 Toţi învăţătorii şi profesorii diriginţi vor informa în mod operativ părinţii elevilor pentru orice abatere săvârşită de aceştia, atât în şcoală cât şi în afara ei, şi vor stabili de comun acord măsurile care trebuie luate.
ART.84 Este interzisă tratarea la orele de dirigenţie a unor teme din specialitatea profesorului diriginte, în afara tematicii precizate în planificarea activităţii educative.
ART.85 La clasele I-IV, este interzisă tratarea în timpul orelor la unele obiecte din orar a unor teme de la alte obiecte în scopul recuperării materiei.
ART.86 Cadrele didactice debutante se vor pregăti zilnic pentru lecţii, întocmind proiecte didactice pe care le vor prezenta saptămânal conducerii şcolii pentru avizare.
ART.87 Este interzisă părăsirea clasei de către profesor în timpul desfăşurării orelor.
ART.88 (1) Este interzisă scurtarea orelor prevăzute în orar, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este stabilit de conducerea şcolii, cu acordul ISJ Maramureș, în scopul desfăşurării unor activităţi la nivelul întregii şcoli.
(2) Conform unei planificări stabilite împreună cu reprezentanţii ISU, de patru ori pe an, orele vor fi întrerupte pentru organizarea unor exerciţii de evacuare în caz de incendiu, cutremur sau alte situaţii de urgenţă. Exerciţiile de evacuare vor urma o procedură pe care trebuie să o cunoască întreg personalul şcolii şi toţi elevii.
ART.89 Toate cadrele didactice au obligaţia de a consulta materialele informative puse la dispoziţie în cancelarie şi de a se conforma necondiţionat.
ART.90 Toate cadrele didactice vor urmări conţinutul fişei postului, al contractului individual de muncă şi ale contractului colectiv de muncă, vor respecta legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V. BENEFICIARII PRIMARI AI EDUCAȚIEI
5.1. DREPTURILE ELEVILOR
ART.130 (1) Preșcolarii și elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni se bucură de toate drepturile constituționale, precum și de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de beneficiar primar al educației.
(2) Conducerea și personalul din Școala Gimnazială din Cupșeni au obligația să respecte dreptul la imagine al preșcolarilor și școlarilor din gradiniță și școală.
(3) Nicio activitate organizată în Școala Gimnazială din Cupșeni, nu poate leza demnitatea sau personalitatea preșcolarilor și elevilor.
(4) Conducerea și personalul Școlii Gimnaziale din Cupșeni nu pot face publice date personale ale preșcolarilor/elevilor, rezultate școlare, respectiv lucrări scrise/părți ale unor lucrări scrise ale acestora, cu excepția modalităților prevăzute de regulamentele în vigoare.
(5) În cazul, în care, se postează pe site-ul școlii imagini, nume de elevi sau orice alte informații este obligatoriu a se cere consimțământul scris al părinților.
ART.131 (1) Preșcolarii și elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni au dreptul să beneficieze de o educație de calitate, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învățământ, prin parcurgerea integrală a programelor școlare și prin utilizarea de către cadrele didactice a celor mai adecvate strategii didactice, în vederea formării și dezvoltării competențelor-cheie și a atingerii obiectivelor educaționale stabilite.
(2) Pentru alegerea disciplinei pentru CDȘ – opțional aflat în oferta educațională a școlii, se procedează în felul următor:
a) învățământ preșcolar – alegerea este făcută de către părinți;
b) învățământ primar – alegerea este făcută de către părinți;
c) învățământ gimnazial – alegerea este făcută de către elevi.
(3) In toate cele trei cazuri, este obligatorie respectarea procedurii privind stabilirea CDȘ.
ART.132 (1) Preșcolarii și elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni au dreptul la o evaluare obiectivă și corectă.
(2) Părintele, tutorele sau susținătorul legal, pentru clasele I-IV, și elevul, părintele, tutorele sau susținătorul legal, pentru clasele V-VIII, au dreptul de a contesta rezultatele evaluării scrise, solicitând cadrului didactic să justifice rezultatele acesteia, în prezența elevului și a părintelui, tutorelui sau susținătorului legal, în termen de 5 zile de la comunicare.
(3) In situația în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/părintele, tutorele sau susținătorul legal poate solicita, în scris, directorului școlii, reevaluarea lucrării scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice.
(4) Pentru soluționarea cererii de reevaluare, directorul va desemna două cadre didactice de specialitate din Școala Gimnazială din Cupșeni, care nu predau la clasa respectivă și care vor reevalua lucrarea scrisă; pentru soluționarea cererii de reevaluare la clasele gimnaziale, conducerea școlii, va solicita I.S.J. MM desemnarea unor profesori de specialitate din alte unități de învățământ.
(5) Media notelor acordate separat de cadrele didactice prevazute la alin.(4) este nota reevaluării. In cazul învățământului primar, calificativul este stabilit, prin consens, de către cele două cadre didactice.
(6) In cazul în care diferența dintre nota inițială, acordată de cadrul didactic de la clasă și nota acordată în urma reevaluării, este mai mică de 1 punct, contestația este respinsă și nota acordată inițial rămâne neschimbată. In cazul în care diferența dintre nota inițială și nota acordată în urma reevaluării este de cel puțin 1 punct, contestatia este acceptată. In cazul acceptării contestației, directorul anulează nota obținută în urma evaluării inițiale. Directorul trece nota acordată în urma contestației, autentifică schimbarea prin semnătură și aplică ștampila școlii.
(7) Calificativele sau notele obținute în urma contestației, rămân definitive.
ART.133 Conducerea Școlii Gimnaziale din Cupșeni este obligată să pună, gratuit, la dispoziția preșcolarilor/elevilor bazele sportive pentru pregătirea organizată a acestora.
ART.134 Preșcolarii și elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni au dreptul la școlarizare gratuită.
ART.135 (1)Școala Gimnazială din Cupșeni este obligată să ofere elevilor servicii complemetare cum ar fi: consilierea și orientarea elevilor de către cadrele didactice, în cadrul orei de dirigenție.
(2) Educatoarele, învățătorii și profesorii diriginți, vor avea planificată o zi pe săptămână, în afara orarului școlar, pentru consultații și consiliere cu părinții.
ART.136 La începutul fiecărui an școlar, pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului educației și ministrul sănătății, se realizează examinarea stării de sănătate a preșcolarilor și elevilor.
ART.137 Elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni au dreptul de a fi evidentiați și să primească premii și recompense, pentru rezultate deosebite obținute la activitățile școlare și extrașcolare, precum și pentru o activitate civică exemplară.
ART.138 Preșcolarii și elevii au dreptul să participe la activități extrașcolare.
ART.139 (1) Elevilor din Școala Gimnazială din Cupșeni le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri și asociații științifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează și funcționează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul școlii.
(2) Exercitarea dreptului la reuniune nu poate fi supusă decât acelor limitări care sunt prevăzute de lege și care sunt necesare într-o societate democratică, în interesul siguranței naționale, al ordinii publice, pentru a proteja sănătatea și moralitatea publică sau drepturile și libertățile altora.
(3) In Școala Gimnazială din Cupșeni, dreptul la reuniune se exercită în afara programului zilnic, iar activitățile pot fi organizate în unitatea de învățământ, la cererea grupului de inițiativă, numai cu aprobarea Consiliului de Administrație. In acest caz, aprobarea pentru desfășurarea acestor acțiuni va fi condiționată de acordarea de garanții scrise, oficiale, ale organizatorilor sau ale părinților, tutorilor sau susținătorilor legali ai acestora, cu privire la securitatea persoanelor și bunurilor.
(4) In cazul în care conținutul activităților care se desfășoară contravin principiilor legale care guvernează învățământul preuniversitar, directorul Școlii Gimnaziale din Cupșeni poate propune Consiliului de Administrație suspendarea desfășurării acestor activități, și în baza hotărârii consiliului, poate suspenda sau interzice desfășurarea acestor activități.
ART.140 (1) In Școala Gimnazială din Cupșeni, elevii au libertatea de a redacta și difuza reviste/publicații școlare proprii.
(2) In cazul în care revista conține elemente care afectează siguranța națională, ordinea publică, sănătatea și moralitatea, drepturile și libertățile cetățenești sau prevederile Regulamentului de Organizare și Funcţionare al Școlii Gimnaziale din Cupșeni sau a prezentului Regulament, directorul propune Consiliului de Administrație suspendarea redactării și difuzării acesteia și în baza hotărârii consiliului, o poate suspenda temporar sau interzice definitiv.
5.2. OBLIGAȚIILE/ÎNDATORIRILE ELEVILOR
ART.141 (1) Preșcolarii și elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni, au obligația de a frecventa cursurile, de a se pregăti pentru fiecare disciplină de studiu, de a dobândi competențele și de a-și însuși cunoștințele prevăzute de programele școlare.
(2) Preșcolarii și elevii trebuie să aibă un comportament civilizat și o ținută decentă, atât în unitatea de învățământ cât și în afara ei.
(3) Preșcolarii și elevii, în funcție de nivelul de înțelegere și particularitățile de vârstă și individuale ale acestora, vor fi stimulați să cunoască și încurajați să respecte:
a) Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unintăților de Învățămât Preuniversitar (ROFUIP);
b) Regulamentul de Organizare și Funcționare al Școlii Gimnaziale din Cupșeni
c) Regulamentul de Ordine Interioară al Școlii Gimnaziale din Cupșeni;
d) Regulile de circulație;
e) Normele de securitate și sănătate în muncă, de prevenire și stingere a incendiilor;
f) Normele de protecție civilă;
g) Normele de protecția mediului.
ART.142 Se interzice preșcolarilor și elevilor Școlii Gimnaziale din Cupșeni:
a) să distrugă documentele școlare, precum cataloage, carnetele de elev, foi matricole, documente din portofoliul educațional,registrul elevului de serviciu etc.;
b) să deterioreze bunurile din spațiul școlar precum materiale didactice, mijloace de învățământ, cărți din CDI, din bibliotecă, din clasă, materialele de pe panouri de afișaj, mobilier școlar, instalații din grupurile sanitare, ferestre, uși, burlane de scurgere a apei, instalații și material din unitatea școlară etc.);
c) să aducă și să difuzeze în școală material care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violeța și intoleranța
d) să organizeze și să participe la acțiuni de protest, care afectează desfășurarea activității de învățământ sau care afectează participarea la programul școlar;
e) să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;
f) să dețină, să consume sau să comercializeze, în perimetrul școlii și în afara acesteia, droguri, substanțe etnobotanice, băuturi alcoolice, țigări sau să participe la jocuri de noroc;
g) să introducă și/sau să facă uz în perimetrul școlii de orice tip de arme sau alte produse pirotehnice cum ar fi muniție, petarde, pocnitori, brichete etc. precum și spray-uri lacrimogene, paralizante sau alte asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a preșcolarilor, elevilor sau personalului școlii;
h) să posede și/sau să difuzeze materiale care au un caracter obscen sau pornografic;
i) să vină la școală cu telefoane mobile, dispozitive de ascultat muzică sau vizionat filme, dispozitive de înregistrare audio-video, tablete etc.;
j) să înregistreze activitatea didactică; prin excepție de la acestă prevedere, este permisă înregistrarea, doar cu acordul cadrului didactic, în cazul în care această activitate poate contribui la optimizarea porcesului instructiv-educativ;
k) să lanseze anunțuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozive în perimetrul unității de învățământ;
l) să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, de discriminare și atitudini ostentative și provocatoare;
m) să aducă jigniri și să manifeste agresivitate în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul școlii sau să lezeze în mod public imaginea publică a acestora;
n) să provoace, să instige și să participe la acte de violență în spațiul școlar sau în afara acestuia;
o) să părăsească spațiul școlar în timpul pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul profesorului de serviciu sau a învățătorului sau dirigintelui;
p) să aibă o atitudine care constituie o amenințare la adresa siguranței celorlați elevi sau a personalului școlii;
q) să desfășoare activități de prozelitism religios;
r) să sară gardul școlii;
s) să arunce hârtii, resturi de la mâncare, recipineți de plastic etc. în curtea școlii, sala de clasă și holuri;
u) să vină la cursuri cu telefoane mobile;
v) să coboare pe balustrada scărilor (Structura Libotin);
w) este interzis cu desăvârșire accesul elevilor în cancelarie fără a fi însoțiți de un cadru didactic;
y) să umble cu catalogul clasei sau să realizeze modificări în acesta;
z) să realizeze modificări în carnetul de elev;
aa) să semneze în locul părinților carnete de elev, carnete de corespondență, adrese trimise de școală către familie etc.;
bb) să umble la intrerupătoarele sau prizele din sala de clasă, din laboratoare și de pe holuri;
cc) elevele nu au voie să vină machiate la școală (fard, ruj, machiaj ochi, manichiură colorată) sau cu părul vopsit;
dd) elevii nu au voie să vină cu bijuterii la școală (brățări, coliere).
ART.143 Elevii au obligația să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte cadrelor didactice pentru consemnarea notelor, precum și părinților, tutorilor sau susținătorilor legali, pentru informare în legatură cu situația lor școlară.
ART.144 Elevii din Școala Gimnazială din Cupșeni au obligația de a utiliza cu grijă manualele școlare primite gratuit și de a le restitui în stare bună la sfârșitul anului școlar
ART.145 Preșcolarii și elevii Școlii Gimnaziale din Cupșeni, care utilizează microbuzul școlar, au obligația să respecte Regulamentul microbuzului școlar.
5.3. RECOMPENSE PENTRU ELEVI
ART.146 Elevii Școlii Gimnaziale din Cupșeni care obțin rezultate remarcabile în activitatea școlară și extrașcolară și se disting prin comportament exemplar pot primi următoarele recompense:
@ evidențiere în fața colegilor clasei;
@ evidențiere, de către director, în fața colegilor din școală sau în fața Consiliului Profesoral;
@ comunicarea verbală sau scrisă adresată părinților, în care se menționează faptele deosebite pentru care elevul este evidențiat;
@ premii, diplomă, medalii;
@ recomandare pentru trimiterea cu prioritate în excursii sau în tabere de profil din țară sau străinătate.
ART.147 Elevii Școlii Gimnaziale din Cupșeni pot fi premiaţi la sfârșitul anului școlar prin acordarea de diplomă pentru activitatea desfășurată și/sau rezultatele obținute.
ART.148 (1) Acordarea premiilor se face la propunerea învățătorului, a profesorului diriginte, a Consiliului clasei sau a directorului școlii.
(2) În Școala Gimnazială din Cupșeni, diplomele se pot acorda:
@ pentru rezultate deosebite la învățătură;
@ pentru rezultate deosebite obținute la o disciplină;
@ pentru alte tipuri de performanțe: pentru purtare, pentru o relaționare corespunzătoare cu colegii, pentru alte tipuri sau preocupări care merită evidențiate.
(3) Numărul diplomelor pe care un elev le poate primi, nu este limitat.
(4) Elevii care primesc diplomă pe discipline sunt selectați numai dintre aceia care au obținut media 10/calificativul FB anual la disciplina respectivă.
(5) Elevii din învățământul gimnazial ai Școlii Gimnaziale din Cupșeni pot obține premii și mențiuni dacă:
a) au obţinut primele N medii generale pe clasă, cu condiţia ca acestea să nu fie mai mici de 9,00, iar pentru următoarele N medii se pot acorda menţiuni;
@ pentru Premiul I, media generală trebuie să fie cel puțin 9,50;
@ pentru Premiul II, media generală trebuie să fie cel puțin 9,30;
@ pentru Premiul III, media generală trebuie să fie cel puțin 9,00;
@ pentru Mențiune, media trebuie să fie cel putin 8,50 (mențiunile se vor acorda în ordinea descrescătoare a mediilor, rescpectiv Mențiunea I, Mențiunea II etc.)
b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;
c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional ori internaţional;
d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;
e) au avut la nivelul clasei cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar.
5.4. SANCȚIUNI PENTRU ELEVI
ART.149 (1) Elevii Școlii Gimnaziale din Cupșeni, care săvârșesc fapte care încalcă dispozițiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele școlare, vor fi sancționați în funcție de gravitatea acestora.
(2) In mod obligatoriu, cel care stabilește abaterea disciplinară trebuie:
a) să descrie fapta care constituie abatere disciplinară – raport scris;
b) să precizeze ce dispoziții legale în vigoare sau ce precizări din regulamentul școlar a încălcat elevul respectiv;
c) să audieze elevul care a săvârșit abaterea disciplinară și să precizeze motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de elevul respectiv (conform Legii 272/2004 - Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului).
(3) La stabilirea abaterilor disciplinare trebuie să se aibă în vedere:
a) fapta săvârșită;
b) împrejurările în care fapta a fost săvârșită;
c) gradul de vinovăție al elevului;
d) consecințele abaterii disciplinare;
e) comportamentul general a elevului: în școală, în famile, în societate.
ART.150 (1) Sancțiunile care se pot aplica în Școala Gimnazială din Cupșeni, sunt următoarele:
a) observația;
b) avertismentul în fața clasei/în fața Consiliului clasei/în fața Consiliului profesoral;
c) mustrarea scrisă, însoțită de scăderea notei/calificativului la purtare.
(2) Sancțiunile se aplică elevilor în conformitate cu ROF al Școlii Gimnaziale din Cupșeni.
(3) Observația se aplică de către învățător sau profesorul diriginte, iar comportamentele pentru care se aplică sunt:
a) deranjarea orelor de curs (sporadic, fără a se repeta);
b) nepregătirea lecțiilor sau a temelor;
c) nu are carnetul de elev sau de corespondență la el;
d) nu prezintă carnetul de elev sau de corespondență pentru a fi semnat de părinți;
e) aleargă pe hol și face gălăgie în pauze (cel mult 2 abateri);
f) nu-și îndeplinește sarcinile de elev de serviciu în clasă sau pe școală (pentru prima abatere);
g) pentru elev de serviciu pe clasă – va fi planificat încă o săptămână zi de zi; pentru elev de serviciu pe școală – nu va mai fi repartizat până la sfârșitul semestrului;
h) sare gardul școlii (o abatere);
i) nu are materialele necesare pentru desfășurarea unor ore de curs (cel mult o abatere la fiecare obiect de studiu);
j) nu are echipament sportiv pentru orele de educaţie fizica;
k) altercații verbale cu colegii dar fără a se folosi expresii vulgare;
l) aruncă hârtii, resturi de la mâncare, recipienți de plastic etc. în curtea școlii;
m) costumație și coafură indecentă; podoabe extravagante (o abatere);
n) alte comportamente pe care le consideră învățătorul, dirigintele, Consiliul clasei, Consiliul profesoral
(4) Avertismentul în fața clasei/Consiliului clasei/Consiliului profesoral se aplică de către învățător sau profesorul diriginte, se poate aplica gradual, în funcție de repetarea faptei respective: prima dată în fața clasei, a doua dată în fața Consiliului clasei și a treia dată în fața Consiliului profesoral, iar comportamentele pentru care se aplică sunt:
a) deranjarea repetată a orelor de curs;
b) aleargă pe hol și face gălăgie în mod repetat;
c) sare în mod repetat gardul;
d) nu-și aduce materialele necesare pentru desfășurarea orelor de curs – în mod repetat;
e) nu are în mod repetat echipament sportiv;
f) altercații verbale repetate cu colegii de clasă, însoțite de cuvinte jignitoare;
g) costumație și coafură indecente; podoabe extravagante – de la a doua abatere;
h) deteriorarea unor bunuri din școală și clasă;
i) vine cu telefonul mobil, cu dispozitive de ascultare/vizionare, de înregistrare audio-video – de la a doua abatere
j) pleacă de la ore fără să anunțe învățătorul/profesorul/dirigintele/directorul – cel mult 1 abatere;
k) accesul în cancelarie fără a fi însoțiți de un cadru didactic;
l) se adresează necuvincios față de personalul unității de învățământ;
m) nu respectă normele de protecția muncii specifice laboratoarelor școlare;
n) părăsirea curții școlii în timpul programului școlar;
o) alte comportamente pe care le consideră învățătorul, dirigintele, Consiliul clasei, Consiliul profesoral.
(5) Mustrarea scrisă se aplică de către învățător sau profesorul diriginte, se stabilește de către Consiliul profesoral, la propunerea Consiliului clasei (se consemnează în registrul de procese verbale al Consiliului clasei și într-un raport care va fi prezentat Consiliului profesoral de către învățător/diriginte la sfârșitul semestrului în care a fost aplicată), este însoțită de scăderea notei/calificativului la purtare și comportamentele pentru care se aplică sunt:
a) deranjarea repetată a orelor de curs – a treia abatere – 1p./B la puratare;
b) altercații verbale cu colegii, folosind expresii jignitoare – 1p./B la puratare;
c) costumație și coafură indecente – podoabe extravagante - a treia abatere– 1p./B la puratare;
d) deteriorarea repetată a unor bunuri din școală sau din curtea școlii– 2p./S la puratare și recuperarea materială a pagubei;
e) vine cu telefonul mobil, cu dispozitive de ascultatare/vizionare, de înregistrare audio-video – a treia abatere – 1p./B la puratare;
f) pleacă de la orele de curs fără a anunța (chiul) – de la a treia abatere – 1p./B la puratare;
g) accesul repetat în cancelarie fără a fi însoțiți de un cadru didactic – 1p./B la puratare;
h) aduce și difuzează în școală materiale care prin conținutul lor atentează la independența, suveranitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violența și intoleranța – 1p./B la puratare;
i) blochează căile de acces în spațiile de învățământ – 1p./B la puratare;
j) posedă și difuzează materiale cu caracter obscen și pornographic – 1p./B la puratare;
k) se adresează necuviincios personalului unității de învățământ, în mod
repetat – 1p./B la puratare;
l) pleacă de la ore fără să anunțe învățătorul/profesorul/dirigintele/directorul – cel mult 3 abateri – 1p./B la puratare;
m) semnează carnetele de elev, carnete de corespondență în locul părinților – prima abatere – 3p./S la puratare;
n) introduce în școală pocnitori, petarde – prima abatere– 3p./S la puratare ;
o) alte comportamente pe care le consideră învățătorul, dirigintele, Consiliul clasei, Consiliul profesoral.